dc.contributor.author | Sadowska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2018-06-04T10:55:24Z | |
dc.date.available | 2018-06-04T10:55:24Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24952 | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to show the perception of early childhood education on the part of caregivers working in crèches in Poznan and taking care of children up to three years of age. Defining the concept of early childhood education, the author emphasizes that education of a child up to the age of three is fundamental and developmental in the sense that it is determined by the developmental potential of a child. It should be non-directive and based on continuous observation and diagnosis of child development. Early education means organizing task-oriented situations in accordance with the nearest development zone and closely accompanying the child in the development. The results of the study conducted by the author and presented in this text reveal a number of difficulties in terms of perception of early childhood education on the part of caregivers of children up to three years old. Nevertheless, they allow to draw a conclusion that the caregivers are aware of the fact that the scope of influencing children under three years of age should also include ways of educational impact. | en_GB |
dc.description.abstract | Celem opracowania jest ukazanie sposobów postrzegania wczesnej edukacji dziecka przez opiekunów dziecka do lat trzech zatrudnionych w poznańskich żłobkach publicznych. Definiując pojęcie wczesnodziecięcej edukacji, autor zaznacza, że edukacja dziecka do trzeciego roku życia jest edukacją fundamentalną i rozwojową w tym sensie, że wytycza ją potencjał rozwojowy dziecka. Powinna mieć charakter niedyrektywny i opierać się na ustawicznej obserwacji i diagnozie rozwoju dziecka. Wczesna edukacja to organizowanie podopiecznemu sytuacji zadaniowych zgodnych ze strefą najbliższego rozwoju i uważne towarzyszenie dziecku w rozwoju. Zaprezentowane w tekście wyniki badań własnych autorki ukazują szereg trudności w zakresie postrzegania przez opiekunów dziecka do lat trzech edukacji wczesnodziecięcej, pozwalają jednak na wysnucie wniosku, że opiekunki są świadome faktu, że w zakres oddziaływań wobec dziecka do trzeciego roku życia powinny także włączyć sposoby oddziaływań edukacyjnych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2 | |
dc.subject | child | en_GB |
dc.subject | early childhood education | en_GB |
dc.subject | crèche | en_GB |
dc.subject | dziecko | pl_PL |
dc.subject | edukacja wczesnodziecięca | pl_PL |
dc.subject | żłobek | pl_PL |
dc.title | Wczesna edukacja dziecka w opiniach opiekunów poznańskich żłobków – raport z badań | pl_PL |
dc.title.alternative | Early child education in the opinions of caregivers of Poz-nan crèches – research report | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | 116-134 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej | |
dc.identifier.eissn | - | |
dc.references | Arnold C. (2009) Sharing ideas whit parents about key child development concepts w: Involving parents in their Children’ s Learning, M. Whalley (red.), London, Sage. | pl_PL |
dc.references | Eppler M. A. (1995) Development of manipulatory skills and the deployment of attention, “Infant Behavior and Development”, no 18. | pl_PL |
dc.references | Gardner H. (1982) Developmental Psychology, Boston, Little, Brown Co. | pl_PL |
dc.references | Gerber M. (1979) A Manual for Parents and Professionals, Resources for Infant Educators, Los Angeles. | pl_PL |
dc.references | Hammond R. A. (2009) Respecting babies: A new look at Magda Gerber’s RIE approach, DC: Zero to Three, Washington. | pl_PL |
dc.references | Kram A., Mielcarek M. (2014) Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0–2/3 w: Niezbędnik dobrego nauczyciela. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, tom I, A. Brzezińska (red.), Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz Cz. (2010), Szkice z dziejów dydaktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Łosiewicz D. (2013) Stres żłobkowy, „wSieci” 2013, nr 3–9. | pl_PL |
dc.references | Malaguzzi L. (1993) For an education based on relationship, „Young Children”, November. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2009) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Polakowski M., Szelewa E. (2015) Warszawskie debaty o polityce społecznej. Polityka społeczna PRL, Warszawa, Friedrich-Ebert-Stiftung. | pl_PL |
dc.references | Segiet K. (2014) Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania w: Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne, M. Cywińska (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Wychowawca małego dziecka (234202), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie MPiPS z dnia 25 marca 2011 roku (Dz.U., nr 69, poz. 368). | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011, nr 45, poz. 235). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kasjam@op.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.05.08 | |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |