Jak nauczyć metodę samodzielności? O „uczących się metodach” analizy treści
Abstract
Systemy uczące się najpowszechniej stosowane są w analizach danych ilościowych (quantitative data analysis – Q UAN). Rzadko się jeszcze zdarza, a by sięgali p o nie badacze i analitycy zajmujący się danymi jakościowymi (qualitative data analysis – QUAL). Tymczasem rozwiązania z zakresu machine learning, osiągnięcia z obszaru natural language processing, zaawansowane statystyczne systemy uczące się mogą być stosowane w analizach danych tekstowych. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu działania i stosowania metod uczących się (MUS). Opisane zostały podstawowe, dostępne w wybranych programach CAQDAS (ze szczególnym uwzględnieniem programu Qualrus), techniki wspierające opracowanie materiałów tekstowych. Charakterystyka ta dotyczy automatycznych i półautomatycznych metod kodowania. Podano także przykład zastosowania systemów uczących się do analiz tekstowych (transkrypcji z wywiadów FGI). Wskazano możliwości rozwoju metod uczących się. W podsumowaniu zaprezentowane zostały trudności związane ze stosowaniem omawianych metod. Learning systems are most commonly used in the quantitative data analyzes. It does not happens to often that those systems are used by researchers and analysts dealing with qualitative data. Meanwhile solutions taken from such a fields like: machine learning, natural language processing, statistical learning systems can be used in the text data analysis. This article aims to explain the mode of action and the use of learning methods applied to the textual data. Described are basic applications of learning system implemented in CAQDAS tools (with special emphasis on Qualrus). Highlighted are the possibilities of the use of learning systems for the analysis of text (e.g. transcription from FGI).
Collections
The following license files are associated with this item: