Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarcysiak, Tomasz
dc.date.accessioned2018-04-11T13:44:24Z
dc.date.available2018-04-11T13:44:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2300-0562
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24480
dc.description.abstractI devote my work to the people and fate of those who for various reasons wanted or had to leave their homes and move to another place during and after the Second World War, but also to those who were born and lived their whole lives on the lands that often changed their landlords. Since 2010, I have been wandering through villages where I have met real, living treasures of culture, namely people, often with their intricate, sometimes dramatic, yet colourful histories. Therefore, it is important to maintain not only the historical memory written on the pages of textbooks and scientific papers, but also the experienced and endured memory, which constantly shapes the collective identity. The identity of place and people who can say “I am from here and I am proud of it”. At the beginning of the research, I chose the Tuchola poviat, but over time, the research area began to considerably expand due to the Atlantis of the Tuchola Forest, i.e. the Koschneiderei. This article is only a fragment of an extensive research project whose core is the identity of post-migration and indigenous communities in the Recovered Territories. In this case, one hero – Bernard Gliszczyński (born in 1933) or, as it appears on the First Communion Favour of 27 August 1944 – Bernhard Mrosek von Glischinski, is an illustration of the story about the Koschneiderei.en_GB
dc.description.abstractSwoją pracę poświęcam ludziom i losom tych, którzy z różnych powodów chcieli lub musieli opuścić swoje domy i przenieść się w inne miejsce w trakcie i po zakończeniu drugiej wojny światowej, ale i tym, którzy urodzili się i mieszkali całe życie na ziemiach, które często zmieniały swoich gospodarzy. Od 2010 r. przemierzam wsie, w których spotykam prawdziwe, żywe skarby kultury, czyli ludzi z ich często zawiłą, czasem dramatyczną, ale jakże i barwną historią. Ważne jest więc podtrzymywanie nie tylko pamięci historycznej zapisanej na kartach podręczników i prac naukowych, ale i pamięci doświadczonej, przeżytej, która nieustannie kształtuje zbiorową tożsamość. Tożsamość miejsca i ludzi, którzy mogą powiedzieć „jestem stąd i jestem z tego dumny”. Za miejsce badań wybrałem początkowo powiat tucholski, ale z czasem obszar badań zaczął się znacznie poszerzać z powodu Atlantydy Borów Tucholskich, czyli Kosznajderii. Niniejszy artykuł jest jedynie fragmentem obszernego projektu badawczego, którego rdzeniem jest tożsamość społeczności postmigracyjnych i autochtonicznych na Ziemiach Odzyskanych. Ilustracją do opowieści o Kosznajderii jest w tym wypadku jeden bohater Bernard Gliszczyński (ur. 1933) lub jak widnieje na pamiątce z pierwszej komunii świętej z 27 sierpnia 1944 r. Bernhard Mrosek von Glischinski. pl_PL
dc.description.sponsorshipCzasopismo współfinansowane ze środków Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia z Geografii Politycznej i Historycznej;6
dc.subjectKoschneidereien_GB
dc.subjectautoethnographyen_GB
dc.subjectvillage sociologyen_GB
dc.subjectqualitative researchen_GB
dc.subjectKosznajderiapl_PL
dc.subjectautoetnografiapl_PL
dc.subjectsocjologia wsipl_PL
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.titleZapis wywiadu narracyjnego jako przyczynek do badań autoetnograficznych wsi kosznajderskichpl_PL
dc.title.alternativeA record of narrative interview as a contribution to autoethnographic research of the Koschneiderei villagesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[227]-242
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, ul. Młodzieżowa 31a, 87-100 Toruń
dc.identifier.eissn2450-0127
dc.referencesAndreski S., 2002, Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Warszawa.pl_PL
dc.referencesDorow U., 2010, Zapomniana przeszłość. Upadek pomorskich majątków rolnych na przykładzie powiatu lęborskiego, Pruszcz Gdański.pl_PL
dc.referencesGiddens A., 2001, Nowe zasady metody socjologicznej. Kraków.pl_PL
dc.referencesJałowiecki B., Szczepański M., 2007, Dziedzictwo polskich regionów, [w:] Kojder A. (red.), Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKacperczyk A., 2014, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 10 (3), s. 32–74.pl_PL
dc.referencesKonecki K.T., 2012, Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 8 (1), s. 12–45.pl_PL
dc.referencesOsękowski C., 2017, Osadnictwo polskie na poniemieckich ziemiach po drugiej wojnie światowej. Ziemia Lubuska i powiat Gubin: http://www.transodra-online.net/pl/node/1411 (02.05.2017).pl_PL
dc.referencesPelias R.J., 2015, Writing autoethnography. The personal, poetic, and performative as compositional strategies, [w:] Jones S.H., Adams T.E., Ellis C., Handbook of autoethnography,Oxford, s. 384–405.pl_PL
dc.referencesPoniedziałek J., 2011, Postmigracyjne tworzenie tożsamości regionalnej. Studium współczesnej warmińskomazurskości, Toruń.pl_PL
dc.referencesRink J., 1930, Vom Flach szum Leinen. Führer durch die Koschneider Spinn – und Webstube des Staatlichen Landesmuseums in Danzig-Olivia.pl_PL
dc.referencesRychliński S., 2001, Lustracje społeczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSakson A., 1999, Dylematy kształtowania się tożsamości regionalnej na Warmii i Mazurach, „Pogranicze. Studia Społeczne”, 8, s. 257–268.pl_PL
dc.referencesSzwankowski J., (red.), 2013, Kosznajderia, Chojnice.pl_PL
dc.referencesZnaniecki F., 2001, Socjologia wychowania, t. 2, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.marcysiak@wsb.bydgoszcz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2300-0562.06.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord