Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDałek, Elżbieta
dc.date.accessioned2018-06-15T09:09:00Z
dc.date.available2018-06-15T09:09:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25121
dc.description.abstractRozprawa Michał Synoradzki (1860 – 1922) – epigon, kustosz, neosarmata… aspiruje do miana zarysu monograficznego nie tylko twórcy minorum gentium, lecz także określonego typu pisarstwa historycznego, które właśnie na przykładzie dokonań prezentowanego autora warto bliżej scharakteryzować, opisać i przeanalizować. Zastosowana przez doktorantkę strategia kojarzy w jedną całość warsztat historyka literatury z różnorakimi inspiracjami, od teorii literatury i historii politycznej, historii idei, przez historię kultury, socjologię, psychologię społeczną po prasoznawstwo, dziedziny te traktując jako zaplecze i narzędzie ustaleń, a nie jako ich podmiot i przedmiot. Materiał merytoryczny prezentuje Synoradzkiego jako literata zapoznanego (Minorum gentium?), skazanego na epigoński znak powtórzenia (Epigon?), popularyzatora historii i archiwaliów (Kustosz?), wreszcie pisarza, który z lubością sięga do tradycji sarmackiej (Neosarmata?). Autorka, odwołując się do reprezentatywnych powieści, krótkich form prozatorskich, wyjątków z publicystyki oraz przejawów działalności społecznej pisarza, przedstawia stosowną egzemplifikację zasygnalizowanych kręgów tematycznych. Nie zamierza jednak zabierać rozstrzygającego głosu w dyskusji nad definicją epigonizmu, neosarmatyzmu czy posthumanistycznych teorii narracji historycznej, ograniczając się jedynie do podsunięcia casusu Synoradzkiego jako intrygującego przypadku badawczego w tych właśnie obszarach. W kontekście wykazanych w rozprawie metodologicznych umocowań eksplikacja literacka tekstów „nie-arcydzielnych” Kustosza skupia się na wykazywaniu różnorakich kontekstów utworu (ich krzyżowania, synkretycznych uwarunkowań, walorów historycznokulturowych), rekonstrukcji historycznego doświadczenia ludzi z epok minionych, traktowaniu literatury jako odmiany słowa publicznego. W mniejszym stopniu łączy się z próbą oceny realnych walorów dzieła, stanowiąc przyczynek do odpowiedzi na pytanie, dlaczego utwory Synoradzkiego nie doczekały się współcześnie wydawniczej nobilitacji. Wybrana metoda badawcza usprawiedliwia biografizm, obecność obszernych cytatów z literatury podmiotu, powoływanie się na memuary i materiały prywatnepl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectminorum gentiumpl_PL
dc.subjectepigonizmpl_PL
dc.subjectneosarmatyzmpl_PL
dc.subjectdokumentaryzmpl_PL
dc.subjectpowieść historycznapl_PL
dc.titleMichał Synoradzki (1860-1922) - epigon, kustosz, nosarmata...pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number316pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.dissertation.directorMazan, Bogdan
dc.dissertation.reviewerBudrewicz, Tadeusz
dc.dissertation.reviewerBorkowska, Grażyna
dc.date.defence27.06.2018


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord