Show simple item record

dc.contributor.authorKarwowska-Struczyk, Małgorzata
dc.date.accessioned2018-06-04T10:55:23Z
dc.date.available2018-06-04T10:55:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24949
dc.description.abstractThis article presents the results of a focus group interview with caregivers in a crèche, during which they spoke about various issues important to them concerning their relationships with children and they tried to discover their personal implicit theories and expectations on this subject. The analysis of the data was greatly inspired by the assumptions of the grounded theory. The statements provided by the care­givers fit in, to a large extent, the globally recognized ideas concerning the high qual­ity ECEC impact on child’s development.en_GB
dc.description.abstractW artykule przedstawiono rezultaty wywiadu grupowego z wychowawcami w żłobku, podczas którego wypowiadali się oni na temat różnych istotnych dla nich kwestii, dotyczących relacji z dziećmi, starali się odkryć swoje osobiste na ten temat „teorie” (implicit theories). W analizie danych inspirowano się założeniami teorii ugruntowanej. Wypowiedzi wychowawców wpisują się w dużym stopniu w globalnie akceptowane tezy na temat wysokiej jakości oddziaływania instytucjonalnego, sprzyjającego rozwojowi dziecka.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2
dc.subjectcaregiversen_GB
dc.subjectcrècheen_GB
dc.subjectimplicit theoryen_GB
dc.subjectgrounded theoryen_GB
dc.subjectco-constuction of meanings of pedagogical work with the youngest childrenen_GB
dc.subjectwychowawcypl_PL
dc.subjectżłobekpl_PL
dc.subjectteorie osobistepl_PL
dc.subjectteoria ugruntowanapl_PL
dc.subjectko-konstrukcja znaczeń i sensów pracy z najmłodszymi dziećmipl_PL
dc.titleKim są dzieci, jak się uczą? – jakościowa analiza wywiadu z wychowawcami w żłobkupl_PL
dc.title.alternativeWho are children, how do they learn? – Qualitative analysis of interview with caregivers in crècheen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number65-83
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny
dc.identifier.eissn-
dc.referencesAdair J., Pastori G. (2011) Developing Qualitative Coding Frameworks for Educational Research: Immigration, Education and the Children Crossing Borders project, „International Journal of Research and Method in Education”, 34 (1), s. 31–47.pl_PL
dc.referencesAlasuutari P. (1996) Theorizing in qualitative research; A cultural studies perspective, „Qualitative Inquiry”, 2, s. 371–384.pl_PL
dc.referencesAlexander R. (2008) Culture, dialogue and learning: Notes on an emerging pedagogy w: Exploring talk in school, N. Mercer, S. Hodgkinson (red.), London, Sage, s. 91–114.pl_PL
dc.referencesAlexander R. (2005) CULTURE, DIALOGUE AND LEARNING: NOTES ON AN EMERGING PEDAGOGY. Education, Culture and Cognition: intervening for growth, International Association for Cognitive Education and Psychology (IACEP) 10th International Conference, University of Durham, UK, 10–14 July 2005, Keynote: 12 July 2005.pl_PL
dc.referencesBredekamp S., Copple C. (red.) (1997) Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8, Revised Edition, Washington, DC, National Association for the Education of Young Children.pl_PL
dc.referencesCharmaz K. (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDahlberg G., Moss P., Pence A. (2000) Beyond the Quality of Early Childhood Education. Postmodern Perspectives, London, Routledge Falmer.pl_PL
dc.referencesDahlberg G., Moss P., Pence A. (2013) Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, tłum. K. Gawlicz, DSW, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGlaser B. (1978) Theoretical sensitivity, Mill Valley, CA, The Sociology Press.pl_PL
dc.referencesHarkness B., Super C. M. (2004) Themes and Variations: Parental Ethnotheories in Western Cultures w: Parental Beliefs, Parenting, and Child Development in Cross-Cultural Perspective, K. Rubin (red.), New York, Psychology Press.pl_PL
dc.referencesHarkness B. i in. (2010) Parental Ethnotheories Of Children’s Learning w: The Anthropology Of Learning In Childhood, D. G. Lanch, F. Gaskins (red.), Lanham, MD, Alta-Mira Press, s. 65–81.pl_PL
dc.referencesHarms T., Clifford R. M., Cryer D. (1997) Early Childhood Environment Rating Scale, Revised Edition, New York, London, Teacher College Press, Columbia University.pl_PL
dc.referencesIshimine K., Tayler C. (2014) Assessing Quality in Early Childhood Education and Care, „European Journal of Education”, 49 (2), s. 272–290.pl_PL
dc.referencesJustice L. M.,  Mashburn A., Hamre B., Pianta R. (2008) Quality of Language and Literacy Instruction in Preschool Classrooms Serving At-Risk Pupils, Early Child Res Q.Mar, 23 (1), s. 51–68.pl_PL
dc.referencesKatz L. (2004) Wielorakie spojrzenie na jakość nauczania początkowego w: Nigdy nie jest za wcześnie – rozwój i edukacja małych dzieci, T. Ogrodzińska (red.), Warszawa, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2010) Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKonecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesLa Paro K., Hamre B., Pianta R. (2012) The Classroom Assessment Scoring System (CLASS), Manual, Toddlers, Baltimore, Brookes.pl_PL
dc.referencesMashburn A. J., Hamre B. K., Downer J. T., Pianta R. C. (2006) Teacher and classroom characteristics associated with teachers’ ratings of prekindergartners’ relationships and behaviors, „Journal of Psychoeducational Assessement”, 4 (24), s. 367–380.pl_PL
dc.referencesMontie J., Xiang Z., Schweinhart L. J. (2007) The role of preschool experience in chil-dren’s development, High Scope Press, Press.pl_PL
dc.referencesMoran M. J., Bové C., Brookshire R., Braga P., Mantovani S. (April 2017) Learning from each other: The design and implementation of a cross-cultural research and professional development model in Italian and US toddler classrooms, „Teacher and Teacher Education”, 63, s. 1–11.pl_PL
dc.referencesMoran M., Mantovani S., Braga P., Bove C., Brookshire R. (w druku) Learning from Each Other: Cross-cultural Research on Italian and U.S., Early Childhood Professional Development and Toddler Teacher Practice.pl_PL
dc.referencesNowicka M. (2016) Wartości w świecie dziecka w przekonaniach dorosłych – przyszłych nauczycieli, „Problemy Wczesnej Edukacji”, 2 (33), s. 152–165.pl_PL
dc.referencesPastori G., Mantovani S., Braga P., Pagani V. (2015) Manual case study, qualitative and cultural study and analysis (mps.).pl_PL
dc.referencesPianta R. C., La Paro K. M., Hamre B. K. (2008) The Classroom Assessment Scoring System (CLASS), Manual, Pre-K, Baltimore, Brookes.pl_PL
dc.referencesRapley T. (2010) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, tłum. A. Gasior-Niemiec, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRogoff B. (2008) Observing sociocultural activity on three planes: Participatory appropriation, guided participation and apprenticeship w: Pedagogy and practice: Culture and identities, P. Murphy, K. Hall, J. Soler (red.), Los Angeles, Sage, s. 58–74.pl_PL
dc.referencesSpodek B. (1987) Thought processes underlying preschool teachers’ classroom decisions, „Early Child Development and Care”, 29 (2), s. 197–208.pl_PL
dc.referencesStipek D., Byler P. (1997) Early childhood education teachers: Do they practice what they preach?, „Early Childhood Research Quarterly”, 12 (3), s. 305–325.pl_PL
dc.referencesTelka L. (2007) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesTelka L. (2012) Wspieranie autonomii małego dziecka w placówce – wychowanek i wy­chowawca, „Problemy Współczesnej Edukacji”, nr 4 (19), s. 6–20.pl_PL
dc.referencesTobin J. J., Arzubiaga A., Adair J. (2014) Children crossing borders. Immigrant parents and teachers perspectives on preschool, Los Angeles, Sage.pl_PL
dc.referencesTobin J. J., Hsueh Y., Karasawa M. (2009) Preschool in Three Cultures. Revisited, Chicago, University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesTobin J. J., Mantovani S., Bové C. (2010) Methodological Issues in Video Based Research on Immigrant Children and Parents in Early Childhood Settings, Phenomenology and Human Research Today, Zeta Books, s. 204–225.pl_PL
dc.referencesTobin J. J., Wu D., Davidson D. (1989) Preschool in Three Cultures: Japan, China, and the United States, New Haeven, C.T., Yale University Press.pl_PL
dc.referencesWoodhead M. (1998) Dążenie ku tęczy. Poszukiwanie standardów jakości edukacji, Warszawa, tłum. M. Rączkowska, red. nauk. M. Karkowska-Struczyk, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesYin R. (2015) Studium przypadku w badaniach naukowych, tłum. J. Gilewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailm.karwowska-st@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.05.05
dc.relation.volume5pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record