dc.contributor.author | Lewandowicz-Nosal, Grażyna | |
dc.date.accessioned | 2018-07-24T13:28:47Z | |
dc.date.available | 2018-07-24T13:28:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25350 | |
dc.description.abstract | The article discusses the principles of collecting collections for public libraries for children and youth and school libraries. The qualitative analysis was based on the list of titles of books that were planned to buy 44 school libraries in 2014 as part of the government subsidy. The collected material is divided into the following categories: school reading, literature classics for children, poetry, fairy tales, books for children, Grzegorz Kasdepke's books, literature for children, literature, fantasy, educational books, history and biographies, and others. Most often libraries planned to buy school books, educational books (dictionaries, encyclopedias). From the literature, it was usually planned to buy fantasy books, novels for girls and works by authors such as Paweł Beręsewicz, Marcin Pałasz, Barbara Gawryluk, Renata Piątkowska, Małgorzata Strzałkowska. It was also planned to buy books that were screened and advertised in youth magazines. The analysis shows that the collections of school libraries and public libraries for children and youth respond to the reading needs of this group of recipients. | en_GB |
dc.description.abstract | W artykule omówiono zasady gromadzenia zbiorów do bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży oraz bibliotek szkolnych. Do analizy jakościowej wykorzystano listy tytułów książek, jakie planowały kupić 44 biblioteki szkolne w 2014 r. w ramach dotacji rządowej. Zgromadzony materiał podzielono na następujące kategorie: lektury szkolne, klasyka literatury dla dzieci, poezja, baśnie, książki dla najmłodszych, książki Grzegorza Kasdepke, literatura dla najmłodszych, literatura obyczajowa, fantasy, książki edukacyjne, historia i biografie, i inne. Najczęściej biblioteki planowały kupić lektury szkolne, książki edukacyjne (słowniki, encyklopedie). Z literatury pięknej najczęściej planowano kupić książki z gatunku fantasy, powieści dla dziewcząt oraz utwory takich autorów jak m. in. Paweł Beręsewicz, Barbara Gawryluk, Marcin Pałasz, Renata Piątkowska, Małgorzata Strzałkowska. Chętnie kupowano książki ekranizowane i reklamowane w czasopismach młodzieżowych. Z przeprowadzonej analizy wynika, że księgozbiory bibliotek szkolnych i bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży odpowiadają na potrzeby czytelnicze tej grupy odbiorców. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;26 | |
dc.subject | collection of collections | en_GB |
dc.subject | purchase of books | en_GB |
dc.subject | school libraries | en_GB |
dc.subject | public libraries for children and youth | en_GB |
dc.subject | literature | en_GB |
dc.subject | popular science literature | en_GB |
dc.subject | school reading | en_GB |
dc.subject | gromadzenie zbiorów | pl_PL |
dc.subject | zakup książek | pl_PL |
dc.subject | biblioteki szkolne | pl_PL |
dc.subject | biblioteki publiczne dla dzieci i młodzieży | pl_PL |
dc.subject | literatura piękna | pl_PL |
dc.subject | literatura popularnonaukowa | pl_PL |
dc.subject | lektury szkolne | pl_PL |
dc.title | „Wskazania czytelników – wybory bibliotekarzy” Zakup nowości dla dzieci i młodzieży do bibliotek publicznych i szkolnych – analiza jakościowa | pl_PL |
dc.title.alternative | "Readers' recommendations – librarians' choices". Purchase of novelties for children and youth for public and school libraries – qualitative analysis | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018 | pl_PL |
dc.page.number | 55-76 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Biblioteka Narodowa, Instytut Książki i Czytelnictwa | |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | Adamiec Witold (1989). Główne problemy uzupełniania księgozbiorów bibliotek publicznych w latach siedemdziesiątych. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Instytut Książki i Czytelnictwa. | pl_PL |
dc.references | Adamiec, Witold, Ankudowicz, Janusz Siekierski, Stanisław (1974). Uzupełnianie i wykorzystywanie zbiorów bibliotek publicznych w latach 1968–1972. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Ankudowicz, Janusz Siekierski, Stanisław (1962). Zakup i wykorzystanie książek w sieci bibliotek powszechnych w latach 1957–1960. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Ankudowicz, Janusz Siekierski, Stanisław (1970). Nowości w bibliotekach publicznych. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Białkowska, Barbara (1982). Badania księgozbiorów bibliotek publicznych dla dzieci. Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej, 1/4, 10–14 | pl_PL |
dc.references | Budyńska, Barbara Zasacka, Zofia (red.) (2011). Organizacja zakupu nowości książkowych, zbiorów audiowizualnych oraz dokumentów elektronicznych w bibliotekach publicznych. Raport z badań. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Dawidowicz-Chymkowska, Olga (2010). Księgozbiory gminnych bibliotek publicznych a potrzeby czytelnicze gimnazjalistów. Raport z badań. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Jesień liścia Jasia – GWP.pl – psychologiczna księgarnia internetowa (2015). Pobrane 14 lutego 2017, z: https://www.gwp.pl/jesien-liscia-jasia.html | pl_PL |
dc.references | Krajewska, Anna (2009). Promocja literatury adresowanej do młodego czytelnika a zawartość księgozbiorów bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży. W: K. Wolff (red.), Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych (s. 100–115). Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal, Grażyna, (2008). Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal, Grażyna, Krawczyk, Anna, Kujawa, Katarzyna Porzuczek, Zuzanna (2014). Warto mieć w bibliotece: książki dla dzieci 2010–2013: katalog. Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Lewandowicz-Nosal, Grażyna Zybert, Elżbieta B. (red.) (2009). Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Papuzińska, Joanna (2007). Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa: Wydaw. Biblioteki Narodowej. | pl_PL |
dc.references | Siekierski, Stanisław (1959). Analiza zakupu i wykorzystania książek w bibliotekach powszechnych w latach 1957/1958. Warszawa: Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Ungeheuer-Gołąb, Alicja (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydaw. SBP. | pl_PL |
dc.references | Walczewska-Klimczak, Grażyna (2017). Partnerstwo bibliotek publicznych i szkolnych – z doświadczeń realizacji pilotażowego programu zakupu nowości do bibliotek publicznych w partnerstwie ze szkolnymi (Priorytet 2/2014). W: M. Antczak, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Inspiracje czytelnicze w życiu młodego pokolenia (s. 37–56). Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego–Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Wolff, Katarzyna (red.) (2009). Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych. Materiały z konferencji naukowej, Opole, 23–24 września 2008 r. Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Wołosz, Jan (red.) (2003). Standardy Biblioteczne. Wzorce i doświadczenia Unii Europejskiej. Materiały z ogólnopolskiej konferencji Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Biblioteki Narodowej Warszawa, 11 grudnia 2003 r. Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom – lista TOP 100 wymienionych książek (2015). Pobrane 20 lutego 2017, z: http://lc.serwer2.com.pl/top100_lektury.pdf | pl_PL |
dc.references | Zając, Michał (2000). Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki. Warszawa: Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.references | Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Zybert, Elżbieta B. (red.) (2003). Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO. Warszawa: Wydawnictwo SBP. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | g.lewandowicz@bn.org.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.26.03 | |
dc.relation.volume | 1 | pl_PL |