Rola emocji w pracy mediatora w sporach zbiorowych
Streszczenie
Prezentowany artykuł poświęcony będzie roli emocji w pracy mediatora w sporach
zbiorowych między związkami zawodowymi i pracodawcami. Sytuacje konfliktowe
często wyzwalają intensywne emocje, które są dla mediatora poważnym wyzwaniem.
Główne problemy, jakie wówczas przed nim stają, to: kiedy pozwolić na swobodną
ekspresję emocji, nawet negatywnych, a kiedy próbować je łagodzić; na ile mediator
może pozwolić sobie na ekspresję własnych emocji, a kiedy starać się je ukrywać.
Kolejnym problemem jest ocena stopnia intensywności ujawnianych emocji
w kontekście kultury organizacyjnej właściwej danemu przedsiębiorstwu. Powyższe
zagadnienia ujęte zostaną z perspektywy transformacyjnego modelu mediacji Busha
i Folgera. Socjologiczną podstawę do analizy stanowić będzie teoria dramaturgiczna
Ervinga Goffmana oraz podejście Arlie Russell Hochschild. // The presented paper is focused on the role of emotions in mediator’s work in collective dispute
resolution between trade unions and employers. Conflict situations often generate very intensive emotions
which are a difficult challenge for a mediator. The main problems he has to face are as follows: when to allow
free and uncontrolled emotion expressions, including negative emotions, and when mediator should try to
mitigate these expressions? Can a mediator afford to express his own emotions and when he should try to
hide them? Evaluation of the level of intensity of emotions exposure in the context of organizational culture
is another problem to be presented in this paper. The abovementioned problems will be elaborated in the
perspective of Bush’s and Folger’s Model of Transformative Mediation. The sociological base for this analysis
will be Erving Goffman dramaturgical theory and Arlie Russell Hoshschild’s approach.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: