Show simple item record

dc.contributor.authorSkura, Marta
dc.date.accessioned2019-03-07T07:54:10Z
dc.date.available2019-03-07T07:54:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27025
dc.description.abstractThis article concerns the concept of language error in linguistics and in glottodidactics. The starting point is that the approach to language errors in the first language teaching differs from the one prevalent in glottodidactics. Apart from the linguistic norm, glottodidactics also refers to the changing glottodidactic norm, which incorporates a didactic perspective, i.a. proficiency level. Next, three typologies of errors are discussed: one present in Polish-language culture, one classifying errors in the Polish language made by secondary school students, and one for errors in the Polish language made by foreigners. Finally, lexical errors in the Polish language made by native speakers are compared with those made in Polish as a foreign language.en_GB
dc.description.abstractArtykuł dotyczy lingwistycznego i glottodydaktycznego ujęcia błędu językowego. Punktem wyjścia jest stwierdzenie, że stosunek do błędu językowego w nauczaniu języka ojczystego jest inny od tego obecnego w glottodydaktyce. W glottodydaktyce obok normy lingwistycznej jest mowa o zmieniającej się normie glottodydaktycznej, która uwzględnia dydaktyczny punkt widzenia, np. poziom zaawansowania. Następnie zostają przedstawione typologie błędów – jedna obecna w kulturze języka polskiego, jedna klasyfikująca błędy popełniane w języku polskim przez uczniów liceum oraz jedna dotycząca błędów cudzoziemców w języku polskim. Na koniec dokonano zestawienia błędów leksykalnych popełnianych w języku polskim przez rodzimych użytkowników języka z błędami popełnianymi w języku polskim jako obcym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectlanguage erroren_GB
dc.subjectlinguistics normen_GB
dc.subjectglottodidactic normen_GB
dc.subjecttypology of errorsen_GB
dc.subjectlexical erroren_GB
dc.subjectbłąd językowypl_PL
dc.subjectnorma językowapl_PL
dc.subjectnorma glottodydaktycznapl_PL
dc.subjecttypologia błędówpl_PL
dc.subjectbłąd leksykalnypl_PL
dc.titleGlottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowypl_PL
dc.title.alternativeGlottodidactic vs. linguistic approach to language errorsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number43-54
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, ORCID: 0000-0003-4816-7515.
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesButtler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1973, Kultura języka polskiego, t. 1, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCienkowski W., 1980, Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym. Terminologia i problematyka, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 441–447.pl_PL
dc.referencesChomicz-Jung K., 1985, Glottodydaktyczna ewaluacja błędu językowego, w: F. Grucza (red.), Lingwistyka, glottodydaktyka, translatoryka. Materiały z VII Sympozjum zorganizowanego przez Instytut Lingwistyki Stosowanej UW Jadwisin 5–7 listopada 1982 r., Warszawa, s. 153–158.pl_PL
dc.referencesChomicz-Jung K., 1990, Norma glottodydaktyczna i jej rola w procesie glottodydaktycznym, „Przegląd Glottodydaktyczny”, XI, s. 21–38.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 2012, Składniowa konstrukcja dysmorficzna jako błąd kompleksowy, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 82–93.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2008a, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2008b, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2015, Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red.), s. 21–47.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia wiedzy o języku polskim, 1978, S. Urbańczyk (red.), Wrocław.pl_PL
dc.referencesGrochala B., 2015, Norma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red ), s. 87–98.pl_PL
dc.referencesGrucza F., 1978, Ogólne zagadnienia lapsologii, w: F. Grucza (red.), Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa, s. 9–59.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., Przechodzka G., 2006, Kompetencja w języku polskim polskich maturzystów i zaawansowanych cudzoziemców. Badania porównawcze, „Polonistyka”, nr 7 (437 LIX), s. 6–15.pl_PL
dc.referencesNowy słownik poprawnej polszczyzny, 2000, A. Markowski (red.), Warszawa [NSPP].pl_PL
dc.referencesPorayski–Pomsta J., 1994, Błędy językowe i ich rodzaje, w: K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów, Warszawa, s. 55–56.pl_PL
dc.referencesPrzechodzka G., 2015, Kompetencja językowa polskich maturzystów w świetle wyników matur z lat 2005–2008 i testów certyfikatowych dla poziomu zaawansowanego C2, Lublin.pl_PL
dc.referencesSaloni Z., 1971, Błędy językowe w pracach pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik poprawnej polszczyzny, 1996, W. Doroszewski (red.), Warszawa [SPP].pl_PL
dc.referencesSłownik terminologii językoznawczej, 1970, Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański (red.), Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmólska J., 1976, Aspekt lingwistyczny analizy błędów, w: F. Grucza (red.), Glottodydaktyka a lingwistyka. Materiały z II Sympozjum zorganizowanego przez ILS UW. Jadwisin 13–15 XI 1974, Warszawa, s. 77–88.pl_PL
dc.referencesSzulc A., 1982, Błąd językowy a dydaktyka języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, z. 5, s. 259–266.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz B., 1966, Uwagi o nauczaniu języka polskiego jako języka obcego, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 250–255.pl_PL
dc.referencesZawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.pl_PL
dc.referenceshttps://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/materialy-dodatkowe/materialy -dla-uczniow-i-nauczycieli/jezyk-polski-dla-nauczycieli/, [12.06.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Rażące_błędy_językowe_1_LeksFrazSlow.pdf, [12.06.2018].pl_PL
dc.contributor.authorEmailmartaskura@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.25.04


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.