dc.contributor.author | Lechowicz, Lech | |
dc.date.accessioned | 2018-01-05T12:44:11Z | |
dc.date.available | 2018-01-05T12:44:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23853 | |
dc.description | Praca stanowi cykl publikacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | Na rozprawę składają się teksty opublikowane oraz przygotowywane do publikacji dotyczące problematyki intermedialności w sztuce polskiej po roku 1945.
Centralnym przykładem tego typu zjawisk jest analiza działalności grupy Zero-61 (1961-1969) przedstawiona w publikacji książkowej. Pozostałe teksty uzupełniają tło historyczne działalności grupy, bieżące konteksty w sztuce lat sześćdziesiątych oraz zjawiska występujące w intermedialnych praktykach w dekadach następnych.
Działalność grupy Zero-61 stanowi wyjątkowy w polskiej fotografii przykład wieloletniej aktywności grupowej zachowującej żywotność oraz wewnętrzną spoistość artystyczną. Grupa założona została w roku 1961 w Toruniu przez studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Działania członków grupy charakteryzowała szczególna postawa wobec fotografii jako medium. Odrzucali zastane wzory, tradycje, estetyki i autorytety. Postawa opozycji wobec nich kierowała ku ciągłym poszukiwaniom i eksperymentom. Przejawiało się to głęboką ingerencją w obraz zarejestrowany na negatywie prowadzącą do przedstawień niewerystycznych, do budowania narracji opartych na metaforyczno-symbolicznej poetyce.
Twórczość członków grupy charakteryzowało od początku wkraczanie w rejony pograniczne, mieszanie gatunków i konwencji oraz intermedialne traktowanie technik artystycznych. Zerowcy tworzyli obok zmanipulowanych odbitek fotograficznych: dzieła-przedmioty, obiekty, assemblages, environments oraz instalacje. W ich twórczości występowały liczne cechy wspólne ze zjawiskami w ówczesnej fotografii oraz w sztuce w Polsce i na świecie. W wielu działaniach byli prekursorami zjawisk rozwijających się później, na które ich twórczość pośrednio oddziaływała.
Dawni członkowie grupy Zero-61 – Wojciech Bruszewski, Antoni Mikołajczyk, Józef Robakowski i Andrzej Różycki – w roku 1970 byli współzałożycielami Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) należąc do najbardziej aktywnych i najważniejszych jego członków. W tym czasie oraz w dekadach następnych ich twórczość także stanowiła ważną część poszukiwań intermedialnych w ówczesnej sztuce. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | neoawangarda | pl_PL |
dc.subject | intermedialność | pl_PL |
dc.title | Twórczość grupy Zero-61 na tle działań intermedialnych w sztuce polskiej po roku 1945 | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kluszczyński, Ryszard | |
dc.dissertation.reviewer | Michałowska, Marianna | |
dc.dissertation.reviewer | Malinowski, Jerzy | |
dc.date.defence | 2018-01-15 | |