Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAwedyk, Matylda
dc.contributor.editorWiluś, Robert
dc.contributor.editorWojciechowska, Jolanta
dc.date.accessioned2017-11-03T11:53:02Z
dc.date.available2017-11-03T11:53:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAwedyk M., Megatrendy i ich wpływ na polską turystykę wyjazdową – analiza czynnikowa dla scenariuszy rozwoju, [w:] Wiluś R., Wojciechowska J., (red.), Człowiek w turystyce. Role, potrzeby, zachowania, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 177-192, doi: 10.18778/8088-293-5.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-293-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23184
dc.description.abstractZachodzące przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne mają silny wpływ na różnego rodzaju zjawiska zarówno w skali globalnej jak i regionalnej. Adaptacja do tych zmian oraz przyszłe możliwe ukształtowanie kierunku rozwoju wymaga intensywnego śledzenia trendów aktualnych i dopiero pojawiających się. Efektywne planowane jest możliwe tylko wtedy, kiedy można stwierdzić jak te czynniki obecnie oddziaływają na dane zjawisko i z jaką siłą będą kształtować je w przyszłości. Celem pracy jest przedstawienie metodyki badań, która pozwala wyłonić czynniki determinujące polską turystykę wyjazdową. Na podstawie metody STEEPVL określono siłę wpływu oraz stopień niepewności kształtowania się poszczególnych czynników, natomiast krzyżowa analiza wpływów, czyli metoda analizy strukturalnej pozwoliła na wyciągniecie wniosków dotyczących stabilności i spójności omawianego układu oraz zakwalifikowanie czynników (zmiennych) do ośmiu grup. Identyfikacja zmiennych jest podstawą do tworzenia przyszłych scenariuszy rozwoju polskiej turystyki wyjazdowej.pl_PL
dc.description.abstractOccurring social, economic and political changes have a strong influence on a variety of phenomena in both global and regional scale. Adapting to these changes and the possible future shape of the development requires intensive follow of current trends, as well as those just emerging. Effective planning is only possible when can be noted how these factors currently impact on the phenomenon and with what force will they shape the future. The aim of the article is to present the research methodology, which allows to identify the determinants of Polish outbound tourism. On the basis of the STEEPVL analysis impact strength and the degree of uncertainty development of the individual factors were set out, and cross-impact analysis, which is a method of structural analysis allowed to draw conclusions regarding the stability and cohesion of the analyzed system and qualifying factors (variables) into eight groups. Identification of variables is the basis for creating future scenarios for the development of Poland’s outbound tourism.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.relation.ispartofWiluś R., Wojciechowska J., (red.), Człowiek w turystyce. Role, potrzeby, zachowania, Warsztaty z Geografii Turyzmu, tom 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpolska turystyka wyjazdowapl_PL
dc.subjectanaliza STEEPVLpl_PL
dc.subjectanaliza czynnikowapl_PL
dc.subjectscenariusze rozwojupl_PL
dc.titleMegatrendy i ich wpływ na polską turystykę wyjazdową – analiza czynnikowa dla scenariuszy rozwojupl_PL
dc.title.alternativeMegatrends and its impact for polands’s outbound tourism – analyses of development scenariospl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number177-192pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-294-2
dc.referencesBERGNER v. N.M., LOHMANN M., 2014, Future Challenges for Global Tourism. A Delphi Survey, „Journal of Travel Research January”, 53, s. 420–432.pl_PL
dc.referencesBONDARIUK J., USZOK E., ZAWARTKA P., 2010, Raport z krzyżowej analizy wpływów, Katowice, mps.pl_PL
dc.referencesBUHALIS D., 2000, Tourism and Information Technologies: Past, Present and Future, „Tourism Recreation Research”, 25(1), s. 41–58.pl_PL
dc.referencesDWYER L., EDWARDS D., MISTILIS N., ROMAN C., SCOTT N., 2009, Destination and enterprise management for a tourism future, „Tourism Management”, 30(1), s. 63–74.pl_PL
dc.referencesFORMICA S., KOTHARI T.H., 2008, Strategic Destination Planning: Analyzing the Future of Tourism, „Journal of Travel Research”, 46, s. 355–367.pl_PL
dc.referencesGETZ D., 1986, Models in tourism planning: Towards integration of theory and practice, „Tourism Management”, 7 (1), s. 21–32.pl_PL
dc.referencesNAZARKO J., WNOROWSKI H., KONONIUK A. (red.), 2011, Analiza strukturalna czynników rozwoju nanotechnologii w woj. podlaskim, Oficyna Wydawnicza Politechnimi Białostockiej, Białystok.pl_PL
dc.referencesPECHLANER H., SMERAL E., 2015, Tourism and Leisure. Current Issues and Perspectives of Development, Springer Gabler, Wiedeń.pl_PL
dc.referencesYEOMAN I., MORIARTY J.P., DAVIES J., 2010, Future Maker: Scenarios for the Future of Tourism in New Zealand, Retrieved 1 September, 2011, from www.tourism2050.com.pl_PL
dc.contributor.authorEmailawedyk@awf.poznan.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-293-5.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska