Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJachimowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-03-07T07:54:08Z
dc.date.available2019-03-07T07:54:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27020
dc.description.abstractIn the article, the author draws the attention to how hearing-impaired persons use the genre of wishes. She notices departures from the canonical form of this genre, as well as deviations on the language level. She concludes that that low level of language skills and insufficient genre competency for proficient communication result from deficiencies in language system and low level of genre awareness in the researched persons. This is related to the methods of national language teaching, which are not suitable for educational needs of the hearing-impaired.en_GB
dc.description.abstractW artykule zwrócono uwagę na sposoby realizacji wzorca gatunkowego życzeń przez osoby z dysfunkcją słuchu. Zaobserwowano odstępstwa od wzorca kanonicznego na poziomie struktury oraz deformacje na płaszczyźnie językowej. Sformułowano wniosek, iż niski poziom sprawności językowej oraz niewystarczająca do sprawnego komunikowania się kompetencja genologiczna wynikają z niedostatecznego opanowania przez badanych systemu językowego oraz niskiej świadomości wyznaczników gatunkowych. Ma to związek z metodami nauczania języka narodowego, nieprzystającymi do potrzeb edukacyjnych osób z zaburzeniami słuchu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectgenreen_GB
dc.subjectwishesen_GB
dc.subjecthearing impairmenten_GB
dc.subjectwzorzec gatunkowypl_PL
dc.subjectżyczeniapl_PL
dc.subjectdysfunkcja słuchupl_PL
dc.titleTekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktycznapl_PL
dc.title.alternativeText realisation of wishes genre written by hearing-impaired persons. A surdoglottodidactic perspectiveen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number187-197
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Współczesnego Języka Polskiego, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-0002-6770-3988.
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBachtin M., 1986, Problem gatunków mowy, w: M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, Warszawa, s. 348–402.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M., 2005, Dwujęzyczność w nauczaniu głuchych, „Nauczyciel w Świecie Ciszy”, nr 7, s. 3–9.pl_PL
dc.referencesCzajkowska-Kisil M., Klimczewska A., 2007, Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce, w: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź, s. 72–78.pl_PL
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2003, Czy istnieje już surdoglottodydaktyka?, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 3–6.pl_PL
dc.referencesFilip G., 2004, Zmiany wzorca gatunkowego życzeń, w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom II. Tekst a gatunek, Katowice, s. 105–125.pl_PL
dc.referencesGrochala B., 2013, Kompetencja komunikacyjna a gatunek – o relacji internetowej na żywo, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 303–311.pl_PL
dc.referencesJanuszewicz M., Jura M., Kowal J., 2012, Akty mowy czy/i akty migania? Języki i kultury w kontakcie, „Język a Kultura”, t. 23, A. Burzyńska-Kamieniecka (red.), s. 287–299.pl_PL
dc.referencesKorendo M., 2009, Jak dzieci niesłyszące czytają teksy podręczników szkolnych?, Kraków.pl_PL
dc.referencesKowal J., 2007, Nowe spojrzenie – język polski jako obcy w kulturze i edukacji Głuchych – Głusi i ich języki obce, w: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź, s. 92–107.pl_PL
dc.referencesKowal J., 2011a, „Milczący cudzoziemcy” – Głusi jako uczący się języka polskiego jako obcego – wyzwanie współczesnej glottodydaktyki?, w: K. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 21–28.pl_PL
dc.referencesKowal J., 2011b, Język polski jako obcy a edukacja niesłyszących, w: E. Twardowska (red.), Edukacja niesłyszących. Publikacja konferencyjna, Łódź, s. 93–110.pl_PL
dc.referencesKrakowiak K., 2012, Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin.pl_PL
dc.referencesKrasowicz-Kupis G., 1999, Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6–9-letnich, Lublin.pl_PL
dc.referencesKrasowicz-Kupis G., 2004, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin.pl_PL
dc.referencesMarcjanik M., 2001, Etykieta językowa, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 281–291.pl_PL
dc.referencesMilewski T., 1995, Językoznawstwo a logopedia i nauczanie języków obcych, w: T. Milewski, Teoria, typologia i historia języka, Kraków, s. 29–5.pl_PL
dc.referencesMoroń E., 2008, Grzeczność językowa w PJM, w: E. Twardowska (red.) Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź, s. 111–117.pl_PL
dc.referencesMrozik M., 2003, Wstępne uwagi o morfologii Polskiego Języka Migowego (PJM), w: M. Świdziński i T. Gałkowski (red.), Studia nad kompetencją językową i komunikacyjną niesłyszących, Warszawa, s. 59–77.pl_PL
dc.referencesRakowska A., 1992, Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków.pl_PL
dc.referencesRakowska A., 2000, Jak porozumiewają się dzieci niesłyszące z osobami słyszącymi. Analiza wybranych interakcji komunikacyjnych, Kraków.pl_PL
dc.referencesRutkowski P., Łozińska S. (red.), 2014, Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikora K., 2013, Życzenia i winszowanie jako akt mowy, „LingVaria”, nr 2 (16), s. 179–189.pl_PL
dc.referencesSkudrzykowa A., Urban K, 2000, Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków–Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczepankowski B., 1999, Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P., 2000, Rozwój językowy dziecka głuchego: wnioski dla edukacji szkolnej, „Audiofonologia”, nr 16, s. 51–58.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P., 2005a, Polski Język Migowy w wychowaniu dwujęzycznym dzieci głuchych, „Studia Pragmalingwistyczne”, nr 4, s. 33–58.pl_PL
dc.referencesTomaszewski P., 2005b, Rola wychowania dwujęzycznego w procesie depatologizacji głuchoty, „Polskie Forum Psychologiczne”, nr 10, s. 174–190.pl_PL
dc.referencesWodnicka-Chlipalska Z., 2011, Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu i specyfika badań psychologicznych nad dwujęzycznością, w: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Warszawa, s. 253–284.pl_PL
dc.referencesWojtak M, 2004, Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom II. Tekst a gatunek, Katowice, s. 29–39.pl_PL
dc.referencesZgółkowie H. i T., 1993, Językowy savoir-vivre. Praktyczny poradnik posługiwania się polszczyzną w sytuacjach oficjalnych i towarzyskich, Poznań.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.jachimowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.25.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.