Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKyrc, Barbara
dc.date.accessioned2019-03-07T07:54:08Z
dc.date.available2019-03-07T07:54:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27019
dc.description.abstractThis article is the longitudinal study report. It discusses the development of language competence of bilingual children in preschool and early school years. The author analyzes the results of language competence tests in two bilingual schoolboys (the first measurement took place in 2014, the second one in 2016) proving the development of language competence in case of bilingual children depends on many factors (psychophysical, environmental, emotional etc.). The author also emphasizes that a proper measurement of this competence requires a specially designed tool as those used for diagnosis of monolingual children are not suitable for this purpose.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest pokazanie, jak na przestrzeni edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej rozwinęła się kompetencja językowa dzieci dwujęzycznych. Autorka bada poziom kompetencji językowej dwóch uczniów u końca edukacji wczesnoszkolnej, analizując jednocześnie dane dotyczące ich sytuacji szkolnej. Zgromadzony materiał porównuje z wynikami testów przeprowadzonych kilka lat wcześniej. Uzyskane próbki mowy potwierdzają, że rozwój kompetencji językowej dziecka bilingwalnego jest uzależniony od wielu czynników (psychofizycznych, środowiskowych, emocjonalnych), a jej pomiar, umożliwiający jednocześnie wskazanie obszarów, w których konieczna jest dodatkowa stymulacja, wymaga specjalnie przygotowanego do tego celu narzędzia diagnostycznego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectchildren’s bilingualismen_GB
dc.subjectintercultural speech-language pathologyen_GB
dc.subjectlanguage learning and language developmenten_GB
dc.subjectcommunicative competenceen_GB
dc.subjectlongitudinal studyen_GB
dc.subjectbilingwizm dziecięcypl_PL
dc.subjectlogopedia międzykulturowapl_PL
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectjęzykowa kompetencja komunikacyjnapl_PL
dc.subjectbadania podłużnepl_PL
dc.titleW poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnympl_PL
dc.title.alternativeDevelopment of language competence of bilingual children during the early school years – a longitudinal case studyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number171-186
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Języka Polskiego jako Obcego, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków; Zespół Placówek Oświatowych w Sieprawiu, ul. ks. Jana Przytockiego 10, 32-447 Siepraw, ORCID: 0000-0001-8271-2682.
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesCzaplewska E., Milewski S. (red.), 2018, Logopedia międzykulturowa, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGrosjean F.,1994, Individual bilingualism, w: R.E. Asher, J. M. Y. Simpson (red.), The Encyclopedia of Language And Linguistics, Oxford, s. 1656–1660.pl_PL
dc.referencesKurcz I. (red.), 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKyrc B., 2014, Kompetencja językowa dziecka dwujęzycznego w kontekście dojrzałości szkolnej – studia przypadku, niepublikowana praca magisterska, Wydział Polonistyki UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesLeonard L. B., 2006, SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.pl_PL
dc.referencesLipińska E., 2015, Dwujęzyczność kognitywna, „LingVaria”, nr 2 (20), s. 55–68.pl_PL
dc.referencesLipińska E., Seretny A., 2016, Język odziedziczony – polszczyzna pokoleń polonijnych, „Poradnik Językowy”, nr 10, s. 37–51.pl_PL
dc.referencesŁuniewska M. i in., 2015,Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych, „Głos – Język – Komunikacja”, nr 2, A. Myszka (red.), s. 35–56.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2003, Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, w: R. Dębski, W. Miodunka (red.), Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, s. 49–87.pl_PL
dc.referencesPilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmoczyńska M. i.in., 2015, Test Rozwoju Językowego. Podręcznik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTarkowski Z., 2010, Test Słownika Dziecka, Lublin.pl_PL
dc.referencesWeinreich U., 1974, Languages in contact: Findings and problems, Berlin.pl_PL
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWodniecka-Chlipalska Z., 2011, Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu i specyfika badań psychologicznych nad dwujęzycznością, w: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa, s. 253– 284.pl_PL
dc.referencesWróblewska-Pawlak K., 2004, Język – tożsamość – imigracja. O strategiach adaptacyjnych Polaków zamieszkałych we Francji w latach osiemdziesiątych XX wieku, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZurer-Pearson B., 2013, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbarbarakyrc@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.25.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.