Show simple item record

dc.contributor.authorKubinowski, Dariusz
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:58Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22853
dc.description.abstractThe aim of this paper is to determine the characteristics of universal culture of animation in general, seen as a kind of humanistic pedagogy in the broad sense. The starting point for the author are the constitutive features of cultural animation relating to: (1) understanding animation as revival, activation, change etc.; (2) treating the culture of individuals and communities as a key subject of its impact; (3) implementation of any animation activities based on the humanistic methodical principles; (4) adoption of axiological minimum as a necessary condition for the perception of cultural animation as pedagogical idea, and (5) clarifying the specificity of the role of social culture animator. The text attempts to generalize them with a view to developing a pedagogical theory of animation activity beyond its cultural – exclusively – aspects.en_GB
dc.description.abstractCelem niniejszego opracowania jest próba określenia cech uniwersalnej kultury animacji w ogólności, postrzeganej jako swoista humanistyczna pedagogia w szerokim rozumieniu. Punktem wyjścia autor czyni tu cechy konstytutywne animacji kultury odnoszące się do: (1) rozumienia animacji jako ożywiania, aktywizowania, zmieniania etc.; (2) traktowania kultury własnej jednostek i wspólnot jako zasadniczego przedmiotu jej oddziaływań; (3) realizowania wszelkich działań animacyjnych w oparciu o zasady humanistycznej metodyczności; (4) przyjęcia minimum aksjologiczności jako niezbędnego warunku postrzegania animacji kultury jako idei pedagogicznej oraz (5) sprecyzowania swoistości roli społecznej animatora kultury. W tekście podejmuję próbę ich uogólnienia z myślą o rozwinięciu pedagogicznej teorii działalności animacyjnej poza jej aspekty – wyłącznie – kulturalne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2
dc.subjectcultural animationen_GB
dc.subjectsocial animationen_GB
dc.subjecthumanistic pedagogyen_GB
dc.subjectsocial changeen_GB
dc.subjectmethods of animator’s worken_GB
dc.subjectanimacja kulturypl_PL
dc.subjectanimacja społecznapl_PL
dc.subjectpedagogia humanistycznapl_PL
dc.subjectzmiana społecznapl_PL
dc.subjectmetodyka pracy animatorapl_PL
dc.titleKultura animacji jako humanistyczna pedagogiapl_PL
dc.title.alternativeCultural Animation as Humanistic Pedagogyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[97]-108
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Pedagogiki
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBesnard P. (1980) L’Animation socio-culturelle, Paris, Presses Universitaires de France.pl_PL
dc.referencesBesnard P. (1986) Animateur socioculturel : fonctions, formation, profession, Paris, Les Editions ESF.pl_PL
dc.referencesBesnard P. (1988) Problematyka animacji społeczno-kulturalnej w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBielas L. (1980) O animacji społeczno-wychowawczej we Francji, „Nowa Szkoła”, nr 11.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O. (1974) Animacja jako metoda pracy kulturalno-oświatowej i społeczno-wychowawczej, „Oświata Dorosłych”, nr 8.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O. (1984) Animacje społeczno-kulturalne we Francji: geneza i rozwój, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 6.pl_PL
dc.referencesČervinková H. (red.) (2008) Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych. Aktywizacja środowiska na pograniczu, Wrocław, Elwoj Jerzy Wojciechowski.pl_PL
dc.referencesDąbrowska E. (1986) Analiza sytuacji animacyjnych, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej”, nr 7.pl_PL
dc.referencesDelecka-Bury A. (2015) Źródła sukcesu pedagogicznego animatorów kultury muzycznej: studium przypadków, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesGajda J. (red.) (1993) Wybrane problemy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesGajda J. (red.) (1994) Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny, Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.pl_PL
dc.referencesGajda J., Żardecki W. (red.) (2001) Dylematy animacji kulturalnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesGodlewski G., Kurz I., Mencwel A., Wójtowski M. (red.) (2002) Animacja kultury – doświadczenie i przyszłość, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.pl_PL
dc.referencesHrycyk K. (red.) (2000) Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja – animator i jego kształcenie, Wrocław, „Silesia”.pl_PL
dc.referencesHrycyk K. (red.) (2004) Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Wrocław, „Silesia”.pl_PL
dc.referencesJedlewska B. (1999) Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesJedlewska B. (red.) (2006) Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania, Lublin, Oficyna Wydawnicza „Verba”.pl_PL
dc.referencesKargul J. (1993) Animacja społeczno-kulturalna w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Żak”.pl_PL
dc.referencesKargul J. (1996) Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.pl_PL
dc.referencesKargul J. (2012) Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKopaliński W. (1997) Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa, Muza SA.pl_PL
dc.referencesKopczyńska M. (1993) Animacja społeczno-kulturalna: podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa, Centrum Animacji Kulturalnej.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (1993) Funkcje wiejskich zespołów folklorystycznych w animacji tożsamości kulturowej regionu w: Wybrane problemy animacji kulturalnej, J. Gajda (red.), Lublin, Agencja Dziennikarska VIPress.pl_PL
dc.referencesKubinowski D., (1997) Animacja taneczna w: tenże, Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2000) Rewitalizacja tradycyjnych wartości we współczesnej kulturze: etnopedagogia wobec globalizacji w: O nowy humanizm w edukacji, J. Gajda (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2001) Zasada konstruktywnego relatywizmu jako podstawa aksjologiczna działalności animacyjnej: perspektywa antropologiczno-pedagogiczna w: Dylematy animacji kulturalnej, J. Gajda, W. Żardecki (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2002) Od pracy kulturalno-oświatowej do animacji kultury w: tenże, Etnopedagogia taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2013) Współczesne paradygmaty animacji kultury w: Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2014) Animacja kultury jako nowy kierunek akademickiego kształcenia praktycznego w: Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej, K. Olbrycht, B. Głyda, A. Matusiak (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2015) Istota animacji kultury jako idei pedagogicznej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne”, t. X, nr 1.pl_PL
dc.referencesKubinowski D., Lewartowicz U. (red.) (2013) Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin, Wydawnictwo „Makmed”.pl_PL
dc.referencesKurz I. (red.) (2008) Lokalnie: animacja kultury = community arts, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej UW.pl_PL
dc.referencesLimbos E. (1977) L’Animation des groupes de culture et de loisirs connaissance du problème, applications pratiques, à l’usage des psychologues, des animateurs et des responsables, Paris, Les Éditions E.S.F.pl_PL
dc.referencesMaccio Ch. (1983) Animation de groupes, Lyon, Chronique sociale.pl_PL
dc.referencesMatyjewicz M. (2010) Animacja kulturalna. W poszukiwaniu obszarów współczesnego wychowania, Olsztyn, Zakład Poligraficzny „Spręcograf”.pl_PL
dc.referencesMendel M. (red.) (2004) Animacja współpracy środowiskowej, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.pl_PL
dc.referencesMendel M. (red.) (2005) Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń, Wydawnictwo „Adam Marszałek”.pl_PL
dc.referencesMioduszewska A. (1979) Kształcenie animatorów kultury we Francji, „Pedagogika Pracy Kulturalno-Oświatowej” nr 4.pl_PL
dc.referencesPoujol G. (1988) Kształcenie animatorów w: Rozprawy o wychowaniu, M. Debesse, G. Mialaret (red.), tłum. Z. Zakrzewska, t. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesZierkiewicz E., Wnuk W. (red.) (2006) Tworzyć, zmieniać, aktywizować… Animacja społeczno-kulturalna jako mobilizowanie potencjału indywidualnego i przeciwdziałanie bezradności społecznej, Wrocław, MarMar Marian Kaczorowski.pl_PL
dc.referencesŻebrowski J. (1981) O animatorach kulturalnych we Francji, „Oświata Dorosłych”, nr 8.pl_PL
dc.referencesŻebrowski J. (1987) Zawód i osobowość animatorów kultury w świetle nowych koncepcji wychowania zintegrowanego, Gdańsk, Wojewódzki Ośrodek Kultury.pl_PL
dc.referencesŻebrowski J. (red.) (2003) Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Naukowe.pl_PL
dc.contributor.authorEmaildkubi@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.03.06
dc.relation.volume3pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record