Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSadowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2018-06-04T10:55:24Z
dc.date.available2018-06-04T10:55:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24952
dc.description.abstractThe aim of the study is to show the perception of early childhood education on the part of caregivers working in crèches in Poznan and taking care of children up to three years of age. Defining the concept of early childhood education, the author emphasizes that education of a child up to the age of three is fundamental and developmental in the sense that it is determined by the developmental potential of a child. It should be non-directive and based on continuous observation and diagnosis of child development. Early education means organizing task-oriented situations in accordance with the nearest development zone and closely accompanying the child in the development. The results of the study conducted by the author and presented in this text reveal a number of difficulties in terms of perception of early childhood education on the part of caregivers of children up to three years old. Nevertheless, they allow to draw a conclusion that the caregivers are aware of the fact that the scope of influencing children under three years of age should also include ways of educational impact.en_GB
dc.description.abstractCelem opracowania jest ukazanie sposobów postrzegania wczesnej edukacji dziecka przez opiekunów dziecka do lat trzech zatrudnionych w poznańskich żłobkach publicznych. Definiując pojęcie wczesnodziecięcej edukacji, autor zaznacza, że edukacja dziecka do trzeciego roku życia jest edukacją fundamentalną i rozwojową w tym sensie, że wytycza ją potencjał rozwojowy dziecka. Powinna mieć charakter niedyrektywny i opierać się na ustawicznej obserwacji i diagnozie rozwoju dziecka. Wczesna edukacja to organizowanie podopiecznemu sytuacji zadaniowych zgodnych ze strefą najbliższego rozwoju i uważne towarzyszenie dziecku w rozwoju. Zaprezentowane w tekście wyniki badań własnych autorki ukazują szereg trudności w zakresie postrzegania przez opiekunów dziecka do lat trzech edukacji wczesnodziecięcej, pozwalają jednak na wysnucie wniosku, że opiekunki są świadome faktu, że w zakres oddziaływań wobec dziecka do trzeciego roku życia powinny także włączyć sposoby oddziaływań edukacyjnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2
dc.subjectchilden_GB
dc.subjectearly childhood educationen_GB
dc.subjectcrècheen_GB
dc.subjectdzieckopl_PL
dc.subjectedukacja wczesnodziecięcapl_PL
dc.subjectżłobekpl_PL
dc.titleWczesna edukacja dziecka w opiniach opiekunów poznańskich żłobków – raport z badańpl_PL
dc.title.alternativeEarly child education in the opinions of caregivers of Poz-nan crèches – research reporten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number116-134
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej
dc.identifier.eissn-
dc.referencesArnold C. (2009) Sharing ideas whit parents about key child development concepts w: Involving parents in their Children’ s Learning, M. Whalley (red.), London, Sage.pl_PL
dc.referencesEppler M. A. (1995) Development of manipulatory skills and the deployment of attention, “Infant Behavior and Development”, no 18.pl_PL
dc.referencesGardner H. (1982) Developmental Psychology, Boston, Little, Brown Co.pl_PL
dc.referencesGerber M. (1979) A Manual for Parents and Professionals, Resources for Infant Educators, Los Angeles.pl_PL
dc.referencesHammond R. A. (2009) Respecting babies: A new look at Magda Gerber’s RIE approach, DC: Zero to Three, Washington.pl_PL
dc.referencesKram A., Mielcarek M. (2014) Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0–2/3 w: Niezbędnik dobrego nauczyciela. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, tom I, A. Brzezińska (red.), Warszawa.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz Cz. (2010), Szkice z dziejów dydaktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŁosiewicz D. (2013) Stres żłobkowy, „wSieci” 2013, nr 3–9.pl_PL
dc.referencesMalaguzzi L. (1993) For an education based on relationship, „Young Children”, November.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2009) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPolakowski M., Szelewa E. (2015) Warszawskie debaty o polityce społecznej. Polityka społeczna PRL, Warszawa, Friedrich-Ebert-Stiftung.pl_PL
dc.referencesSegiet K. (2014) Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania w: Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne, M. Cywińska (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesTelka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKrajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Wychowawca małego dziecka (234202), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie MPiPS z dnia 25 marca 2011 roku (Dz.U., nr 69, poz. 368).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011, nr 45, poz. 235).pl_PL
dc.contributor.authorEmailkasjam@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.05.08
dc.relation.volume5pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord