dc.contributor.author | Kaźmierczak, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2019-03-07T07:54:06Z | |
dc.date.available | 2019-03-07T07:54:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27016 | |
dc.description.abstract | The article presents the use of songs in Polish lessons as a part of ludicity strategy. The author shows the methods of introducing students to this way of learning grammar. She presents examples of exercises which can help improve language skills. The article proves that songs are an important part of our environment and there is a need to use them as an element of the didactic process. | en_GB |
dc.description.abstract | Artykuł porusza kwestię wykorzystywania piosenek na lekcjach jpjo jako realizację strategii ludycznej. Przedstawia sposoby wprowadzania pracy z tego rodzaju materiałem dydaktycznym w zakresie zagadnień gramatycznych. Prezentuje przykładowe zadania pozwalające doskonalić umiejętności językowe studentów. Dowodzi, że piosenka popularna jest stałym elementem otoczenia, a tym samym uniwersalnym narzędziem nauczania. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | strategy | en_GB |
dc.subject | ludicity | en_GB |
dc.subject | glottodidactics | en_GB |
dc.subject | songs | en_GB |
dc.subject | repatriates | en_GB |
dc.subject | strategia | pl_PL |
dc.subject | ludyczność | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | piosenki | pl_PL |
dc.subject | repatrianci | pl_PL |
dc.title | Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Songs in Polish language lessons for foreigners | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 137-148 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-0002-6980-5988. | |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Dawidziak-Kładoczna M., 2008, Wiersze i piosenki w nauczaniu dzieci języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 16, M. Witkowska-Gutkowska, B. Grochala, (red.), s. 37–48. | pl_PL |
dc.references | Dobrołowicz J., 2006, Kultura popularna nowym obszarem działania pedagogicznego: implikacje dla akademickiego kształcenia nauczycieli, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 16, s. 151–163. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., 1998, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kajak P., 2005, Kilka uwag o polszczyźnie przerwy szkolnej, w: P. Garncarek (red.) Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 127–141. | pl_PL |
dc.references | Kajak P., 2008, Hip hop – miejska linguafranca, „Postscriptum Polonistyczne”, r. 2 (2), s. 129–138. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2004, Księżyc w butonierce, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2016, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Łaszkiewicz M., 2010, Piosenka jest dobra na wszystko?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 335–341. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiak R., 2017, YouTube na lekcjach języka polskiego jako obcego, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców 4, Łódź, s. 92–103. | pl_PL |
dc.references | Madeja A., Morcinek-Cudak B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Majkiewicz A., Tambor J., 2006, Śpiewająco po polsku, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Pałasz P.,2013, Piosenka popularna jako materiał dydaktyczny oraz możliwość jej wykorzystania na zajęciach lektoratowych z języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 349–356. | pl_PL |
dc.references | Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Rapacka-Wojtala S., 2015, Metody, strategie oraz techniki nauczania, uczenia się i zapamiętywania stosowane w procesie kształcenia kompetencji komunikacyjnej uczniów na lekcji języka obcego [online], http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-4482e1df-d4ef -48a6-b0fc-479756a9fd24/c/art7.pdf [26.05.2018] | pl_PL |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 2007, Strategia ludyczna w glottodydaktyce, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, t. 1, Poznań, s. 13–28. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w procesie przyswajania języka obcego, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., Wach A., 2013, Wielopłaszczyznowy charakter lekcji języka obcego, „Studia Rossica Posnaniensia”, r. 38, s. 231–243. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/uczenie%20się.html [dostęp: 26.05.2018]. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Wrocław, s. 435–443. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G., 2014, Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 321–333. | pl_PL |
dc.references | Zwierzycka-Raulinajtys A., 2007, Piosenka w nauczaniu dzieci języka obcego – zabawa czy trudność, w: A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, t. 1, Poznań, s. 99–107. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | paulina.b.kazmierczak@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.25.12 | |