Show simple item record

dc.contributor.authorRubacha, Krzysztof
dc.date.accessioned2018-12-04T09:09:47Z
dc.date.available2018-12-04T09:09:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26261
dc.description.abstractTwo hypotheses were verified in the article. Arguments were found in favor of withdrawing from the classification of the data language indicating the behavioral and phenomenological language, approach for the separation of nomothetic and idiographic language as a criterion for the science-based analysis of theory. The meaning of this second classification is consistent with the analytical practice used by Madsen – the creator of the concepts of the behavioral and phenomenological language. He focused more on the issue of objectivism versus subjectivism and the generalizing analysis versus the individualizing one than on what could be expected from the original meaning of the concepts of the phenomenological and behavioral language. The second analytical thread of this text led to the conclusion that limiting the data language to the descriptive layer of the theory – as Madsen wanted – is an unauthorized reduction. Consequently, the need to develop new classifications of the language of theory referring to all its layers was highlighted.en_GB
dc.description.abstractW artykule weryfikowano dwie hipotezy. Znaleziono argumenty na rzecz wycofania się z klasyfikacji języka danych wskazującej język behawioralny i fenomenologiczny, na rzecz wyodrębnienia języka nomotetycznego i idiograficznego jako kryterium naukoznawczej analizy teorii. Znaczenie tej drugiej klasyfikacji jest zgodne z praktyką analityczną, jaką stosował Madsen – twórca pojęć języka behawioralnego i fenomenologicznego. Bardziej skupiał się na kwestii obiektywizmu versus subiektywizmu i analizy uogólniającej versus indywidualizującej niż na tym, czego można było się spodziewać po oryginalnym znaczeniu pojęć języka fenomenologicznego i behawioralnego. Drugi wątek analityczny tego tekstu doprowadził do ustalenia, że ograniczenie języka danych do warstwy opisowej teorii – jak chciał Madsen – jest nieuprawnioną redukcją. A co za tym idzie wskazano potrzebę opracowania nowych klasyfikacji języka teorii dla jej wszystkich warstw.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectlanguage of scientific theoryen_GB
dc.subjectphenomenological languageen_GB
dc.subjectbehavioral languageen_GB
dc.subjectscience-related analysis of the theory of education in social sciencesen_GB
dc.subjectjęzyk teorii naukowejpl_PL
dc.subjectjęzyk fenomenologicznypl_PL
dc.subjectjęzyk behawioralnypl_PL
dc.subjectnaukoznawcza analiza teorii edukacji w naukach społecznychpl_PL
dc.titleJęzyk teorii naukowych wyjaśniających procesy społeczne. Wprowadzenie w problematykępl_PL
dc.title.alternativeThe language of scientific theories explaining social processes. Introduction to the issuesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number44-50
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych
dc.identifier.eissn-
dc.referencesHusserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, tłum. D. Gierulak, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesMadsen K. (1980) Współczesne teorie motywacji, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesRubacha K. (2017) Naukoznawcza analiza prac teoretycznych, badawczych i metodycznych Profesor Marioli Chomczyńskiej-Rubachy, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 25/2, s. 11–39.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrubacha@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.06.05
dc.relation.volume6pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.