Show simple item record

dc.contributor.authorDzwonkowska-Godula, Krystyna
dc.date.accessioned2018-09-18T09:38:04Z
dc.date.available2018-09-18T09:38:04Z
dc.date.issued2016-07-05
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25709
dc.description.abstractCelem artykułu, opartego na analizie porodowych opowieści, jest odpowiedź na pytanie, jak kobiety postrzegają swoją rolę w tym ważnym życiowym wydarzeniu. Jak się bowiem okazuje, kwestia ta jest kluczowa w tych kobiecych narracjach. Doświadczenia porodu opisywane są w kategoriach podmiotowość versus uprzedmiotowienie kobiet, autonomia versus podporządkowanie. W relacjach narratorek interesują nas nie tyle indywidualne przeżycia, co kulturowa koncepcja kobiecości oraz sytuacji porodu, wyłaniające się z tych narracji. Obok zmedykalizowanego modelu narodzin dziecka i ubezwłasnowolnionej, uprzedmiotowionej kobiety-pacjentki mamy obraz porodu jako podmiotowego kobiecego doświadczenia, mistycznego przeżycia, pozwalającego odkryć „kobiecą moc” i tożsamość oraz model kobiety – „kowalki swojego losu”. Opowiadanie o narodzinach dziecka, doświadczeniu przez kobiety poczucia mocy sprawczej bądź jej braku można traktować jako przejaw kształtowania się podmiotowej samoświadomości kobiet, nadawanie sobie samym statusu podmiotu, nie tylko w narracji, ale w realnym życiu.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the article, based on an analysis of childbirth stories, is to answer a question how women perceive their role in this important life event. As it turns out, this issue is crucial in women’s narratives about a delivery. The experience of childbirth is described in terms of subjectivity versus objectification of women, autonomy versus subordination. The childbirth stories present not only individual experiences but also a cultural concepts of femininity and childbirth. Two opposite models of women and a delivery emerged from analyzed narratives. On the one hand we observed medicalised childbirth with incapacitated, objectified woman-patient. On the other hand childbirth is described as women’s subjective experience, mystical experience, which allows them to discover the feminine power and female identity. In those birth stories women see themselves as subjects controlling and creating a situation of delivery and their life (a model of self made woman ). The childbirth stories – narratives about female subjectivity or lack of it – can be regarded as a manifestation of formation of subjective self-awareness of women, giving themselves the status of the subject, not only in the narrative, but in real life.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁpl_PL
dc.relation.ispartofWładza Sądzenia;9
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectopowieści porodowepl_PL
dc.subjectdoświadczenie porodupl_PL
dc.subjectpodmiotowość kobietpl_PL
dc.titleOpowieści porodowe – historie o szczególnym kobiecym doświadczeniu i podmiotowości kobietpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number72-87pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Socjologii Płci i Ruchów Społecznych w ramach Katedry Socjologii Struktur i Zmian Społecznych, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrystyna Dzwonkowska-Godula , dr, adiunkt w Zakładzie Socjologii Płci i Ruchów Społecznych w ramach Katedry Socjologii Struktur i Zmian Społecznych UŁ. Autorka rozprawy doktorskiej poświęconej kulturowym modelom i wzorom kobiecości i męskości oraz macierzyństwa i ojcostwa (Dzwonkowska-Godula K., 2015, Tradycyjnie czy nowocześnie? Wzory macierzyństwa i ojcostwa w Polsce , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź). Autorka i współautorka artykułów oraz wystąpień konferencyjnych podejmujących problematykę stereotypów płci oraz stereotypów ról rodzicielskich; społecznych uwarunkowań procesu powrotu kobiet na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dzieci; kapitału ludzkiego i społecznego kobiet i mężczyzn; sprawiedliwości reprodukcyjnej; wpływu kulturowych koncepcji płci i wieku na postawy kobiet i mężczyzn wobec zdrowia i wyglądu.pl_PL
dc.referencesBednarz-Łuczewska P., Łuczewski M. (2012). Podejście biograficzne. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (s.91–109). Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBudrowska, B. (2000). Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety , Wrocław: Wydawnictwo Funna.pl_PL
dc.referencesDenzin, N. (1990). Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s.55–69). Warszawa-Poznań: PWN.pl_PL
dc.referencesFiternicka-Gorzko, M. (2012). Historia mówiona: od metody historycznej do interdyscyplinarnego podejścia badawczego, Opuscula Sociologica 2/2012, 5–25.pl_PL
dc.referencesGajewska, M., (2012). Położnicza polisemia. Medykalizacja i demedykalizacja jako ekstrema wyznaczające przestrzeń doświadczenia współczesnego rytuału przejścia. W: M. Synowiec-Piłat, A. Olchowska-Kotala (red.), Socjologia i psychologia dla pacjenta. Wybrane zagadnienia (s.229–244). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesGoffman, E. (1975). Charakterystyka instytucji totalnych. W: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.), Elementy teorii socjologicznych (s.150–177). Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHelling, I.K. (1990). Metoda badań biograficznych. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s.13–37). Warszawa-Poznań: PWNpl_PL
dc.referencesHoerning, E.M. (1990). Rola wydarzeń życiowych: doświadczenia i rewitalizacja w perspektywie biograficznej. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii (s.127–135). Warszawa-Poznań: PWN.pl_PL
dc.referencesJaskulska, S., (2012). „Rytuał przejścia” jako kategoria analityczna. Przyczynek dodyskusji nad badaniem rytualnego oblicza rzeczywistości szkolnej, Studia Edukacyjne 26/2013, 79–97.pl_PL
dc.referencesKałwa, D., (brak daty wydania). Kobieca historia mówiona . Pobrane z: http://www.interwencja-kryzysowa.org.pl/psychologia.php?go=link2pl_PL
dc.referencesKaźmierska, K. (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów . Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOSpl_PL
dc.referencesKorolczuk, E. (2012). Ciało z ciała matki? Konstruowanie macierzyństwa i seksualności w kontekście międzypokoleniowym. W: R.E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce (s.215–233). Warszawa: Wydawnictwo UW.pl_PL
dc.referencesKrasowska, A., (2016). Piszę więc jestem. Stawanie się podmiotowości w tekstach. W: W. Doliński, J. Żurko, K. Grzeszkiewicz-Radulska, S. Męcfal (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych (s.67–82). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKurczuk-Powolny, A. (2016). Jak mieć dobry poród? Ginekolog: Nie słuchaj opowieści mam i babć o strasznych porodach . Pobrano z: http://www. edziecko.pl/ciaza_i_porod/1,79332,13334620,Jak_ miec_DOBRY_POROD__Ginekolog__Nie_sluchaj_ opowiesci.htmlpl_PL
dc.referencesMazurek, E. (2014). Macierzyństwo pod medycznym nadzorem. Wybrane aspekty medykalizacji macierzyństwa, Kultura-Społeczeństwo-Edukacja 1(5)/2014, 75–93pl_PL
dc.referencesNowakowska, L. (2010). W stronę humanizacji porodu, Zdrowie publiczne 120(4), 431–435pl_PL
dc.referencesNowakowska, L. (2014). Refleksje nad ciążą i porodem. Perspektywa krytycznej analizy dyskursu, Kultura-Społeczeństwo-Edukacja 1(5)/2014, 9–24pl_PL
dc.referencesNowakowska, L. (2012). Humanizacja ciąży i porodu. Perspektywa socjologii medycyny. W: M. Synowiec-Piłat, A. Olchowska-Kotala (red.), Socjologia i psychologia dla pacjenta. Wybrane zagadnienia (s.245–255). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesOleś-Binczyk, Z. (2011). Medykalizacja ciąży i porodu w Polsce. W: A. Palęcka, H. Szczodry, M. Warat (red.), Kobiety w społeczeństwie polskim (s.43–63). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiegopl_PL
dc.referencesPatatyn, M. (2014). Wpływ rozwoju gender studies i historii kobiet na badania nad problematyką elit ziemiańskich . Pobrano z: http://www.wydzfilhist. uni.lodz.pl/pub/8.pdfpl_PL
dc.referencesRokuszewska-Pawełek, A. (2002). Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna . Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesŚmietana, U. (2006). Obok ciała. Jak i dlaczego rodzi Barbetka, Klientka i Sierotka Marysia? Pobrane z: http://www.rodzicpoludzku.pl/Wiedza-o- porodzie/Obok-ciala-Jak-i-dlaczego-rodzi- Barbetka-Klientka-i-Sierotka-Marysia.htmlpl_PL
dc.referencesTrzebiński, J. (2002). Autonarracje nadają kształt życiu człowieka. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s.43–80). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesWłodarek J., Ziółkowski M. (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii . Warszawa-Poznań: PWN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrystyna.dzwonkowska@gmail.compl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska