Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.date.accessioned2018-09-17T08:42:09Z
dc.date.available2018-09-17T08:42:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25663
dc.description.abstractThe article discusses questions of identity narratives emerging from the responses collected from Polish university students with disabilities to be analyzed by the author. The social image of persons with disabilities, to a large extent shaped by media, is simplified. Stereotypically, images of persons with disabilities function in the antinomy “victim” – “hero,” always weaved around disability as the organizing category. Also the university community seems to be prone to succumb to stereotypes and perceive students with disabilities more through the perspective of their disabilities than through their “studentship.” Whereas a different image of the students’ identity emerges from their own narrative. The image is built around the “normality” discourse. Students with disabilities see themselves the way they want to be viewed – as regular students.en_GB
dc.description.abstractW artykule rozważane są kwestie narracji tożsamościowych wyłaniających się z analizowanych przez autorkę wypowiedzi niepełnosprawnych studentów polskich uczelni. Obraz społeczny osób niepełnosprawnych, kształtowany w głównej mierze przez media, jest uproszczony. Stereotypowo przedstawiane wizerunki osób niepełnosprawnych funkcjonują w antynomii „ofiara”–„heros”, zawsze jednak osnute wokół niepełnosprawności jako kategorii organizującej. Wydaje się, że również społeczność akademicka podlegać może tej stereotypizacji wizerunków i widzieć studentów niepełnosprawnych bardziej przez pryzmat ich niepełnosprawności niż „studenckości”. Tymczasem z narracji tej grupy studentów wyłania się odmienny obraz ich tożsamości, zbudowany wokół dyskursu „normalności”. Studenci z niepełnosprawnościami widzą siebie – i chcą tak być postrzegani – jako normalnych studentów.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectNarrativeen_GB
dc.subjectIdentityen_GB
dc.subjectDisabilityen_GB
dc.subjectStudenten_GB
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectstudentpl_PL
dc.title“Children of a Lesser God” or “Superheroes”? Identity Narratives of Persons with Disabilities as University Studentsen_GB
dc.title.alternative„Dzieci gorszego Boga” czy „superherosi”? Narracje tożsamościowe osób niepełnosprawnych w roli studentów wyższych uczelnipl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder©2018 PSJen_GB
dc.page.number114-125
dc.contributor.authorAffiliationLodz University of Technology
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBarker, Chris. 2005. Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Cracow: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBarnes, Colin. 1997. Wizerunki niepełnosprawności i media – badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach przekazu. Warsaw: Ogólnopolski Sejmik Osób Niepełnosprawnych.pl_PL
dc.referencesBarnes, Colin and Geof Mercer. 2008. Niepełnosprawność. Warsaw: Wyd. Sic!pl_PL
dc.referencesByra, Stanisława and Monika Parchomiuk. 2012. “Społeczność akademicka wobec osób niepełnosprawnych – percepcja studentów z niepełnosprawnością.” Polityka Społeczna 1:26-31.pl_PL
dc.referencesDziob, Agnieszka. 2010. “Badanie narracji – między psychologią, socjologią a językoznawstwem.” Kwartalnik Językoznawczy 2(2):2-10.pl_PL
dc.referencesFlannery, Merci S. 2008. “‘She discriminated against her own race.’” Voicing and identity in a story of discrimination.” NarrativeInquiry 1:111-130.pl_PL
dc.referencesFrank, Arthur W. 1995. The Wounded Storyteller: Body, Illness and Ethics. London: Univ. of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesGiddens, Anthony (2006) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warsaw: Wyd. Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving. 2005. Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdansk: GWP.pl_PL
dc.referencesGoodley, Dan. 2011. Disability Studies. An Interdisciplinary Introduction. London: SAGE Publications Ltd.pl_PL
dc.referencesGreen, Gill. 2007. “Components of perceived stigma and perceptions of well-being among university students with and without disability experience.” Health Sociology Review 16:328-340.pl_PL
dc.referencesGreen, Gill. 2009. The End of Stigma. Changes in the Social Experiences of Long-term Illness. London, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesHosking, David L. 2008. Critical Disability Theory. A paper presented at the 4th Biennial Disability Studies Conference at Lancaster University, UK, Sept. 2-4, 2008.pl_PL
dc.referencesLipkin, Joan and Anne Fox. 2001. “The DisAbility Project: Toward an aesthetics of access.” Contemporary Theatre Review 11(3-4):119-136.pl_PL
dc.referencesMcIntyre, Alasdair. 1996. Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Warsaw: Wyd. Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesNiedbalski. Jakub. 2015. “Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce.” Przegląd Socjologii Jakościowej XI(2):130-159pl_PL
dc.referencesRicoeur, Paul. 1993. “Życie w poszukiwaniu opowieści.” Ethos i Logos 2:225-236.pl_PL
dc.referencesRicoeur, Paul. 2008. Czas i opowieść, vol. I – III. Cracow: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesSahaj, Tomasz. 2013. Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warsaw: Wyd. IRSS.pl_PL
dc.referencesStanisławski, Piotr. 2004. “Od ofiary do herosa.” Niepełnosprawni.pl. Retrieved September 20, 2017 (http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/3822).pl_PL
dc.referencesStruck-Peregończyk, Monika. 2013. “Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska.” Komunikacja Społeczna 4(8). Retrieved September 20, 2017 cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.../_180__M_Struck_Medialny_obraz.pdf).pl_PL
dc.referencesSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna. 2018)Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób z niepełnosprawnościami w Polsce – perspektywa socjologiczna. Lodz: Wyd. Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.referencesŚwigost, Magdalena. 2012. “Od dewiantów do normalsów. Przemiany piętna społecznego.” Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ 4(1):23-37.pl_PL
dc.referencesTaylor, Charles. 2001. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warsaw: Wyd. Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesTrzebiński, Jerzy. 2001a. “Narracyjne konstruowanie rzeczywistości.” Pp. 17-42 in Narracja jako sposób rozumienia świata, edited by J. Trzebiński. Gdansk: GWP.pl_PL
dc.referencesTrzebiński, Jerzy. 2001b. “Autonarracje nadają kształt życiu człowieka.” Pp. 43-80 [in:] Narracja jako sposób rozumienia świata, edited by J. Trzebiński. Gdansk: GWP.pl_PL
dc.referencesvan Dijk, Teun A. 1989. “Structures and strategies of discourse and prejudice. Social psychological and methodological perspectives.” Pp. 115-138 in Ethnic minorities. Social psychological perspectives, edited by J. P. van Oudenhoven and T. M. Willemsen. Amsterdam, Lisse: Swets Zeitlinger.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgiercuszkiewicz@p.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.14.3.07
dc.relation.volume14en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord