dc.contributor.author | Skura, Marta | |
dc.date.accessioned | 2019-03-07T07:54:10Z | |
dc.date.available | 2019-03-07T07:54:10Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27025 | |
dc.description.abstract | This article concerns the concept of language error in linguistics and in glottodidactics. The starting point is that the approach to language errors in the first language teaching differs from the one prevalent in glottodidactics. Apart from the linguistic norm, glottodidactics also refers to the changing glottodidactic norm, which incorporates a didactic perspective, i.a. proficiency level. Next, three typologies of errors are discussed: one present in Polish-language culture, one classifying errors in the Polish language made by secondary school students, and one for errors in the Polish language made by foreigners. Finally, lexical errors in the Polish language made by native speakers are compared with those made in Polish as a foreign language. | en_GB |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy lingwistycznego i glottodydaktycznego ujęcia błędu językowego. Punktem wyjścia jest stwierdzenie, że stosunek do błędu językowego w nauczaniu języka ojczystego jest inny od tego obecnego w glottodydaktyce. W glottodydaktyce obok normy lingwistycznej jest mowa o zmieniającej się normie glottodydaktycznej, która uwzględnia dydaktyczny punkt widzenia, np. poziom zaawansowania. Następnie zostają przedstawione typologie błędów – jedna obecna w kulturze języka polskiego, jedna klasyfikująca błędy popełniane w języku polskim przez uczniów liceum oraz jedna dotycząca błędów cudzoziemców w języku polskim. Na koniec dokonano zestawienia błędów leksykalnych popełnianych w języku polskim przez rodzimych użytkowników języka z błędami popełnianymi w języku polskim jako obcym. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | language error | en_GB |
dc.subject | linguistics norm | en_GB |
dc.subject | glottodidactic norm | en_GB |
dc.subject | typology of errors | en_GB |
dc.subject | lexical error | en_GB |
dc.subject | błąd językowy | pl_PL |
dc.subject | norma językowa | pl_PL |
dc.subject | norma glottodydaktyczna | pl_PL |
dc.subject | typologia błędów | pl_PL |
dc.subject | błąd leksykalny | pl_PL |
dc.title | Glottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowy | pl_PL |
dc.title.alternative | Glottodidactic vs. linguistic approach to language errors | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 43-54 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, ORCID: 0000-0003-4816-7515. | |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1973, Kultura języka polskiego, t. 1, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Cienkowski W., 1980, Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym. Terminologia i problematyka, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 441–447. | pl_PL |
dc.references | Chomicz-Jung K., 1985, Glottodydaktyczna ewaluacja błędu językowego, w: F. Grucza (red.), Lingwistyka, glottodydaktyka, translatoryka. Materiały z VII Sympozjum zorganizowanego przez Instytut Lingwistyki Stosowanej UW Jadwisin 5–7 listopada 1982 r., Warszawa, s. 153–158. | pl_PL |
dc.references | Chomicz-Jung K., 1990, Norma glottodydaktyczna i jej rola w procesie glottodydaktycznym, „Przegląd Glottodydaktyczny”, XI, s. 21–38. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 2012, Składniowa konstrukcja dysmorficzna jako błąd kompleksowy, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 82–93. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2008a, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2008b, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2015, Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red.), s. 21–47. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia wiedzy o języku polskim, 1978, S. Urbańczyk (red.), Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Grochala B., 2015, Norma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red ), s. 87–98. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1978, Ogólne zagadnienia lapsologii, w: F. Grucza (red.), Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa, s. 9–59. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., Przechodzka G., 2006, Kompetencja w języku polskim polskich maturzystów i zaawansowanych cudzoziemców. Badania porównawcze, „Polonistyka”, nr 7 (437 LIX), s. 6–15. | pl_PL |
dc.references | Nowy słownik poprawnej polszczyzny, 2000, A. Markowski (red.), Warszawa [NSPP]. | pl_PL |
dc.references | Porayski–Pomsta J., 1994, Błędy językowe i ich rodzaje, w: K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów, Warszawa, s. 55–56. | pl_PL |
dc.references | Przechodzka G., 2015, Kompetencja językowa polskich maturzystów w świetle wyników matur z lat 2005–2008 i testów certyfikatowych dla poziomu zaawansowanego C2, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Saloni Z., 1971, Błędy językowe w pracach pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik poprawnej polszczyzny, 1996, W. Doroszewski (red.), Warszawa [SPP]. | pl_PL |
dc.references | Słownik terminologii językoznawczej, 1970, Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański (red.), Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Smólska J., 1976, Aspekt lingwistyczny analizy błędów, w: F. Grucza (red.), Glottodydaktyka a lingwistyka. Materiały z II Sympozjum zorganizowanego przez ILS UW. Jadwisin 13–15 XI 1974, Warszawa, s. 77–88. | pl_PL |
dc.references | Szulc A., 1982, Błąd językowy a dydaktyka języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, z. 5, s. 259–266. | pl_PL |
dc.references | Wieczorkiewicz B., 1966, Uwagi o nauczaniu języka polskiego jako języka obcego, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 250–255. | pl_PL |
dc.references | Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków. | pl_PL |
dc.references | https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/materialy-dodatkowe/materialy -dla-uczniow-i-nauczycieli/jezyk-polski-dla-nauczycieli/, [12.06.2018]. | pl_PL |
dc.references | https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Rażące_błędy_językowe_1_LeksFrazSlow.pdf, [12.06.2018]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | martaskura@uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.25.04 | |