dc.contributor.author | Kyrc, Barbara | |
dc.date.accessioned | 2019-03-07T07:54:08Z | |
dc.date.available | 2019-03-07T07:54:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27019 | |
dc.description.abstract | This article is the longitudinal study report. It discusses the development of language competence of bilingual children in preschool and early school years. The author analyzes the results of language competence tests in two bilingual schoolboys (the first measurement took place in 2014, the second one in 2016) proving the development of language competence in case of bilingual children depends on many factors (psychophysical, environmental, emotional etc.). The author also emphasizes that a proper measurement of this competence requires a specially designed tool as those used for diagnosis of monolingual children are not suitable for this purpose. | en_GB |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest pokazanie, jak na przestrzeni edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej rozwinęła się kompetencja językowa dzieci dwujęzycznych. Autorka bada poziom kompetencji językowej dwóch uczniów u końca edukacji wczesnoszkolnej, analizując jednocześnie dane dotyczące ich sytuacji szkolnej. Zgromadzony materiał porównuje z wynikami testów przeprowadzonych kilka lat wcześniej. Uzyskane próbki mowy potwierdzają, że rozwój kompetencji językowej dziecka bilingwalnego jest uzależniony od wielu czynników (psychofizycznych, środowiskowych, emocjonalnych), a jej pomiar, umożliwiający jednocześnie wskazanie obszarów, w których konieczna jest dodatkowa stymulacja, wymaga specjalnie przygotowanego do tego celu narzędzia diagnostycznego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | children’s bilingualism | en_GB |
dc.subject | intercultural speech-language pathology | en_GB |
dc.subject | language learning and language development | en_GB |
dc.subject | communicative competence | en_GB |
dc.subject | longitudinal study | en_GB |
dc.subject | bilingwizm dziecięcy | pl_PL |
dc.subject | logopedia międzykulturowa | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | językowa kompetencja komunikacyjna | pl_PL |
dc.subject | badania podłużne | pl_PL |
dc.title | W poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnym | pl_PL |
dc.title.alternative | Development of language competence of bilingual children during the early school years – a longitudinal case study | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 171-186 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Języka Polskiego jako Obcego, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków; Zespół Placówek Oświatowych w Sieprawiu, ul. ks. Jana Przytockiego 10, 32-447 Siepraw, ORCID: 0000-0001-8271-2682. | |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Grosjean F.,1994, Individual bilingualism, w: R.E. Asher, J. M. Y. Simpson (red.), The Encyclopedia of Language And Linguistics, Oxford, s. 1656–1660. | pl_PL |
dc.references | Kurcz I. (red.), 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Kyrc B., 2014, Kompetencja językowa dziecka dwujęzycznego w kontekście dojrzałości szkolnej – studia przypadku, niepublikowana praca magisterska, Wydział Polonistyki UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Leonard L. B., 2006, SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., 2015, Dwujęzyczność kognitywna, „LingVaria”, nr 2 (20), s. 55–68. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., Seretny A., 2016, Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy”, nr 10, s. 37–51. | pl_PL |
dc.references | Łuniewska M. i in., 2015,Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych, „Głos – Język – Komunikacja”, nr 2, A. Myszka (red.), s. 35–56. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 2003, Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, w: R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, s. 49–87. | pl_PL |
dc.references | Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Smoczyńska M. i.in., 2015, Test Rozwoju Językowego. Podręcznik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tarkowski Z., 2010, Test Słownika Dziecka, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Weinreich U., 1974, Languages in contact: Findings and problems, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wodniecka-Chlipalska Z., 2011, Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu i specyfika badań psychologicznych nad dwujęzycznością, w: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa, s. 253– 284. | pl_PL |
dc.references | Wróblewska-Pawlak K., 2004, Język – tożsamość – imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zurer-Pearson B., 2013, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | barbarakyrc@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.25.15 | |