dc.contributor.author | Jóźwiak, Karol | |
dc.date.accessioned | 2018-09-25T13:06:57Z | |
dc.date.available | 2018-09-25T13:06:57Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25843 | |
dc.description.abstract | Tematem złożonej pracy doktorskiej jest egzegeza teoretycznych tekstów Pier Paolo Pasoliniego w kontekście dyscyplin wiedzy o sztuce, filozofii i kulturoznawstwa oraz w dalszej perspektywie odpowiedź na pytanie czy można uznać je za podstawę formułowanej przez niego teorii kultury. Podjąłem decyzję, aby sformułować problem refleksji teoretycznej Pasoliniego pod pojęciem koncepcji języka rzeczywistości, zaczerpniętym z jego pism z lat 60. Traktuję to pojęcie metonimicznie jako odniesienie do pewnego całościowego dorobku myślowego Pasoliniego. Kategoria języka rzeczywistości służyła mi za soczewkę, w której skupiają się wybrane zagadnienia i problemy jego myśli. Pojęcie to wyznaczyło ramy czasowe i tematyczne dorobku Pasoliniego. Z jednej strony postanowiłem sięgnąć po najwcześniejsze przykłady jego twórczości artystycznej i teoretycznej sięgające lat. 40. XX wieku i świadczące o wyraźnych zainteresowaniach relacją między rzeczywistością a językiem. Z drugiej jednak strony podjąłem decyzję, aby omawiany zakres badań ograniczyć datą 1968, która stanowi wyraźną cezurę w jego twórczości i refleksji teoretycznej.
Praca podzielona jest na pięć rozdziałów, które określone są porządkiem chronologicznym i tematycznym. W pierwszym rozdziale analizuję intelektualne źródła myśli Pasoliniego poprzedzające jego karierę filmowca (Początki: poezja, ideologia, język, styl). Następnie skupiam się na jego wczesnym doświadczeniu filmowym, które wpłynęło na sformułowanie i ukształtowanie koncepcji języka rzeczywistości (Ku sformułowaniu koncepcji). W kolejnym rozdziale wydobywam konteksty teoretyczne oraz zarysowuję horyzonty intelektualne koncepcji Pasoliniego (Koncepcja i jej konteksty). Następnie przedstawiam analizy wybranych dzieł Pasoliniego z okresu 1965-1968 pod kątem teoretycznych wątków związanych z koncepcją (Koncepcja w twórczości). Wreszcie w ostatnim rozdziale skupiłem się na spojrzeniu na projekt Pasoliniego z szerszej perspektywy badań kulturowych i wskazaniu na analogie z dwoma wybranymi paradygmatycznymi badaniami kulturowymi, podjętymi przez Abe Warburga i Waltera Benjamina (Koncepcja języka rzeczywistości jako projekt kulturowy). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Autor uzyskał środki finansowe na przygotowanie rozprawy doktorskiej z Narodowego
Centrum Nauki w ramach finansowania stypendium doktorskiego na podstawie decyzji
numer DEC-2017/24/T/HS2/00037 | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Pasolini Pier Paolo | pl_PL |
dc.subject | Cinema | pl_PL |
dc.subject | Culture studies | pl_PL |
dc.subject | language of reality | pl_PL |
dc.subject | kino | pl_PL |
dc.subject | kulturoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | język rzeczywistości | pl_PL |
dc.title | Koncepcja języka rzeczywistości w refleksji teoretycznej i twórczości artystycznej Pier Paolo Pasoliniego | pl_PL |
dc.title.alternative | A Concept of the Language of Reality in the Theoretical Reflection and Artistic Output of Pier Paolo Pasolini | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Karol Jóźwiak | pl_PL |
dc.page.number | 257 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | karoljozwiak@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kłys, Tomasz | |
dc.dissertation.reviewer | Majewski, Tomasz | |
dc.dissertation.reviewer | Salwa, Mateusz | |
dc.date.defence | 2018-10-04 | |