Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChojnowski, Dominik
dc.date.accessioned2018-12-04T09:09:45Z
dc.date.available2018-12-04T09:09:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26253
dc.description.abstractIn this article I represent a radical approach to the existing capitalist system of exploitation. The purpose of my analysis is to extract from critical pedagogy its essential elements to undermine the basic assumptions of a society driven by constant lust for profit. Henry Giroux and Peter McLaren, as two radical thinkers, show us the way by which we can claim the system of education from the hands of the oppressors. This is not an easy task, but it can be done if we try to undermine the current system by subversive practices. In this mission, the key role must come to the teachers, who should take into account the presence of different cultural narratives in the classroom. The classroom is not only a neutral space in which the teacher communicates objective knowledge, but also a place where we can close or open for the students the path leading to their liberation by showing them how the social space in their communities is constructed through relationships based on the dominant forms of power and knowledge. Teachers, who are aware of how the school effectively implements its hidden agenda that implies the subordination of the minds of the students, can prevent its implementation by using alternative teaching strategies. To sum it up: a classroom is a very important place in which we can enslave or liberate students by showing them a critical perspective proposed by Marxist theory and practice towards the current capitalist system. In this way, we achieve a milestone in the transformative process leading the oppressed to recognize their subordinated position in the dominant culture, which empowers them to consciously organize themselves in their fight for freedom.en_GB
dc.description.abstractW tym artykule reprezentuję radykalne podejście do władającego kapitalistycznego systemu eksploatacji. Celem mojej analizy jest wydobycie z pedagogiki krytycznej jej konstytutywnych elementów, żeby podważyć bazowe założenia społeczeństwa napędzanego pragnieniem ciągłego zysku. Henry Giroux i Peter McLaren jako dwaj radykalni myśliciele pokazują nam drogę, w ramach której możemy odebrać edukację z rąk ciemiężycieli. To nie jest łatwe zadanie, ale może być dokonane, jeśli podważymy obecny system za pomocą wywrotowych praktyk. W tym zadaniu kluczowa rola musi przypaść nauczycielom, którzy powinni brać pod uwagę obecność w klasie szkolnej różnych narracji kulturowych. Klasa szkolna nie jest neutralnym miejscem, w którym nauczyciel przekazuje obiektywną wiedzę, ale również przestrzenią, w której możemy zamknąć bądź otworzyć uczniom ścieżkę prowadzącą do ich wyzwolenia poprzez pokazanie im, jak przestrzeń społeczna w ich wspólnotach jest konstruowana poprzez relacje oparte na dominujących formach władzy i wiedzy. Nauczyciele, którzy są świadomi tego, w jaki sposób szkoła skutecznie realizuje swój ukryty program podporządkowania umysłów swoich uczniów, mogą zapobiegać jego realizacji poprzez wdrażanie alternatywnych strategii nauczania. Podsumowując: szkolna klasa jest bardzo ważnym miejscem, w którym możemy zniewolić bądź wyzwolić uczniów poprzez pokazanie im krytycznej perspektywy w stosunku do obecnego systemu kapitalistycznego – jaką proponuje nam marksistowska teoria i praktyka. Tym sposobem osiągniemy kamień milowy w transformacyjnym procesie prowadzącym uciśnionych do rozpoznania ich podległej pozycji w kulturze dominującej, co umożliwi im świadome organizowanie się w walce o wolność.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectMarxist practiceen_GB
dc.subjectcritical pedagogyen_GB
dc.subjectcommodified educationen_GB
dc.subjectsocial changeen_GB
dc.subjectclassroomen_GB
dc.subjectsubversive educational practiceen_GB
dc.subjectemancipationen_GB
dc.subjectcritical perspectiveen_GB
dc.subjectpraktyka marksistowskapl_PL
dc.subjectpedagogika krytycznapl_PL
dc.subjectutowarowienie edukacjipl_PL
dc.subjectspołeczna zmianapl_PL
dc.subjectklasa szkolnapl_PL
dc.subjectwywrotowa praktyka edukacyjnapl_PL
dc.subjectemancypacjapl_PL
dc.subjectperspektywa krytycznapl_PL
dc.titleCzy rzeczywiście jesteśmy skazani na edukacyjną porażkę? Pedagogika jako narzędzie wyzwolenia uciśnionych tego światapl_PL
dc.title.alternativeAre we really doomed to educational failure? Pedagogy as the instrument of liberation of the oppressed of this worlden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number180-207
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
dc.identifier.eissn-
dc.references-Bourdieu P., Passeron J. C. (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBrzozowski S. (1983) Legenda Młodej Polski. Studya o strukturze duszy kulturalnej, Kraków–Wrocław, Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesFeyerabend P. K. (1996) Przeciw metodzie, tłum. S. Wiertlewski, Wrocław, Wydawnictwo Siedmioróg.pl_PL
dc.referencesGiroux H. A. (2010) Naga pedagogia i przekleństwo neoliberalizmu: przemyśleć edukację wyższą jako praktykę wolności, tłum. P. Zamojski w: H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 281–298.pl_PL
dc.referencesGiroux H. A. (2010) Odzyskanie uniwersytetu jako demokratycznej sfery publicznej (by to, co pedagogiczne, było bardziej polityczne), tłum. M. Jaworska-Witkowska w: H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 265–280.pl_PL
dc.referencesGiroux H. A. (2011) Zombie politics and culture in the age of casino capitalism, New York, Peter Lang Publishing.pl_PL
dc.referencesKuhn T. S. (2009) Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa, Wydawnictwo ALETHEIA.pl_PL
dc.referencesLevidow L. (2009) Neoliberalne plany dla szkolnictwa wyższego w: Neoliberalizm przed trybunałem, A. Saad-Filho, D. Johnson (red.), tłum. J. P. Listwan, Warszawa, Książka i Prasa, s. 247–258.pl_PL
dc.referencesMcLaren P. (2000) Che Guevara, Paulo Freire, and the pedagogy of revolution, Rowman Littlefield Publishers.pl_PL
dc.referencesMcLaren P. (2015) Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, tłum. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesPopper K. R. (1977) Logika odkrycia naukowego, tłum. U. Niklas, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesShaikh, A. (2009) Ekonomiczna mitologia neoliberalizmu w: Neoliberalizm przed trybunałem, A. Saad-Filho, D. Johnson (red.), tłum. J. P. Listwan, Warszawa, Książka i Prasa, s. 73–86.pl_PL
dc.referencesSloterdijk P. (2014) Musisz życie swe odmienić, tłum. J. Janiszewski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesStiglitz J. S. (2015) Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały społeczne zagrażają naszej przyszłości, tłum. R. Mitoraj, Warszawa, Krytyka Polityczna, wersja mobi.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2012) Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesTormey S., Townshend J. (2010) Od teorii krytycznej do postmarksizmu, tłum. K. Szumlewicz, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWheen F. (2007) Marks Kapitał. Biografia, tłum. P. Laskowski, Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.pl_PL
dc.referencesŽižek S. (2010) Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej, tłum. J. Kutyła, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, wydanie II rozszerzone.pl_PL
dc.referenceshttps://www.theguardian.com/global-development/2017/jan/16/worlds-eightrichest-people-have-same-wealth-as-poorest-50 [dostęp 09.10.2017].pl_PL
dc.contributor.authorEmailsjerjoza@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.06.14
dc.relation.volume6pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.