Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZaborski, Artur
dc.date.accessioned2017-11-17T14:21:59Z
dc.date.available2017-11-17T14:21:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23298
dc.description.abstractIn the method of triads for a set of n objects all three element sets of objects are presented to the respondents. A respondent is asked to pick out the most similar and the least similar pair. The method of triads, despite its numerous advantages, is rarely used in practice. The number of triads is a cubic function of the number of objects and increases very rapidly with the number of objects. The aim of the study is to indicate the possibility of scaling preferences based on the reduced number of triads. It has also been examined whether the change of reduced set of triads influences the results of the scaling. The results of the analysis are illustrated by an empirical example in which pref­erence scaling for different sets of triads was performed with the use of TRISOSCAL program.en_GB
dc.description.abstractW metodzie triad dla zbioru n obiektów respondentom przedstawiane są wszystkie możliwe trójelementowe zestawy obiektów. Dla każdego zestawu respondent jest proszony o wskazanie, zgodnie ze swoimi preferencjami, pary obiektów najbardziej podobnych oraz pary obiektów najmniej podobnych. Mimo wielu zalet metoda triad nie jest często stosowana w praktyce. Liczba triad jest sześcienną funkcją liczby obiektów i rośnie bardzo szybko wraz ze wzrostem liczby obiektów. Celem pracy jest wskazanie możliwości skalowania preferencji w oparciu o zredukowaną liczbę triad. Zbadano także, czy zmiana zredukowanego zbioru triad wpływa na wyniki skalowania. Wyniki analizy zilustrowano empirycznym przykładem, w którym skalowanie preferencji dla różnych zbiorów triad przeprowadzono za pomocą programu TRISOSCAL.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;330
dc.subjectmeasurement of preferences triadsen_GB
dc.subjectpreference scalingen_GB
dc.subjectTRISOSCALen_GB
dc.subjectpomiar preferencjipl_PL
dc.subjecttriadypl_PL
dc.subjectskalowanie preferencjipl_PL
dc.titleThe Influence of Triad Selection on the Preference Scaling Resultsen_GB
dc.title.alternativeWpływ wyboru triad na wyniki skalowania preferencjipl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[87]-97
dc.contributor.authorAffiliationWroclaw University of Economics, Faculty of Economics, Management and Tourism in Jelenia Góra, Chair of Econometrics and Computer Science Chair of Econometrics and Computer Science
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBijmolt T.H.A. (1996), Multidimensional Scaling in Marketing: Towards Integrating Data Collection and Analysis, Labyrint Publication, Capelle a/d Ussel.pl_PL
dc.referencesBurton M.L., Nerlove S.B. (1976), Balanced design for triads tests: two examples from English, “Social Science Research”, no. 5, pp. 247–267.pl_PL
dc.referencesCoxon A.P.M. (1982), The User’s Guide to Multidimensional Scaling, Heinemann Educational Books, Exeter.pl_PL
dc.referencesHumphreys M.A. (1982), Data collecting effects on nonmetric multidimensional scaling solutions, “Educational and Psychological Measurement”, no. 42, pp. 1005–1022.pl_PL
dc.referencesRoskam E.E. (1970), The methods of triads for multidimensional scaling, “Nederlands Tijdschrift Voor de Psychologie”, no. 25, pp. 404–417.pl_PL
dc.referencesZaborski A. (2001), Skalowanie wielowymiarowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZaborski A. (2003), Wpływ alternatywnych metod pomiaru preferencji na wyniki skalowania wielowymiarowego, “Prace Naukowe AE w Katowicach. Analiza i prognozowanie zjawisk o charakterze niemetrycznym”, pp. 59–69.pl_PL
dc.referencesZaborski A. (2014), Analiza preferencji słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku z wykorzystaniem wybranych metod niesymetrycznego skalowania wielowymiarowego, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 195(14), pp. 216–224.pl_PL
dc.contributor.authorEmailartur.zaborski@ue.wroc.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.330.06
dc.relation.volume4en_GB
dc.subject.jelC38
dc.subject.jelC63
dc.subject.jelM31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord