Show simple item record

dc.contributor.authorRacław, Mariola
dc.contributor.authorSzawarska, Dorota
dc.date.accessioned2018-09-17T08:42:07Z
dc.date.available2018-09-17T08:42:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25659
dc.description.abstractThis article addresses the issue of hidden/invisible disabilities and the question of identity of individuals with disabilities. The authors use Erving Goffman’s concept of stigma and point to its usefulness for understanding the phenomenon of information management by people with invisible/hidden disabilities. They also broaden the analysis, emphasizing the usefulness of revealing the stigma in the context of identity politics. Final conclusions address the issue of formulating identity politics and its impact on institutionalized public action.en_GB
dc.description.abstractArtykuł podejmuje zagadnienie ukrytych/niewidocznych niepełnosprawności oraz kwestii tożsamości jednostek posiadających tego typu niepełnosprawność. Autorki wykorzystują koncepcję piętna Ervinga Goffmana (2005) i wskazują na jej użyteczność dla zrozumienia zjawiska zarządzania informacją o sobie oraz zarządzania stygmatyzacją przez osoby z niewidoczną/ukrytą niepełnosprawnością. Akcentują również użyteczność odkrywania piętna w kontekście polityki tożsamości. Wnioski końcowe dotyczą kwestii formułowania polityki tożsamości i jej wpływu na zinstytucjonalizowane działania publiczne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectinvisible/hidden disabilityen_GB
dc.subjectstigmaen_GB
dc.subjectstigmatization managementen_GB
dc.subjectniewidoczna/ukryta niepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectpiętnopl_PL
dc.subjectzarządzanie stygmatyzacjąpl_PL
dc.titleUkryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennympl_PL
dc.title.alternativeHidden/Invisible Disabilities and the Politics of Identity and Labeling in Everyday Lifeen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder©2018 PSJpl_PL
dc.page.number30-46
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorAffiliationFundacja Hospicjum Onkologiczne św. Krzysztofa
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBarreto Manuela, Ellemers Naomi, Banal Serena (2006) Working undercover: Performance related self-confidence among members of a contextually devalued groups who try to pass. „European Journalof Social Psychology”, no. 36, s. 337–352.pl_PL
dc.referencesBeck Urlich (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBlaxter Mildred (2009) Zdrowie. Przełożyła Magdalena Okła. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesBrune Jeffrey A., Wilson Daniel J. (2013) Disability and Passing: blurring the lines of identity. Philadelphia, PA: Temple University Press.pl_PL
dc.referencesCarey Allison C. (2013) The sociopolitical contexts of passing and intellectual disability [w:] Jeffrey Brune, Daniel J. Wilson, eds., Disability and Passing: blurring the lines of identity. Philadelphia, PA: Temple University Press, s. 142–166.pl_PL
dc.referencesCiaputa Ewelina, Agnieszka Król, Marta Warat (2014) Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki, red., Polscy (nie)pełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej. Kraków : Wydawnictwa AGH, s. 275–334.pl_PL
dc.referencesClair Judith, Beatty Joy E., MacLean Tammy L. (2005) Out of Sight but Not out of Mind: Managing Invisible Social Identities in the Workplace. „The Academy of Management Review”, vol. 30, no. 1, s. 78–95.pl_PL
dc.referencesDavis Ronald D., Braun Eldon M. (2010) Dar dysleksji. Przełożyła Grażyna Skoczylas. Poznań: Zysk i Spółka.pl_PL
dc.referencesDay Nancy E., Schoenrade Patricia (1997) Staying in the closet versus coming out: Relationships between communication about sexual orientation and work attitudes. „Personnel Psychology”, vol.50, s. 147–164.pl_PL
dc.referencesFitzgerald Maureen H., Paterson Kathryn A. (1995) The Hidden Disability Dilemma for the Preservation of Self. „Journal of Occupational Science”, vol 2, no. 1, s 13–21.pl_PL
dc.referencesFox Michael H., Kim Kyungmee (2004) Understanding emerging disabilities. „Disability Society”, vol. 19, no. 4, s. 323–337.pl_PL
dc.referencesFrable Deborrah E., Blackstone Tamela, Sherbaum Carol (1990) Marginal and mindful: Deviants in social interaction. „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 59, s 140–149.pl_PL
dc.referencesGąciarz Barbara, Rudnicki Seweryn, Żuchowska-Skiba Dorota (2015) Niepełnosprawność a instytucje: w kierunku inteligentnej polityki społecznej [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki, Dorota Żuchowska-Skiba, red., Polscy (nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami. Kraków: Wydawnictwa AGH, s. 7–14.pl_PL
dc.referencesGilson, Stephen i in. (1997) Ethnographic research in disability identity: Self-determination and community. „Journal of Vocational Rehabilitation”, vol. 9, no. 1, s. 7–17.pl_PL
dc.referencesGniazdowska Ewa (2016) Miedzy dyskryminacją a idyllą [w:] Aleksandra Fandrejewska, Andrzej Suchcicki, Jolanta Koral, red., Zrozum mnie i szanuj. Refleksje wokół niepełnosprawności intelektualnej. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, s. 59–91.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2005) Piętno: rozważania o zranionej tożsamości. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska i Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesJones Edward E. i in. (1984) Social stigma: The psychology of marked relationships. New York: Freeman.pl_PL
dc.referencesKroll-Smith Steve i Floyd H. Hugh (1997) Bodies in Protest: Environmental Illness and the Struggle over Medical Knowledge. New York: New York University Press.pl_PL
dc.referencesLeary Kimberlyn (1999) P assing, p osing, a nd “ keeping i t r eal”. „Constellations”, vol. 6, no. 1, s. 85–96.pl_PL
dc.referencesLipson Juliene G. (2000) She’s Not Disabled: She Plays Tennis. „Disability Studies Quarterly”, vol. 20, s. 340–346.pl_PL
dc.referencesLipson Juliene G. (2004) Multiple chemical sensitivities: stigma and social experiences. „Medical anthropology quarterly”, vol 18, no.2, s. 200–213.pl_PL
dc.referencesLister Ruth (2007) Bieda. Przełożyła Alina Stanaszek. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesMatthews Cynthia K., Harrington Nancy Grant (2000) Invisible disability [w:] Dawn O. Braithwaite, Teresa L. Thompson, eds., Handbook of communication and people with disabilities : Research and application. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 334–347.pl_PL
dc.referencesMinow Martha (1991) Making All the Difference: Inclusion, Exclusion and American Law. Ithaca, London: Cornell University Press.pl_PL
dc.referencesOlney Marjorie F., Brockelman Karin F. (1991) The Impact of Visibility of Disability and Gender on the Self-Concept of University Students with Disabilities. „Journal of Postsecondary Educationand Disability”, vol. 18, no. 1, s. 80–91.pl_PL
dc.referencesOlney Marjorie F., Kim Amanda (2001) Beyond adjustment: Integration of cognitive disability into identity. „Disability Society”,vol. 16, no. 4, s. 563−583.pl_PL
dc.referencesStanding Guy (2014) Prekaraiat. Nowa niebezpieczna klasa. Przełożyli Krzysztof Czarnecki, Paweł Kaczmarski, Mateusz Karolak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesStojkow Maria, Żuchowska Dorota (2014) W kierunku nowej tożsamości – osoby niepełnosprawne w drodze do emancypacji. „Studia Socjologiczne” nr 2(213), s. 153–174.pl_PL
dc.referencesStojkow Maria, Żuchowska Dorota (2015) (Re)konstrukcja modelu społecznego – dyskursy o niepełnosprawności w Internecie [w:]Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki, Dorota Żuchowska-Skiba, red., Polscy (nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami. Kraków: Wydawnictwa AGH, s. 141–154.pl_PL
dc.referencesSwain John, French Sally (2000) Towards an Affirmation Model of Disability. „Disability Society”, vol. 15, no. 4, s. 569–582.pl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz Joanna (2017) Krytyczna teoria niepełnosprawności jako rama teoretyczna w badaniach nad niepełnosprawnością [w:] Jakub Niedbalski, Mariola Racław, Dorota Żuchowska-Skiba, red., Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 23–39.pl_PL
dc.referencesWejner-Jaworska Teresa (2013) Jakość kształcenia uczniów dyslektycznych zależy od wspierającej roli nauczyciela [w:] Bolesław Niemierko, Maria Krystyna Szmigel, red., Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych, XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno 2013, materiały konferencyjne. Kraków: Grupa Tomami, s. 451–458.pl_PL
dc.referencesWendell Susan (2001) Unhealthy Disabled: Treating Chronic Illnesses as Disabilities. „Hypatia”, vol. 16, no. 4, s. 17–33.pl_PL
dc.referencesWołowicz-Ruszkowska Agnieszka (2014) Inkluzyjna społeczność. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 1(10), s. 148–157.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (2015) Sytuacja edukacyjna niepełnosprawnych studentów [w:] Ewa Giermanowska, Agnieszka Kumaniecka-Wiśniewska, Mariola Racław, Elżbieta Zakrzewska-Manterys, red., Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Warszawa: WUW, s. 23–50.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (2016) Ludzie różnią się między sobą w piękny sposób [w:] Aleksandra Fandrejewska, Andrzej Suchcicki, Jolanta Koral, red., Zrozum mnie i szanuj. Refleksje wokół niepełnosprawności intelektualnej. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”, s. 19–41.pl_PL
dc.contributor.authorEmailm.raclaw@uw.edu.pl
dc.contributor.authorEmaild.szawarska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.14.3.03
dc.relation.volume14pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record