Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLechowicz, Lech
dc.date.accessioned2018-01-05T12:44:11Z
dc.date.available2018-01-05T12:44:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23853
dc.descriptionPraca stanowi cykl publikacji.pl_PL
dc.description.abstractNa rozprawę składają się teksty opublikowane oraz przygotowywane do publikacji dotyczące problematyki intermedialności w sztuce polskiej po roku 1945. Centralnym przykładem tego typu zjawisk jest analiza działalności grupy Zero-61 (1961-1969) przedstawiona w publikacji książkowej. Pozostałe teksty uzupełniają tło historyczne działalności grupy, bieżące konteksty w sztuce lat sześćdziesiątych oraz zjawiska występujące w intermedialnych praktykach w dekadach następnych. Działalność grupy Zero-61 stanowi wyjątkowy w polskiej fotografii przykład wieloletniej aktywności grupowej zachowującej żywotność oraz wewnętrzną spoistość artystyczną. Grupa założona została w roku 1961 w Toruniu przez studentów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Działania członków grupy charakteryzowała szczególna postawa wobec fotografii jako medium. Odrzucali zastane wzory, tradycje, estetyki i autorytety. Postawa opozycji wobec nich kierowała ku ciągłym poszukiwaniom i eksperymentom. Przejawiało się to głęboką ingerencją w obraz zarejestrowany na negatywie prowadzącą do przedstawień niewerystycznych, do budowania narracji opartych na metaforyczno-symbolicznej poetyce. Twórczość członków grupy charakteryzowało od początku wkraczanie w rejony pograniczne, mieszanie gatunków i konwencji oraz intermedialne traktowanie technik artystycznych. Zerowcy tworzyli obok zmanipulowanych odbitek fotograficznych: dzieła-przedmioty, obiekty, assemblages, environments oraz instalacje. W ich twórczości występowały liczne cechy wspólne ze zjawiskami w ówczesnej fotografii oraz w sztuce w Polsce i na świecie. W wielu działaniach byli prekursorami zjawisk rozwijających się później, na które ich twórczość pośrednio oddziaływała. Dawni członkowie grupy Zero-61 – Wojciech Bruszewski, Antoni Mikołajczyk, Józef Robakowski i Andrzej Różycki – w roku 1970 byli współzałożycielami Warsztatu Formy Filmowej (1970-1977) należąc do najbardziej aktywnych i najważniejszych jego członków. W tym czasie oraz w dekadach następnych ich twórczość także stanowiła ważną część poszukiwań intermedialnych w ówczesnej sztuce.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectsztukapl_PL
dc.subjectneoawangardapl_PL
dc.subjectintermedialnośćpl_PL
dc.titleTwórczość grupy Zero-61 na tle działań intermedialnych w sztuce polskiej po roku 1945pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPaństwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzipl_PL
dc.dissertation.directorKluszczyński, Ryszard
dc.dissertation.reviewerMichałowska, Marianna
dc.dissertation.reviewerMalinowski, Jerzy
dc.date.defence2018-01-15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord