dc.contributor.author | Baniak, Józef | |
dc.date.accessioned | 2018-09-24T05:53:26Z | |
dc.date.available | 2018-09-24T05:53:26Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25819 | |
dc.description.abstract | W artykule tym ukazuję postawy i oceny kobiet żyjących w związkach
z księżmi diecezjalnymi i zakonnymi w Polsce dotyczące obowiązkowej bezżenności i abstynencji
seksualnej duchownych w Kościele rzymskokatolickim. Podstawę tej prezentacji stanowią
wyniki kilku moich badań socjologicznych dotyczących nastawienia różnych grup respondentów
do celibatu i abstynencji seksualnej księży. Badania zrealizowałem wśród 110 kobiet związanych
z księżmi. Badania te wykazały, że dominująca większość tych kobiet kwestionuje sens i cel
obowiązkowej bezżenności i abstynencji seksualnej księży. Kobiety te nie widzą związku celibatu
obowiązkowego z kapłaństwem instytucjonalnym. Jedynie kilka tych kobiet opowiada się za celibatem
dobrowolnie wybranym przez księdza. Większość kobiet związanych z księżmi chce, aby
pozostali oni kapłanami i jednocześnie żyli z nimi w trwałych konkubinatach. Niektórzy księża
żyjący z badanymi kobietami mają także własne dzieci. Nie wszystkie związki kobiet z księżmi są
trwałe. Niektórzy księża opuszczają swoje kobiety z różnych powodów, w tym z chęci powrotu
do kapłaństwa opartego na bezżenności i abstynencji seksualnej. Podobnie też niektóre kobiety
opuszczają księży i przerywają związek z nimi z wielu rożnych powodów. Wśród motywów
uzasadniających wzajemne związki kobiet z księżmi pojawia się potrzeba miłości i potrzeba
seksualna. Niektóre kobiety i niektórzy księża przeżywają dylematy moralne z powodu własnego
związku i nie umieją ich właściwie rozwiązać. | pl_PL |
dc.description.abstract | The main goal of this paper is presentation of
opinions and attitudes of Polish women living
in intimate relations with Romano-catholic
priests and monks toward their obligatory
celibacy and sexual abstinence. The article
is result of author qualitative research conducted
in Poland on the group of 110 women
who has a priest or monk for a partner. The
results showed that this women question and
don’t understand the meaning of obligatory
celibacy and sexual abstinence. That women
don’t see the connection between obligatory
celibacy and institutional priesthood. However,
they want for a priest partner both: priesthood
and live with concubinage with them. The
research showed also that: some of the priest
who live in informal relation with researched
women have the children with them; not all
relations has a permanent character; there is
a group of the priests who stopped informal
relation because they wanted to get back to
a virtuous life in the church. The main reason
for staying in such kind of intimate relations
is need for love and sex. Some of researched
women and their partners experienced the
moral dilemmas because of living in such
a relation and were unable to stop it. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Władza Sądzenia;13 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | obowiązek celibatu | pl_PL |
dc.subject | bezżenność | pl_PL |
dc.subject | abstynencja seksualna | pl_PL |
dc.subject | wzajemne związki kobiet i księży | pl_PL |
dc.subject | seksualność księży | pl_PL |
dc.subject | dzieci księży | pl_PL |
dc.subject | Kościół rzymskokatolicki | pl_PL |
dc.title | Obowiązkowa bezżenność i abstynencja seksualna księży rzymskokatolickich w wyobrażeniach i ocenach kobiet żyjących z księdzem we wspólnym związku | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 209-235 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Socjologii UAM w Poznaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Józef Baniak – prof. zw. dr hab., pracownik
naukowo-badawczy i dydaktyczny na Wydziale
Nauk Społecznych w Instytucie Socjologii
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W obszarze jego zainteresowań akademickich
i badawczych znajdują się: socjologia – religii
i religijności, Kościoła i parafii, powołań kapłańskich
i zakonnych, zawodu księdza, celibatu osób
duchownych, moralności, małżeństwa i rodziny,
młodzieży; filozofia – religii, moralności, dialogu;
etyka – społeczna, biznesu, zarządzania; teologia
– praktyczna, katolicka nauka społeczna.
Jego dorobek naukowy stanowią liczne autorskie
publikacje książkowe, prace zbiorowe pod własną
redakcją naukową oraz artykuły naukowe i popularnonaukowe
w języku polskimi i obcojęzyczne z zakresu wymienionych dyscyplin wiedzy. Był
założycielem i redaktorem naukowym na Wydziale
Teologicznym UAM pięciu czasopism: Socjologia
Religii, Socjologia Moralności, Filozofia Religii,
Filozofia Dialogu, Społeczeństwo i Kościół. Należy
do różnych organizacji naukowych o profilu
socjologicznym, filozoficznym, religioznawczym,
teologicznym. Wypromował liczne grono licencjatów,
magistrów i doktorów z zakresu socjologii,
filozofii i teologii | pl_PL |
dc.references | Anatrela, T. (1988). Des implications affectives dans la relation pastorale entre des femmes et des pretres. “Suplement de la Vie Spirituelle”, Paris | pl_PL |
dc.references | Anderson, J. (2005). Priests in Love: Roman Catholic Clergy and Their intimate Friendships. N.Y.: Publisher Cintinuum | pl_PL |
dc.references | Arinze, F. (1993). Priestly celibacy and association with women. “Seminarium”, nr 1, ss. 88–106 | pl_PL |
dc.references | Audet, J.-P. (1967). Mariage et celibate dans le service pastorale de l’Eglise. Histoire et orientations. Paris: Editions de l’Orante | pl_PL |
dc.references | Augustyn, J. (2000). Wychowanie do czystości i do celibatu kapłańskiego. Kraków – Ząbki: Wydawnictwo M i Apostolicum | pl_PL |
dc.references | Augustyn, J. (2002). Celibat. Aspekty pedagogiczne i duchowe. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy | pl_PL |
dc.references | Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Bahl, S. (1996). Ich liebte einen Priester. Freiburg: Herder | pl_PL |
dc.references | Baniak, J. (2001). Rezygnacja z kapłaństwa I wybór życia małżeńsko-rodzinnego przez księży rzymskokatolickich w Polsce. Studium socjologiczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. | pl_PL |
dc.references | Baniak, J. (2002). Celibat ewangeliczny – jego istota, cel, sens, realizacja, „Przegląd Religioznawczy”, nr 2 (204), ss. 75–88 | pl_PL |
dc.references | Baniak, J. (2017). Bezżenność i czystość seksualna księży rzymskokatolickich w świadomości katolików świeckich i osób duchownych w Polsce. Założenia i rzeczywistość. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos | pl_PL |
dc.references | Barbey d’Aurevilly, J. (1993). Un pretre marie. Roma, Paris: Flammarion | pl_PL |
dc.references | Barszcz, W. (2001), Prawny wymiar ślubów. „Vita Consacrata”, nr 1, ss. 48–54 | pl_PL |
dc.references | Bruhns, A., Wensierski, P. (2006). Gottes heimliche Kinder. Tochter und Sohne von Priestern erzahlen ihr Schicksal. Munchen: dtv Auflage: Ein Spiegel-Buch | pl_PL |
dc.references | Bujak, J. (2012). Historyczne i duchowe aspekty celibatu w Kościele. „Tarnowskie Studia Teologiczne”, t. 31, nr 2, ss. 27–38 | pl_PL |
dc.references | Cattaneo, D.A. (2012). Married Priests? 30 Crucial Questions about Celibacy, Roma: Ignatius Press | pl_PL |
dc.references | Cattaneo, D.A. (2012). Verheiratete Priester?, Paderborn: Verlag Bonifatius GmbH | pl_PL |
dc.references | Cholij, R. (1966). Celibacy, Married Clergy and the Oriental Code. “Eastern Churches Jurnal”, t. 3, nr 3, ss. 112–123 | pl_PL |
dc.references | Diller, F. (2001). Warum verheiratete Priester? Begrundung und Erfahrung der ostkirchlichen Praxis. Sankt Ottilien | pl_PL |
dc.references | Dordelmann-Lueg, A. (1994). Wenn Frauen Priester liebten. Der Zolibat und seine Folgen. Munchen: Kosel | pl_PL |
dc.references | Flubacher, E. (2008). Das gebrochene Gelubde. Mein Grossvater, der Priester. Dubendorf: Verlag Wortereh | pl_PL |
dc.references | Goldmann-Posch, U. 1985, Unheilige Ehen. Geschprache mit Priesterfrauen. Munchen: by Kindler Verlag GmbH. | pl_PL |
dc.references | Graczyk, M. (2009). Ofiarniczy wymiar życia celibatycznego. (ss. 89 – 104). W: Werbiński, I. (red.), Celibat znakiem płodności duchowej w Chrystusie. W 40-lecie encykliki „Sacerdotalis Caelibatus”, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, | pl_PL |
dc.references | Grochowina, M. (2012). Zobowiązanie duchownego do celibatu według Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku. „Kościół i Prawo”, nr 1 (14), ss. 11–24 | pl_PL |
dc.references | Gryglewicz, F., Łukaszyk, R., Sułowski, Z. (red.). (1989). Encyklopedia Katolicka. T. 2, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL | pl_PL |
dc.references | Heid, S. (2000). Celibat w Kościele pierwotnym. Początki obowiązku wstrzemięźliwości dla duchownych na Wschodzie i na Zachodzie. Tuchów: Redemptoryści | pl_PL |
dc.references | Jackel, K., Forster, T. (1997). Weil mein Vater Priester ist. Koln: Bastei Lubbe | pl_PL |
dc.references | Jenkins, C. (1995). Frauen, die Priester liebten. Angst, Zweifel, Wut, Koln: Bastei Verlag Gustav H. Lubbe | pl_PL |
dc.references | Jenkins, C. (1995). A Pasion for Priests: Women Talk of Their Love for Roman Catholic Priests, New York: Headline Book Publishing. | pl_PL |
dc.references | Kirchmann, M. (2004), Wer es fassen kann der fasse es. Ich war die Frau in Leben eines Priesters, Hannau: Haag&Herchen Verlag GmbH. | pl_PL |
dc.references | Król, L. (2009). Celibat w Kościele katolickim, w Kościołach protestanckich i w Kościele prawosławnym (ss. 123–134). W: Werbiński, I. (red.), Celibat znakiem płodności duchowej w Chrystusie. W 40-lecie encykliki „Sacerdotalis Caelibatus”, Toruń: UMK | pl_PL |
dc.references | Landry, J., Potel, J., Pousset, H. (1998). Femmes et pretres dans la societe d’aujourd’hui. Paris: Edition Karthala | pl_PL |
dc.references | Lueg, A. (Ed.). (1985). Vom Zolibat betroffene Frauen und Priester durchbrechen ein Tabu. Berichte von Frauen, die eine Beziehung zum einen Priester haben. Solingen: Selbstverlag | pl_PL |
dc.references | Lutyński, J. (1994). Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Lutz-Albrecht, H. (2004). Gasturm. Vom der Barfrau zur Geliebten eines Priesters. Eine Lebensgeschichte. Berlin: Book on Demand | pl_PL |
dc.references | Maca, M. (2009). “Ainsi soit-il”. Pour l’amour d’un pretre. Paris: Editions Memory Press | pl_PL |
dc.references | Mercier, J. (2014), Celibat des pretres, la discipline de l’Eglise doit-elle changer? Paris: Desclee de Brouwer | pl_PL |
dc.references | Mignot, E. (2012). Amours interdites: des pretres et des femmes parlent, Paris: Fayard | pl_PL |
dc.references | Mojek, S. (1996). Jaki jest sens celibatu kapłańskiego? (ss. 483 – 492). W: Rusecki, M. (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Lublin: Wydawnictwo KUL | pl_PL |
dc.references | Mynarek, H. (1978). Eros und Klerus. Vom Elend des Zolibats. Wien und Dusseldorf: Econ Verlag GmbH | pl_PL |
dc.references | O’Neill, D.P. (1967). Celibat du pretres et maturite humaine. Paris: Editions du Cerf, ss. 185–194 | pl_PL |
dc.references | Pardini, G. (2003). Le marriage des pretres. Paris: Editions le Manuscript | pl_PL |
dc.references | Perroux, J. (2005). De la peur a l’amour, itineraire d’un pretre. Geneve: Editions Slatkine. | pl_PL |
dc.references | Province, X. (2010). L’amour, c’est aussi pour moi. Letres d’un pretre. Paris: Editions du Cygne | pl_PL |
dc.references | Przybyłowska, I. (1978). Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. „Przegląd Socjologiczny”, t. 4, ss. 53–68 | pl_PL |
dc.references | Rodriguez, P. (1995). La Vida sexual del clero. Barcelona: Editions B | pl_PL |
dc.references | Rondet, M. (1992). Celibataires, pour qua? Solitude narcisstique ou de soi. “Christus”, nr 4, ss. 143–152 | pl_PL |
dc.references | Rondet, M. (1995). Celibat ewangeliczny we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów | pl_PL |
dc.references | Ryś, G. (2000). Celibat, Kraków: Wydawnictwo Znak | pl_PL |
dc.references | Saj, M. (2010). Świadectwo życia i wiary osoby konsekrowanej (ss. 467 – 482). W: Wroceński, J., Pietrzak, H. (red.). Ars boni aequi. Księga Pamiątkowa dedykowana ks. prof. Sobańskiemu z okazji 80-letniej rocznicy urodzin. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej | pl_PL |
dc.references | Sipe, R. (1992). Sexualitat und Zelibat, PaderbornMunchen: Verlag Ferdinand Schoning | pl_PL |
dc.references | Sipe R., (2003). Celibacy in Crisis: A Secret World Revisited, New York: Brunner-Routlege. | pl_PL |
dc.references | Stawniak, H. (2011). Celibat diakonów i prezbiterów w dyscyplinie Kościoła łacińskiego, „Seminare”, t. 29, ss. 47–59 | pl_PL |
dc.references | Świątkiewicz, W. (red.). (1993). Społeczny świat i jego legitymizacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.references | Winniger, P. (2009). Aus der Mitte der Gemeinde . Ein Pladoyer fur neue Wege zum Priesteramt, Freiburg: Herder | pl_PL |
dc.references | Winniger, P. (2009). Pour une Eglise juste et durable. Celibat libre et appel a la pretrise. Paris: L’Harmattan | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | j.baniak@amu.edu.pl | pl_PL |