Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZarzycka, Grażyna
dc.date.accessioned2019-03-07T07:54:10Z
dc.date.available2019-03-07T07:54:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27024
dc.description.abstractThe most important goal of the presented article is to show how the concept of discourse, which can be considered as crucial for the humanities in recent decades, has been rooted in Polish-language glottodidactics. In the first part of the article, on the basis of selected works of world and Polish researchers, the definitions, taxonomies of discourse and directions of discourse research were discussed. In the second part of the text, the considerations regarding how to define the glottodidactic discourse were made and the issues requiring further discussion were identified. The aim of the third, analytical part of the article, was to determine the directions of previous discourse research in Polish-language glottodidactics. The conclusions were formulated on the basis of a critical content study of selected scientific works published by representatives of Polish-language glottodidactics; it was carried out by using the keyword search method in the headlines of their articles.en_GB
dc.description.abstractNajważniejszym celem przedstawianego artykułu jest sprawdzenie, w jaki sposób pojęcie dyskursu, które można uznać za kluczowe dla humanistyki ostatnich dekad, zakorzeniło się w glottodydaktyce polonistycznej. W części pierwszej artykułu zostały omówione, na podstawie wybranych prac badaczy światowych i polskich, definicje, taksonomie dyskursu, jak też określone kierunki badań dyskursologicznych. W drugiej części pracy podjęto rozważania dotyczące sposobu definiowania dyskursu glottodydaktycznego oraz określono zagadnienia wymagające dalszej dyskusji. Celem trzeciej, analitycznej części artykułu, było określenie kierunków dotychczasowych badań dyskursologicznych w glottodydaktyce polonistycznej. Wnioski zostały sformułowane na podstawie studium krytycznego zawartości wybranych prac naukowych opublikowanych przez przedstawicieli glottodydaktyki polonistycznej; zostało ono przeprowadzone metodą wyszukiwania słów kluczowych w nagłówkach prac.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectdiscourseen_GB
dc.subjectdiscoursologyen_GB
dc.subjectglottodidactic discourseen_GB
dc.subjectPolish language glottodidacticsen_GB
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectdyskursologiapl_PL
dc.subjectdyskurs glottodydaktycznypl_PL
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.titleDyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.title.alternativeDiscourse – discoursology – polish language glottodidacticsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number27-42
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź, ORCID: 0000-003-2458-1228.
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesCzachur W., 2011, Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs / Text und Diskurs”, nr 4, s. 79–98.pl_PL
dc.referencesCzachur W., Kulczyńska A., Kumięga Ł. (red.), 2016, Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesCzerkies T., 2012a, Kultura jako przestrzeń ścierających się dyskursów i negocjowania znaczeń. O nauczaniu języka polskiego jako obcego opartym na etnografii mówienia oraz filozofii konfliktu, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 19, G. Zarzycka (red.), s. 9–23.pl_PL
dc.referencesCzerkies T., 2012b, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A., 2010, Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Warszawa (wyd. I: 1997, Kraków).pl_PL
dc.referencesDuszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDuszak A., 2010, Styl jako kategoria krytycznej analizy dyskursu, w: B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.), Styl – dyskurs – media, Łódź, s. 33–44.pl_PL
dc.referencesFairclough N., 1995, Critical Discourse Analysis, Boston.pl_PL
dc.referencesFairclough N., Duszak A., 2008, Wstęp: Krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy, w: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków, s. 7–32.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 2002, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, przeł. Michał Kozłowski, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGajda S., 2013, Teoria stylu i stylistyka, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 15–34.pl_PL
dc.referencesGarncarek P., 2006, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGarncarek P., Kajak P., Zieniewicz A. (red.), 2010, Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGębal P., 2014, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesGębal P., Janowska I. (red.), 2016, O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrochala B., 2014, Negocjowanie znaczeń w tekstach kabaretowych a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Karasek (red.), s. 355–362.pl_PL
dc.referencesGrochala B., Pałuszyńska E. (red.), 2014, Teksty, podteksty i konteksty. O współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Bożenie Ostromęckiej-Frączak, Łask.pl_PL
dc.referencesHowarth D., 2008, Dyskurs, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKloch Z., 2006, Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego po 1989 roku, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalewski J., 2012, Językowy obraz świata zamknięty w składni?, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 19, G. Zarzycka (red.), s. 23–24.pl_PL
dc.referencesKubacka K., 2013, Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 385–396.pl_PL
dc.referencesKubacka K., 2018, Komunikacja werbalna lektora na lekcji języka polskiego jako obcego (rozprawa doktorska), Garncarek P., Kajak P. (red.), 2012, Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMajer J., 2003, Interactive Discourse in the Foreign Language Classroom, Łódź.pl_PL
dc.referencesMałyska A. Mazur J., Sobstyl K. (red.), 2013 Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1 i 2, Lublin.pl_PL
dc.referencesMartyniuk W., 1998, Wartość dydaktyczna tekstów w nauczaniu języka obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 91–96.pl_PL
dc.referencesMartyniuk W, 2001, „Jak dziadek poznał babcię”, czyli o nowym podejściu do pracy z tekstem w nauczaniu języka polskiego jako obcego”, w: R. Cudak. J. Tambor (red.), Inne optyki, Katowice, s. 46–53.pl_PL
dc.referencesMielczarek A., Roter-Bourkane A., Zduniak-Wiktorowicz M. (red.), 2014, Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., Seretny A. (red.), 2008, W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków.pl_PL
dc.referencesNiżegorodcew A., 1991, Dyskurs interakcyjny a kompetencja komunikacyjna w języku obcym, Kraków.pl_PL
dc.referencesOstromęcka-Frączak B., 1996, Funkcja pytań w procesie glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 13–22.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2008, Pragmatyczne akty mowy w kontekście komunikacyjnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 16, M. Witkowska-Gutkowska, B. Grochala (red.), s. 21–28.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2010, Analiza tekstu jako zdarzenia komunikacyjnego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 157–166.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2011, Tekst, sytuacja, kontekst w dyskusji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 18, B. Grochala, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 45–54.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2013a, Analiza interakcyjna jako narzędzie opisu dyskursu medialnego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 187–198.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2013b, Kształtowanie kompetencji dyskursywnej w procesie (glotto)dydaktycznym, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 2, Lublin, s. 257–266.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., 2014, Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie rozumienia tekstów (negocjowanie znaczeń a proces dydaktyczny), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 299–308.pl_PL
dc.referencesPawlak M., 2004, Describing and Researching Interactive Processes in the Foreign Language Classroom, Konin.pl_PL
dc.referencesPodsiadły E., Suliga (Zarzycka) G., 1991, Sposoby i środki porozumiewania się cudzoziemców we wstępnym okresie nauczania języka polskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 3, s. 13–37.pl_PL
dc.referencesPróchniak W., Smoleń-Wawrzusiszyn M. (red.), 2016, Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin.pl_PL
dc.referencesSeretny A., 2014, Rola efektu zwrotnego w dydaktycznym dyskursie interakcyjnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, E. Pałuszyńska, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik, M. Wojenka-Karasek (red.), s. 37–50.pl_PL
dc.referencesSeretny A., Miodunka W. (red.), 2016, Język, literatura i kultura polska w świecie, Kraków.pl_PL
dc.referencesvan Dijk T. A., 2001, Badania nad dyskursem, w: T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa, s. 9–44.pl_PL
dc.referencesvan Dijk T. A. (red.), 2001, Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarnke, I. H., Spitzmüller, J., 2009, Wielopoziomowa lingwistyczna analiza dyskursu, „Tekst i Dyskurs / Text und Diskurs”, nr 2, s. 123–148.pl_PL
dc.referencesWitosz B., 2007, Lingwistyka tekstu – stan aktualny i perspektywy, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 3–19.pl_PL
dc.referencesWitosz B., 2016, Kategoria dyskursu w polonistycznej edukacji akademickiej, w: W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga (red.), Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, Warszawa, s. 19–40.pl_PL
dc.referencesWojtak M., 2011, O relacjach dyskursu stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs / Text und Diskurs”, nr 4, s. 69–78.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 11.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2001, Analiza konwersacji i analiza dyskursu jako metody przydatne w określaniu kompetencji komunikacyjnej, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki, Katowice, s. 241–254.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2002, O interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 12, s. 11–42.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2005, Dyskurs prasowy o „Łódzkiej Wieży Babel” (na podstawie tekstów publicystycznych z lat 1989–2003), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 14, s. 5–28.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2006a, Dyskurs prasowy o cudzoziemcach. Na podstawie tekstów o łódzkiej Wieży Babel i osobach czarnoskórych, Łódź.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2006b, Moc dialogu... Przebieg i efekty sesji konwersacyjnych w wielonarodowej grupie studenckiej, w: A. Seretny, E. Lipińska, Sprawności przede wszystkim, Kraków, s. 129–148.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2012, Categorization of foreigner groups by their labeling (based on the analysis of the Polish press discourse), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 19, G. Zarzycka (red.), s. 131–143.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2013, Dyskurs glottodydaktyczny na łamach „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców w latach 1987–2013”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, I. Dembowska-Wosik, E. Pałuszyńska (red.), s. 11–22.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2014, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako obcego, w: B. Grochala, E. Pałuszyńska (red.), Teksty, podteksty i konteksty. O współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Bożenie Ostromęckiej-Frączak, Łask, s. 163–182.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2016, O wspólnocie dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych, w: I. Janowska, P. E. Gębal (red.), O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków, s. 15–34.pl_PL
dc.referencesZarzycka-Suliga G., 1998, Znaczenie dialogu w nauczaniu języka drugiego w kontekście kulturowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 135–142.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk, 2014, Tekst w nauczaniu języka polskiego jako obcego w kontekście działań i strategii komunikacyjnych, w: B. Grochala, E. Pałuszyńska (red.), Teksty, podteksty i konteksty. O współczesnej polszczyźnie i jej kontaktach z innymi językami słowiańskimi. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Bożenie Ostromęckiej-Frączak, Łask, s. 183–195.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.zarzycka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.25.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.