The role of an urban festival in public space: case study of the Light Move Festival in Łódź
Streszczenie
The aim of this article is to examine the relationship between an urban festival and changes in the social and spatial-functional structures in a city. We analyze the Light Move Festival in Łódź as a case study, showing the use of light in emphasizing local identity and cultural heritage. Data for this study was collected by means of interviews with the festival’s organizers. We also present data gathered in a survey conducted among the festival’s participants in 2016. The results show the social-demographic structure of the respondents, frequency of participation and source of information. We present the correlation between the festival’s spatial organization and the guidelines of the “Attractive Urban Spaces 2020+ Program” (Strategie przestrzennegorozwoju Łodzi 2020+ w ramach programu szczegółowego „Atrakcyjneprzestrzenie miejskie 2020+”). The study presents the possibility to use an urban festival as a local potential for building sustainable social and spatial policy. With constant population outflow, such events may help to attract new residents and rebuild the city’s image. It also creates an opportunity to test temporary traffic solutions and to familiarize the residents with them. Considering the revitalization actions undertaken by the city of Łódź, one might ask a question: What kind of impact does The Light Move Festival have on the city of Łódź? Celem artykułu jest poznanie zależności pomiędzy miejskim festiwalem a przemianami struktury przestrzenno-funkcjonalnej i społecznej w mieście. Jako studium przypadku wskazano festiwal wykorzystujący światło do podkreślenia lokalnej tożsamości i dziedzictwa kulturowego – Light Move Festival w Łodzi. W opracowaniu wykorzystano informacje pozyskane z wywiadów prowadzonych z organizatorami festiwalu. Zaprezentowano dane zgromadzone na podstawie ankiety prowadzonej wśród uczestników festiwalu w 2016 roku. Wyniki pokazują społeczno-demograficzną strukturę ankietowanych, częstotliwość uczestnictwa oraz źródła informacji o wydarzeniu. Za pomocą mapy poglądowej zaprezentowano zależność pomiędzy przestrzenną organizacji festiwalu a założeniami Strategii przestrzennego rozwoju Łodzi2020+ w ramach programu szczegółowego „Atrakcyjne przestrzeniemiejskie 2020+”. Badanie wskazuje na możliwość wykorzystania festiwalu miejskiego jako lokalnego potencjału, wartościowego w budowaniu zrównoważonej polityki społecznej oraz przestrzennej. Wobec spadku liczby ludności w Łodzi, festiwal może wspierać promowanie miasta wśród potencjalnych nowych mieszkańców. Stwarza szanse na przetestowanie tymczasowych rozwiązań komunikacyjnych w przestrzeni oraz oswojenie z nimi mieszkańców. Mając na uwadze działania rewitalizacyjne prowadzone w mieście Łódź, można zadać pytanie: jaki wpływ na społeczność i przestrzeń miasta Łodzi ma festiwal światła – Light Move Festival?
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
“A Feast of Languages”: The Role of Language in the Globe to Globe Festival
Kenny, Amy (Lodz University Press, 2014-12-30)In 2012, Shakespeare’s Globe hosted the Globe to Globe Festival, which featured performances from thirty-seven international companies in their native tongues as part of the Cultural Olympiad in the lead up to the London ... -
“Would they not wish the feast might ever last?”: Strong Spice, Oral History and the Genesis of Globe to Globe
Quarmby, Kevin A. (Lodz University Press, 2014-12-30)The 2012 Globe to Globe Festival proved a great success. Actors, directors, musicians, dancers, designers and technicians travelled from all over the world to perform on the Globe stage. Visitors to London’s Cultural ... -
Strategia rozwoju turystyki kulinarnej na przykładzie Festiwalu Smaków w Uniejowie
Owczarek, Agnieszka; Smętkiewicz, Karolina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)In recent years, there has been dynamic development of culinary tourism which activates many rural and urban areas for self-promotion purposes. The aim of this article is to present the essence of culinary tourism and the ...