Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJóźwiak, Karol
dc.date.accessioned2018-09-25T13:06:57Z
dc.date.available2018-09-25T13:06:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25843
dc.description.abstractTematem złożonej pracy doktorskiej jest egzegeza teoretycznych tekstów Pier Paolo Pasoliniego w kontekście dyscyplin wiedzy o sztuce, filozofii i kulturoznawstwa oraz w dalszej perspektywie odpowiedź na pytanie czy można uznać je za podstawę formułowanej przez niego teorii kultury. Podjąłem decyzję, aby sformułować problem refleksji teoretycznej Pasoliniego pod pojęciem koncepcji języka rzeczywistości, zaczerpniętym z jego pism z lat 60. Traktuję to pojęcie metonimicznie jako odniesienie do pewnego całościowego dorobku myślowego Pasoliniego. Kategoria języka rzeczywistości służyła mi za soczewkę, w której skupiają się wybrane zagadnienia i problemy jego myśli. Pojęcie to wyznaczyło ramy czasowe i tematyczne dorobku Pasoliniego. Z jednej strony postanowiłem sięgnąć po najwcześniejsze przykłady jego twórczości artystycznej i teoretycznej sięgające lat. 40. XX wieku i świadczące o wyraźnych zainteresowaniach relacją między rzeczywistością a językiem. Z drugiej jednak strony podjąłem decyzję, aby omawiany zakres badań ograniczyć datą 1968, która stanowi wyraźną cezurę w jego twórczości i refleksji teoretycznej. Praca podzielona jest na pięć rozdziałów, które określone są porządkiem chronologicznym i tematycznym. W pierwszym rozdziale analizuję intelektualne źródła myśli Pasoliniego poprzedzające jego karierę filmowca (Początki: poezja, ideologia, język, styl). Następnie skupiam się na jego wczesnym doświadczeniu filmowym, które wpłynęło na sformułowanie i ukształtowanie koncepcji języka rzeczywistości (Ku sformułowaniu koncepcji). W kolejnym rozdziale wydobywam konteksty teoretyczne oraz zarysowuję horyzonty intelektualne koncepcji Pasoliniego (Koncepcja i jej konteksty). Następnie przedstawiam analizy wybranych dzieł Pasoliniego z okresu 1965-1968 pod kątem teoretycznych wątków związanych z koncepcją (Koncepcja w twórczości). Wreszcie w ostatnim rozdziale skupiłem się na spojrzeniu na projekt Pasoliniego z szerszej perspektywy badań kulturowych i wskazaniu na analogie z dwoma wybranymi paradygmatycznymi badaniami kulturowymi, podjętymi przez Abe Warburga i Waltera Benjamina (Koncepcja języka rzeczywistości jako projekt kulturowy).pl_PL
dc.description.sponsorshipAutor uzyskał środki finansowe na przygotowanie rozprawy doktorskiej z Narodowego Centrum Nauki w ramach finansowania stypendium doktorskiego na podstawie decyzji numer DEC-2017/24/T/HS2/00037pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectPasolini Pier Paolopl_PL
dc.subjectCinemapl_PL
dc.subjectCulture studiespl_PL
dc.subjectlanguage of realitypl_PL
dc.subjectkinopl_PL
dc.subjectkulturoznawstwopl_PL
dc.subjectjęzyk rzeczywistościpl_PL
dc.titleKoncepcja języka rzeczywistości w refleksji teoretycznej i twórczości artystycznej Pier Paolo Pasoliniegopl_PL
dc.title.alternativeA Concept of the Language of Reality in the Theoretical Reflection and Artistic Output of Pier Paolo Pasolinipl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderKarol Jóźwiakpl_PL
dc.page.number257pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorEmailkaroljozwiak@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorKłys, Tomasz
dc.dissertation.reviewerMajewski, Tomasz
dc.dissertation.reviewerSalwa, Mateusz
dc.date.defence2018-10-04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska