Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁukawski, Tomasz
dc.date.accessioned2018-12-04T09:09:45Z
dc.date.available2018-12-04T09:09:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26254
dc.description.abstractDouglas Barnes addresses the problem of developing a culture of communication in the classroom. The main message of the publication is that “Speech enables us to direct thinking”. The author, repeating after Edward Sapir, attributes the ability to generate new meanings to speech (1985), and quoting Lew Vygotsky (1962) presents speech as a tool for directing activity and explaining the world. Language allows reflection since it allows us to present our observations and conclusions in such a way that we can look at them as available modifications in the light of our key objectives (Cook-Gumperz 1973). Information technology opens today possibilities that facilitate a wide application of the ideas proclaimed by Barnes and Bruner, and the trend of critical constructivism represented by Dylak (2013), Wojciechowski, and Cellary (2013) is an opportunity to give Polish school modern teaching and openness to educating graduates who will be able to find themselves and function in the future, unknown, digital world.en_GB
dc.description.abstractDouglas Barnes porusza problem kształtowania kultury porozumiewania się w klasie szkolnej. Głównym przesłaniem publikacji jest stwierdzenie, że „mowa umożliwia nam kierowanie myśleniem”. Autor, powtarzając za Edwardem Sapirem, przypisuje mowie zdolność generowania nowych znaczeń (Sapir 1985), a przytaczając Lwa Wygotskiego – przedstawia mowę jako narzędzie umożliwiające kierowanie działaniem i wyjaśnianiem świata (Vygotski 1962). Język umożliwia refleksję, ponieważ pozwala nam przedstawić sobie nasze spostrzeżenia i wnioski w taki sposób, że możemy spojrzeć na nie jako dostępne modyfikacje w świetle naszych ważniejszych celów (Cook-Gumperz 1973). Technologie informacyjne otwierają dziś możliwości, które pozwalają na szerokie zastosowanie idei głoszonych przez Barnesa, Brunera, a nurt konstruktywizmu krytycznego reprezentowanego w artykule przez Stanisława Dylaka (2013), Wojciechowskiego, Cellarego (2013) jest szansą dającą polskiej szkole nowoczesną dydaktykę i otwarcie się na kształcenie absolwenta, który będzie potrafił odnaleźć się i funkcjonować w przyszłym, nieznanym, cyfrowym świecie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectconstructivismen_GB
dc.subjectinformation and communication technologiesen_GB
dc.subjectinterdisciplinary educational projectsen_GB
dc.subjectinteractive learning modelen_GB
dc.subjectkonstruktywizmpl_PL
dc.subjecttechnologie informacyjno-komunikacyjnepl_PL
dc.subjectinterdyscyplinarne projekty edukacyjnepl_PL
dc.subjectinterakcyjny model uczenia siępl_PL
dc.titleDouglas Barnes ponownie odczytany…pl_PL
dc.title.alternativeDouglas Barnes re-read...en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number208-222
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Podstawowa w Ząbkach/Warszawy
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBarnes D. (1988) Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesBruner J. S. (1971) W poszukiwaniu teorii nauczania, tłum. E. Krasińska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesCook-Gumperz J. (1973) Social Control and Socialisation: A study of class differences in the language of maternal control, Oxford, Routledge, Kegan.pl_PL
dc.referencesDylak S. (2000) Konstruktywizm jako obiecująca orientacja w kształceniu nauczycieli, w: Współczesność a kształcenie nauczycieli, (red.) H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak, Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego.pl_PL
dc.referencesDylak S. (2013) Architektura wiedzy w szkole, Warszawa, Difin.pl_PL
dc.referencesSapir E (1985) Selected Writings in Language, Culture and Personality, Berkeley, University of California Press.pl_PL
dc.referencesKelly G. A. (1963) A Theory of Personality, New York, W. W. Norton.pl_PL
dc.referencesNowakowski Z. (2017) Uczymy dzieci programować od najmłodszych lat, „ MERITUM Pismo Podkarpackiego Kuratora Oświaty”, 9: 12–14.pl_PL
dc.referencesPiaget J. (1969) Generic Epistemology, New York, Columbia University Press.pl_PL
dc.referencesWojciechowski R., Cellary W. (2013) Evaluation of learners’ Attitude toward learning in ARIES Augmented Reality Environments, “Computers and Education”, 68: 570–585.pl_PL
dc.referencesVygotski L. S. (1962) Thought and Language, Cambridge, Massachusetts Institute of Technology Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmaillukowski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.06.15
dc.relation.volume6pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.