Denaturalisation of Collective Identities within pro-Euromaidan Discourse (on field of Facebook Representation)
Streszczenie
The spreading violence beyond Euromaidan space in Kyiv have become one of the main issues of Ukrainian society in winter 2013–2014. For Euromaidan supporters their relatively safe space of every-day interaction came under pressure of discourse which 
divided the whole world into “friends and enemies”. The naturalisation of collective identities 
of Euromaidan supporters and their opponents served the purpose of symbolic struggle and 
provided the simplified social worldview. The last one is, on the one hand, a useful tool of social 
mobilisation but, on the other hand, this kind of worldview (simplified, “Black and white”) provokes violence. The topic of this article is a denaturalisation as an opposite strategy which creates 
the complicated worldview. The research issues of this article are the following: does denaturalisation exist within pro-Euromaidan discourse; in what kind of discursive strategies and modes 
does it appear? Online social networks, Facebook in particular, were chosen as a field of study. 
The research method is traditional analysis of text. The implication of this research is revealing of 
internal dynamic of pro-Euromaidan discourse. Przemoc rozprzestrzeniająca się poza kijowski 
Majdan Niezależności stała się głównym problemem dotykającym ukraińskie społeczeństwo 
zimą na przełomie 2013 i 2014 roku. Dla 
zwolenników wydarzeń rozgrywających się 
wówczas na Majdanie, ich względnie bezpieczna przestrzeń codziennych interakcji 
znalazła się pod presją dyskursu, który dzielił 
świat na „przyjaciół i wrogów”. Naturalizacja 
tożsamości zbiorowych, zarówno zwolenników Euromajdanu, jak też i ich przeciwników, 
była przejawem przemocy symbolicznej 
i dostarczała nieskomplikowanej wizji świata. 
Z jednej strony bowiem, ten uproszczony 
ogląd rzeczywistości stał się użytecznym 
narzędziem do mobilizacji społecznej. Z drugiej jednak, podtrzymując czarno-białą 
wizję świata, prowokował do przemocy. 
Przedmiotem refleksji autorki stała się zatem 
denaturalizacja, rozumiana jako strategia 
pozostająca w kontradykcji do tych procesów, 
umożliwiająca bardziej skomplikowany ogląd 
rzeczywistości. Punktem wyjścia dla tych 
rozważań okazały się dwa następujące pytania: „czy denaturalizacja istnieje w ramach 
dyskursu typowego dla Euromajdanu?”, „za 
pomocą jakich strategii dyskursywnych się 
przejawia?”. Badaniem objęte zostały sieci 
społecznościowe, zwłaszcza zaś Facebook. 
Sama analiza przyjęła zaś postać tradycyjnej 
analizy tekstu. Na skutek zastosowania odpowiedniej procedury badawczej autorce udało 
się zrekonstruować wewnętrzną dynamikę 
rządzącą dyskursem Euromajdanu. 
Collections
                
            
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
