Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKabzińska, Iwona
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:38Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22842
dc.description.abstractThe story of Krzyś (Chris), which the author reconstructed based on talks with a friend, shows the situation of the “class clown”, the boy suspected of having ADHD whom the doctors were unable to diagnose explicitly for some years. Like many such “Others”, Chris experienced rejection by some of his teachers, peers and their parents and by some members of his own family. Early in life he knew the bitterness of loneliness, lack of understanding, aggression, fear of school, humiliation and helplessness. The story of Chris and his school problems shows how the attitudes of various persons in a school who deal with a child perceived as “different” can vary. How much depends on the particular person, on his or her receptiveness, ability to notice the problems and eagerness to help. The story is also a starting point for reflection on the model of the pupil – teacher relationship in a large school system as well as its alternatives; and more generally – on the functioning of schools in a socjety dominated by a culture of humiliation, hostility and rejection.en_GB
dc.description.abstractHistoria Krzysia, odtworzona przez Autorkę na podstawie rozmów z jej koleżanką, pokazuje sytuację „klasowego głupka”. Chłopca z podejrzeniem ADHD, u którego przez kilka lat lekarze nie potrafili postawić jednoznacznej diagnozy. Jak wielu „Innych”, Krzyś doświadczył odrzucenia przez część nauczycieli, rówieśników i ich rodziców oraz niektórych członków rodziny. Wcześnie poznał smak samotności, niezrozumienia, agresji, lęku przed szkołą, upokorzenia, bezradności. Opowieść o Krzysiu i jego szkolnych problemach pokazuje, jak różne mogą być postawy osób związanych ze szkołą wobec dziecka postrzeganego jako „Inny”. Jak wiele zależy od człowieka i jego wrażliwości, umiejętności dostrzegania problemów i chęci spieszenia z pomocą. Opowieść ta jest też punktem wyjścia do refleksji nad modelem relacji uczeń – nauczyciel w szkole masowej i alternatywami dla niego, a także nad funkcjonowaniem szkół w społeczeństwie hołdującym kulturze upokarzania, wrogości i odrzucenia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectrejectionen_GB
dc.subjectschoolen_GB
dc.subjecthumiliationen_GB
dc.subjectdissimilarityen_GB
dc.subjectsupersensitivityen_GB
dc.subjectodrzuceniepl_PL
dc.subjectszkołapl_PL
dc.subjectupokorzeniepl_PL
dc.subjectinność/odmiennośćpl_PL
dc.subjectnadwrażliwośćpl_PL
dc.title„Nienawidzę tej szkoły!” O odrzuceniu, niezrozumieniu i o tym, jak wiele zależy od człowiekapl_PL
dc.title.alternative„I Hate That School!” On Rejection, Lack of Understanding and How Much Depends on One Personen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[135]-157
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Archeologii i Etnologii PAN
dc.identifier.eissn-
dc.referencesANS (2016) Praca dla osób z autyzmem…, „Angora”, 21.08.2016, nr 34, s. 73.pl_PL
dc.referencesAndreoli V. (2009) Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości, tłum. M. Bielawski, Kraków, Wydawnictwo Homini.pl_PL
dc.referencesAron E. (1996) The Highly Sensitive Person, New York, Carol Publishing.pl_PL
dc.referencesBożeński W. (2000) Pęknięty witraż. Człowiek w pułapce globalizmu, Gdańsk, Andromeda.pl_PL
dc.referencesBujak K. (2001) Człowiek zredukowany. Niektóre aspekty wychowania w szkole socjalistycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne”, z. 36, s. 131–140.pl_PL
dc.referencesCyrulnik B. (2011) Rozmowy o miłości na skraju przepaści, tłum. E. Kaniowska, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesDąbrowski K. b.d., Posłanie do nadwrażliwych. http://wiersze.doktorzy.pl/nadwrazliwi.htpm [dostęp: 01.07.2015].pl_PL
dc.referencesDąbrowski K. (1958) Nerwowość dzieci i młodzieży, Warszawa, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych.pl_PL
dc.referencesDąbrowski K. (1975a) Trud istnienia, Warszawa, Wiedza i Życie.pl_PL
dc.referencesDąbrowski K. (1975b) Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną, Warszawa, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.pl_PL
dc.referencesDąbrowski K. (1979) Dezintegracja pozytywna, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesFirlej K. (2011) Chcemy szkoły pozwalającej rozwinąć skrzydła w: Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, J. Szomburg (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 97–104.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2000) Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesGaulejac V. de (1996) Les Sources de la honte, Paris, Desclée de Brouwer.pl_PL
dc.referencesGleba E. (2010) Dezintegracja psychiczna – wybrane ujęcia, „Current Problems of Psychiatry”, vol. 11(4), s. 389–393.pl_PL
dc.referencesJagiełło E. (2012) Antropolog w organizacji. Zapiski z badań terenowych, „Etnografia Polska”, t. LVI, z. 1–2, s. 157–176.pl_PL
dc.referencesKabzińska I. (2012) Nadwrażliwi – marginalizowana mniejszość kulturowa w: Ciekawość świata, ludzi, kultury… Księga ofiarowana Profesorowi Ryszardowi Kantorowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej, R. Hołda, T. Paleczny (red.), Kraków, Księgarnia Akademia, s. 121–139.pl_PL
dc.referencesKabzińska I. (2013) Czy upokarzanie jest „wszechobecne”?, „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 191–214.pl_PL
dc.referencesKlasa ziewających… (2016) Klasa ziewających Einsteinów. Z Marią Mach rozmawia Aleksandra Szyłło, „Gazeta Wyborcza”, 10–11.09.2016, s. 34–35.pl_PL
dc.referencesKossobudzka M. (2015) ADHD. Wychowywać czy leczyć?, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 4–5.pl_PL
dc.referencesKZ (2016), Te trudne emocje, „Tele Tydzień”, 27.05.–2.06.2016.pl_PL
dc.referencesLimont W. (2014) „Inny świat? Czy nieznany ich własny?” Potencjał rozwojowy, wzmożona pobudliwość psychiczna a zdolności, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 9–27.pl_PL
dc.referencesOjciec Święty Franciszek (2014) Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium. O głoszeniu ewangelii we współczesnym świecie, tłum. K. Stopa, Częstochowa, Edycja Świętego Pawła.pl_PL
dc.referencesPap (2016) Szkoła waży, „metrocafe.pl”, 13.09.2016, s. 2.pl_PL
dc.referencesPerzanowski A. (2009) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa, Wydawnictwo DiG.pl_PL
dc.referencesPotulicka E., Rutkowiak J. (2010) Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesPoza stadem… (2015) Poza stadem. Z Joanną Węgrzynowską ze stowarzyszenia Bliżej Dziecka rozmawia Aleksandra Szyłło, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 18.07.2015, s. 20–23.pl_PL
dc.referencesRaport metodologiczny... (2015) Raport metodologiczny – badania „Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy”, brak red., Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesRydlewski M. (2013) Wszechobecne upokarzanie (na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem „Kultura upokarzania”), „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 171–190.pl_PL
dc.referencesSolarek L. (2016) Dziewczyna bez ręki, „Angora”, 11.09.2016, nr 37, s. 78–79.pl_PL
dc.referencesSrebnicki T. (2015) Bardzo grzeczne dzieci, które chcą, ale nie mogą, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 6–7.pl_PL
dc.referencesSzahaj: daliśmy szansę… (2010) Szahaj: daliśmy szansę Friedmanowi, dajmy teraz Myrdalowi. Wywiad z prof. Andrzejem Szahajem (rozmawiał Michał Wróblewski), wywiad został przeprowadzony 30. 06. 2010, http://www.krytykapolityczna.pl/Wywiady/Szahaj/Daliśmy_szanse_Friedmanowi_dajmy... [dostęp: 08.01.2013].pl_PL
dc.referencesSzahaj A. (2012) Kultura upokarzania, „Odra”, nr 2, s. 40–43.pl_PL
dc.referencesSzkoła szczęśliwszych… (2016) Szkoła szczęśliwszych ludzi. Z Robertem Kwaśnicą rozmawia Robert Siewiorek, „Gazeta Wyborcza”, 7–8.10.2016, s. 30–31.pl_PL
dc.referencesWadowski J. (2011) Problem godności człowieka w cywilizacji naukowo-technicznej, Konferencja „Nauka – Etyka – Wiara”, Dobieszków koło Łodzi, 23–26.06. 2011, s. 257–270; pdf.chfpn.pl/files/?id/plik=471 [dostęp: 12.11.2015].pl_PL
dc.referencesZeff T. (2008) Być nadwrażliwym i przetrwać, tłum. E. Abłamowicz, Warszawa, Jacek Santorski Co Agencja Wydawnicza, Sp. z o.o.pl_PL
dc.referencesZniewolony umysł… (2016) Zniewolony umysł. Z prof. Bogusławem Śliwerskim rozmawiają Maria Hawranek i Szymon Opryszek, „Gazeta Wyborcza”, 15–16.10.2016, s. 11–12.pl_PL
dc.referencesŻakowski J. (2013a) Nasza złość plemienna, „Polityka”, nr 7, 13.–19.02.2013, s. 15–17.pl_PL
dc.referencesŻakowski J. (2013b) Odkuwanie głów. Szkoła jest wciąż potrzebna, ale nie taka, „Polityka”, nr 20, 15–21.05.2013, s. 16–18.pl_PL
dc.contributor.authorEmailred_etno@iaepan.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.04.09
dc.relation.volume4pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord