Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBorowska-Stefańska, Marta
dc.contributor.authorWiśniewski, Szymon
dc.date.accessioned2018-07-04T11:17:50Z
dc.date.available2018-07-04T11:17:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1733-3180
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25278
dc.description.abstractThe aim of this work is both to assess differentiation of geometric features of parcels in the immediate neighbourhood of motorways and expressways in Poland (as divided into provinces) as well as to analyze their land cover. In order to achieve this, the authors used data on parcels from the Land Parcel Identification System (LPIS) as well as information on land cover from the Database of Topographic Objects (obtained from the Head Office of Geodesy and Cartography). It was concluded that there is a correlation not only between the existence of motorways and expressways and the land cover along them but also between geometric features of parcels. In those cases when motorway interchanges are located in the vicinity of big cities as it is exemplified, for instance, by the province of Silesia, Mazovia or even Łódź, there is an increase in development intensity in their vicinity. Besides that, parcels tend to be smaller on those areas where the density of motorways and expressways is the greatest.en_GB
dc.description.abstractCelem pracy jest ocena zróżnicowania cech geometrycznych działek bezpośrednio sąsiadujących z autostradami i drogami ekspresowymi w Polsce (z podziałem na województwa) oraz analiza ich pokrycia terenu. Dla jego realizacji wykorzystano dane o działkach pochodzące z systemu LPIS (System Identyfikacji Działek Rolnych) oraz informacje o pokryciu terenu pozyskane z Bazy Danych Obiektów Topograficznych (pozyskane z Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej). Stwierdzono, że występuje zależność nie tylko pomiędzy istnieniem autostrad oraz dróg ekspresowych a sposobem pokrycia terenu wzdłuż nich, ale również pomiędzy cechami geometrycznymi działek. W przypadku, gdy węzły autostradowe znajdują się w pobliżu dużych miast – przykład województwa śląskiego, mazowieckiego czy nawet łódzkiego, wzrasta intensywność zabudowy w ich pobliżu. Ponadto w obszarach, w których istnieje największa gęstość autostrad oraz dróg ekspresowych, działki są zazwyczaj mniejsze.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesSpace - Society - Economy;23
dc.subjectland coveren_GB
dc.subjectmotorwaysen_GB
dc.subjectexpresswaysen_GB
dc.subjectPolanden_GB
dc.subjectGISen_GB
dc.subjectpokrycie terenupl_PL
dc.subjectautostradypl_PL
dc.subjectdrogi ekspresowepl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectGISpl_PL
dc.titleDifferentiation of land cover and geometric features of parcels along motorways and expressways in Polandpl_PL
dc.title.alternativeZróżnicowanie pokrycia terenu i cech geometrycznych działek wzdłuż autostrad oraz dróg ekspresowych w Polsceen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018pl_PL
dc.page.number95-110
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Faculty of Geographical Sciences, Institute of the Built Environment and Spatial Policy, Kopcińskiego 31, 90-142 Łódź
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódź, Faculty of Geographical Sciences, Institute of the Built Environment and Spatial Policy, Kopcińskiego 31, 90-142 Łódź
dc.identifier.eissn2451-3547
dc.referencesBadora K., 2004, Autostrada – środowisko przyrodnicze. Studium konfliktów przestrzennych na przykładzie opolskiego odcinka autostrady A4 (The motorway: a natural environment. A study of spatial conflicts as exemplified by the Opole section of A2 motorway), Opole University, Opole.pl_PL
dc.referencesBorowska-Stefańska M., 2015a, Zagospodarowanie terenów zagrożonych powodziami w gminach województwa łódzkiego, dorzecza Odry (Land use on the areas exposed to floods in Łódź region, Oder basin), „Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego”, 29, (ed. J. Gołota): 115–125.pl_PL
dc.referencesBorowska-Stefańska M., 2015b, Zagospodarowanie terenów zagrożonych powodziami w województwie łódzkim (Land use within areas exposed to flooding in selecte towns of the Łódź Province), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesCurzydło J., 1998, Zagrożenia motoryzacyjne i konflikty autostradowe w Polsce (Motor vehicle hazards and motorway conflicts in Poland), „Aura”, 2: 6–10.pl_PL
dc.referencesDzieciuchowicz J., Dmochowska-Dudek K., 2014, Wielkość i kształt działek gruntowych w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 16: 149–167.pl_PL
dc.referencesDzikowska T., 2006, Ocena oddziaływania autostrady na organizację rolniczej przestrzeni produkcyjnej (Evaluation of impact of highways on agricultural area organization), „Acta Scientiarum Polonorum. Geodesia et Descriptio Terrarum”, 5 (1–2): 17–38.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., 1999, Przemiany funkcjonalne i morfologiczne przestrzeni geograficznej wsi Rzgów w świetle metod numerycznych (Functional and morphological transformations of geographical space of the village of Rzgów in the light of numerical methods), Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.pl_PL
dc.referencesLechowski Ł., 2013, Analiza zmian pokrycia terenu wokół autostrad za pomocą metod GIS (Analysis of land cover changes for areas located around motorways with the use of GIS methods), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 14: 59–76.pl_PL
dc.referencesLiszewski S., Włodarczyk B., 2011, Lokalne i regionalne badania ruchu turystycznego, „Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace”, 7: 21–39.pl_PL
dc.referencesProgram budowy dróg krajowych na lata 2011–2015, 2011, Załącznik do Uchwały Rady Ministrów Nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 roku, Ministerstwo Infrastruktury (National Road Construction Programme for the years 2011–2015, 2011, Annex to the Regulation of the Council of Ministers No. 10/2011 as of 25 January 2011, Ministry of Infrastructure).pl_PL
dc.referencesRekowski M., Kawa A., Jurczak M., 2011, Pozytywne aspekty ekonomiczne oddziaływania autostrady A2 na region Wielkopolski (Positive economic aspects of the impact of A2 motorway on the region of Greater Poland), [in:] G. Gołembski (ed.), Wpływ autostrady Warszawa–Berlin na rozwój turystyki w regionie, PWSZ, Sulechów.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2011 ro-ku w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz bazy danych obiektów ogólnogeograficznych, a także standardowych opracowań kartograficznych (Dz.U., 2011, nr 279, poz. 1642), Załącznik nr 1 (Regulation of the Minister of Internal Affairs and Administration as of 17 November 2011 on database of topographic objects and database of general geographic objects as well as standard cartographic studies, Appendix no. 1).pl_PL
dc.referencesStuczyński M., 2011, Wpływ infrastruktury drogowej na sąsiadujące ekosystemy w świetle literatury (Influence of road infrastructure on the neighbouring ecosystems in the light of literature), [in:] G. Gołembski (ed.), Wpływ autostrady Warszawa–Berlin na rozwój turystyki w regionie, PWSZ, Sulechów.pl_PL
dc.referencesSzafrańska B., 2011, Scalenia infrastrukturalne jako narzędzie naprawcze przestrzeni planistycznej przeciętej budowaną autostradą (Merger of infrastructure – a key instrument repair for space planning cut construction of motorways), „Czasopismo Techniczne”, 108 (1B): 151–161.pl_PL
dc.referencesTesařova V., Halounová L., 2006, The study of land cover changes development influenced by the highway construction, [in:] M. Braun (ed.), Second Workshop of the EARSeL SIG on remote sensing of land use land cover, Application and Development, Universität Bonn, Bonn.pl_PL
dc.referencesWegener M., Fürst F., 1999, Land-Use Transport Interaction: State of the Art, Institut für Raumplanung, Dortmund.pl_PL
dc.referencesWytyczne techniczne Baza Danych Topograficznych (TBD), 2008, Główny Geodeta Kraju (Technical guidelines of the Database of Topographic Objects).pl_PL
dc.referencesZiobrowski Z., Korecki D., 2009, Planowanie przestrzenne i formy zagospodarowania terenów w sąsiedztwie węzłów autostradowych ze szczególnym uwzględnieniem autostrady Kraków–Tarnów (Spatial planning and development forms of areas neighbouring with motorway intersections with a special focus on the Kraków–Tarnów motorway), „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, 2 (13): 83–95.pl_PL
dc.referenceswww.stat.gov.pl (accessed on 18.05.2017).pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarta.borowska@geo.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailszymon.wisniewski@geo.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-3180.23.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord