Emocje w polu dóbr symbolicznych. Od Leonarda da Vinci do Jerzego Dudy-Gracza
Streszczenie
Rozważania przestawione w tym artykule sytuują się na pograniczu socjologii
sztuki i socjologii emocji. Analizowana jest problematyka emocji związanych z istnieniem
dzieła sztuki i pojawianiem się jego nowych wersji, pastiszów, adaptacji,
co wymaga, zgodnie z koncepcją Pierre’a Bourdieu, odwołania się do miejsca
w polu dóbr symbolicznych (awangarda, klasyka, kultura masowa) oraz podmiotów
w tym polu (twórców, krytyków, odbiorców).
Stosowane jest wielokrotne studium przypadku; w tym tekście przedmiotem analiz
jest Mona Liza Leonarda da Vinci oraz jej wersje awangardowe i rozrywkowe, poczynając
od Marcela Duchampa i Salvadora Dali, Fernanda Botero, Jerzego Dudy-Gracza
(ujęcia artystów awangardowych) aż do licznych ujęć twórców nieznanych, ukazujących
Monę Lizę jako kulturystkę, rugbystkę, łysą, utrefioną, małpę, kocicę lub wcielenie
wielkich uczonych, polityków, gwiazd popkultury.
Mona Liza Leonarda da Vinci sytuowała się zawsze w polu kultury prawomocnej,
stanowiąc idealny przejaw wartości uznawanych, odczuwanych i realizowanych
– według terminologii Stanisława Ossowskiego. Tysiące pastiszów, o różnej wartości
artystycznej, usytuowanych w trzech różnych subpolach dóbr symbolicznych,
świadczy o żywotności dzieła i „grach z kanonem”, choć budzi zróżnicowane emocje
odbiorców współczesnych. // The consideration is a borderline case combining sociology of art and sociology of emotions. The
problems concerning emotions associated with a piece of art as such, its new versions, pastiches, and adaptations
have been analyzed in the paper. The analysis involves reference to the position in the field of symbolic
goods (the avant-garde, classic, mass culture) and the subjects in this field (creative artists, critics, recipients).
A multiple case study has been applied and it is essential to use the reproductions of the pieces of art that have
been discussed (Mona Liza by Leonardo da Vinci, Marcel Duchamp, Salvador Dali, Fernando Botero placed in
avant-garde field, and numerous versions done by unknown creators from mass culture field).
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: