Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSünker, Heinz
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:37Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22841
dc.description.abstractThe starting point of the analyses is the conviction that there is a connection between social relations and the possibilities of human formation. The author justifies this view by referring to the analyses of other theorists. In this context, the author raises the question of the possibility of successful growing up and formation in case of children and young people in capitalist societies, where the principle of equality of people is challenged and egoism is promoted, which constitutes the basis of market exchange. The material in which the author finds the exemplification of the relationship between the individual development of children and the conditions in which they live is a book by Harper Lee To Kill a Mockingbird. The novel is written from the perspective of a little girl and captures the experiences of two years of her life significant for her biography. The author reconstructs the conditions and processes of the formation of two siblings, indicating among other things how resistance is created as an attitude and as a potential of alternative acting to social pressure. Recalling the historical experience (racism, fascism, Stalinism), the author points out that looking for ties expressed in blind subordination to state power, the party, or the leader entails tragic consequences for humanity.en_GB
dc.description.abstractPunktem wyjścia analiz jest przekonanie o związku pomiędzy stosunkami społecznymi i możliwościami kształtowania się ludzi. Autor uzasadnia ten pogląd, powołując się na analizy innych teoretyków. W tym kontekście stawia pytanie o możliwości udanego dorastania i kształtowania się dzieci i młodzieży w społeczeństwach kapitalistycznych, gdzie podważana jest zasada równości ludzi i promowany jest egoizm, który stanowi podstawę wymiany rynkowej. Materiałem, w którym autor odnajduje egzemplifikacje powiązań między indywidualnym rozwojem dzieci a warunkami, w jakich żyją, jest książka Harper Lee Zabić drozda. Powieść napisana jest z perspektywy małej dziewczynki i oddaje znaczące dla jej biografii doświadczenia z dwóch lat życia. Autor rekonstruuje warunki i procesy kształtowania się dwójki rodzeństwa, zwracając m.in. uwagę na to, jak tworzy się opór jako postawa i jako potencjał działania alternatywnego wobec nacisków społecznych. Przywołując doświadczenia historyczne (rasizmu, faszyzmu, stalinizmu), autor przypomina, że szukanie więzi wyrażające się w ślepym podporządkowaniu władzy państwa, partii albo wodza pociągało za sobą tragiczne dla ludzkości skutki.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectBildung/educationen_GB
dc.subjectgrowing-upen_GB
dc.subjectpoliticizationen_GB
dc.subjectracismen_GB
dc.subjectdemocracyen_GB
dc.subjectBildung (kształtowanie)pl_PL
dc.subjectdorastaniepl_PL
dc.subjectpolityzacjapl_PL
dc.subjectrasizmpl_PL
dc.subjectdemokracjapl_PL
dc.titleUdane procesy kształtowania w społeczeństwie sprzeczności. Możliwości oporu i rozsądkupl_PL
dc.title.alternativeSuccessful Processes of Formation in the Society of Contradictions. Possibilities of Resistance and Reasonen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[118]-134
dc.contributor.authorAffiliationBergische Universität Wuppertal
dc.identifier.eissn-
dc.referencesAdorno T. W. (1966) Negative Dialektik, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesAdorno T. W. (1971) Erziehung zur Mündigkeit, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesAdorno T.W. (1986) Dialektyka negatywna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesAdorno T. W. (2004) Contra Paulum w: Adorno T. W., Horkheimer M., Briefwechsel, t. II, 1938–1944, Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesAdorno T. W. (2006) Zur Lehre von der Geschichte und von der Freiheit, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesBenner D. (1983) Das Normproblem in der Erziehung und die Wertediskussion, „Zeitschrift für Pädagogik“ 29 (18 zesz. specjalny).pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2004) Der Staatsadel, Konstanz, Universitätsverlag Konstanz.pl_PL
dc.referencesBühler-Niederberger D., Sünker H. (2008) Theorie und Geschichte der Kindheit und des Kinderlebens w: Lebensalter und Soziale Arbeit: Kindheit, H. Sünker, T. Swiderek (red.), Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren.pl_PL
dc.referencesCastells M. (1998) The Information Age, Vol. III, End of Millennium, Malden/Oxford.pl_PL
dc.referencesClaußen B. (1988) Politische Persönlichkeit und politische Repräsentation, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesCrompton R. (2004) Class and Stratification. An Introduction to Current Debates, 2 wyd., Cambridge.pl_PL
dc.referencesGould St. J. (1995) Das Lächeln des Flamingos, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesHartmann M. (2002) Der Mythos von den Leistungseliten. Spitzenkarrieren und soziale Herkunft in Wirtschaft, Politik, Justiz und Wissenschaft, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesHeydorn H. J. (1979) Über den Widerspruch von Bildung und Herrschaft, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesHorkheimer M. (b.d.) Traditionelle und kritische Theorie w: tenże, Kritische Theorie der Gesellschaft, t. II. (kserokopia).pl_PL
dc.referencesHorkheimer M. (1983) Teoria tradycyjna a teoria krytyczna, tłum. J. Łoziński. „Colloquia Communia” 2.pl_PL
dc.referencesKant I. (1964) Über Pädagogik w: Kant I., Schriften zur Anthropologie. Geschichtsphilosophie. Politik und Pädagogik, cz. 2., von W. Weischedel (red.), t. 10, Wiesbaden, Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesKant I. (1999) Immanuel Kant o pedagogice, tłum. D. Sztobryn, Łódź, DAJAS.pl_PL
dc.referencesLämmert E. (1972) Bauformen des Erzählens, wyd. 5, Stuttgart, Metzler.pl_PL
dc.referencesLee H. (1978), Zabić drozda, tłum Z. Kierszys, Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesMarcuse H. (1965) Phillosophie und kritische Theorie w: tenże, Kultur und Gesellschaft I., Frankfurt/M. (Filozofia a teoria krytyczna, tłum. J. Łoziński w: Szkoła frankfurcka, J. Łoziński (red.), Kolegium Ortyckie, Warszawa 1985–1987).pl_PL
dc.referencesMoran-Ellis J. (2013) Children as Social Actors, Agency and Social Competence: Sociological Reflections for Early Childhood, “neue praxis”, vol. 43.pl_PL
dc.referencesMoran-Ellis J., Sünker H. (2008) Power, Culture and Children – is Giving Children a Voice Sufficient? w: Symbolic Power in Cultural Contexts, J. Houtsonen, A. Antikainen (red.), Sense Publishers, Rotterdam Taipei.pl_PL
dc.referencesMoran-Ellis J., Sünker H. (2013) Adult Trust and Children’s Democratic Participation w: Participation, Citizenship and Trust in Children’s Lives, H. Warming (red.), Palgrave Macmillan, Basingstoke.pl_PL
dc.referencesMoran-Ellis J., Bandt A., Sünker H. (2014) Children’s Well-Being and Politics w: Handbook Child Well-Being, A. Ben-Arieh i in. (red.), vol. I, Dordrecht et al., Springer Science+Business.pl_PL
dc.referencesMuschg A. (1977) Gottfried Keller, München, Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesMuschg W. (1982) Nachwort w: J. W. Goethe: Wilhelm Meisters Wanderjahre, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesNelson L. (1948) Die sokratische Methode w: tenże, Drei Schriften zur kritischen Philosophie, Wolfenbüttel, Wolfenbütteler Verlagsanstalt, s. 15–48.pl_PL
dc.referencesRichter E., Sünker H. (1997) Die Jugendfrage und die Konstitution des Sozialen – Von der Gewalt zur Vernunft – und retour? w: Den Umgang mit Fremden neu lernen, F. Böversen (red.), Bielefeld, Kleine.pl_PL
dc.referencesSchmied-Kowarzik W. (1979) Konzepte einer radikalen Kritik der bürgerlichen Erziehung w: Erziehungswissenschaft der Gegenwart, K. Schaller (red.), Bochum, Kamp.pl_PL
dc.referencesSiemsen A. (1948) Die gesellschaftlichen Grundlagen der Erziehung, Hamburg, Oetinger.pl_PL
dc.referencesSonnemann U. (1969) Negative Anthropologie. Vorstudien zur Sabotage des Schicksals, Reinbek bei Hamburg, Rowohlt.pl_PL
dc.referencesSünker H. (1989) Pädagogik und Politik für Kinder: Gesellschaftliche Entwicklungen und Herausforderungen w: Wohl und Wehe der Kinder. Pädagogische Vermittlungen von Kindheitstheorie, Kinderleben und gesellschaftlichen Kindheitsbildern, W. Melzer, H. Sünker (red.), Weinheim, Beltz Juventa.pl_PL
dc.referencesSünker H. (2004) Kindheitsforschung und Bildungsforschung – Kinderpolitik und Bildungspolitik w: Grundbegriffe der Ganztagsbildung, H.-U. Otto, Th. Coelen (red.), Wiesbaden, Wiesbaden, Fachverlage GmbH.pl_PL
dc.referencesSünker H. (2013) Über den Widerspruch zwischen Bildung und kapitalistischer Demokratie. Mehr als eine Polemik, „Widersprüche“ 33. R. (zesz. 130).pl_PL
dc.referencesThompson E. P. (1980) Plebeische Kultur und moralische Ökonomie, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesVester M. (1970) Die Entstehung des Proletariats als Lernprozeß. Zur Soziologie der Arbeiterbewegung, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesVester M. i in. (2001) Soziale Milieus im gesellschaftlichen Strukturwandel, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesWalzer M. (1983) Spheres of Justice. A Defense of Pluralism and Equality, New York.pl_PL
dc.contributor.authorEmailsuenker@uni-wuppertal.de
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.04.08
dc.relation.volume4pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord