dc.contributor.author | Szmidt, Krzysztof J. | |
dc.date.accessioned | 2019-04-04T11:31:55Z | |
dc.date.available | 2019-04-04T11:31:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27411 | |
dc.description.abstract | The article presents the characteristics of various trends (approaches) in creativity research, which together form creatology – an integrated resource of knowledge about creativity and creative man. The author discusses in turn the trends in psychology of creativity, pedagogy, management and marketing theory, geography and philosophy, pointing to their main research problems and achievements, and postulating the direction of future research. These trends are demonstrated in a concise manner in Table 1, and the author presents his own approach at the end, listing 10 theoretical and research assumptions of the Lodz School of Pedagogy of Creativity. | en_GB |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiono charakterystykę różnorodnych nurtów badań nad twórczością, które wspólnie tworzą kreatologię – zintegrowany zasób wiedzy o twórczości i człowieku twórczym. Autor kolejno omawia nurt badań psychologii twórczości, pedagogiki, teorii zarządzania i marketingu, geografii oraz filozofii, wskazując na ich główne problemy badawcze i dokonania oraz postulując kierunki przyszłych badań. Nurty te w zwięzły sposób przedstawia tabela 1, a stanowisko własne autor prezentuje w zakończeniu, wymieniając 10 założeń teoretyczno-badawczych Łódzkiej Szkoły Pedagogiki Twórczości. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | creatology | en_GB |
dc.subject | creativity | en_GB |
dc.subject | creativity research approaches | en_GB |
dc.subject | kreatologia | pl_PL |
dc.subject | twórczość | pl_PL |
dc.subject | kreatywność | pl_PL |
dc.subject | nurty badań nad twórczością | pl_PL |
dc.title | Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii | pl_PL |
dc.title.alternative | Theoretic-research trends in Polish creatology | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 8-43 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | |
dc.references | Adamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Antoszkiewicz J. (1990) Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa, PWE. | pl_PL |
dc.references | Antoszkiewicz J. D. (1998) Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Warszawa, Poltext. | pl_PL |
dc.references | Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (2017) Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa, Wydawnictwo APS. | pl_PL |
dc.references | Bastek A. (2000) Mit homo creatora. Rzecz o złudzeniach nowożytnego humanizmu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. | pl_PL |
dc.references | Bernacka R. E. (2004) Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin, Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Bernacka R. E. (2017) Predyktory nonkonformizmu pozornego, Lublin, Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Bonar J. (2008) Rozwijanie kreatywności uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Brzeziński M. (2009) Organizacja kreatywna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Chmielińska A. (2016) Portret beyonder jako inspiracja do badań biograficznych w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 59–69. | pl_PL |
dc.references | Chmielińska A. (2017), Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Chruszczewski M. H. (2009) Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Warszawa, Wydawnictwo UW. | pl_PL |
dc.references | Chruszczewski M. H. (2013) Zdolności w akcji, Warszawa, Wydawnictwo UW. | pl_PL |
dc.references | Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo UG. | pl_PL |
dc.references | Chylińska M. (2016a) Wprowadzenie do filozofii twórczości. Uwagi pojęciowe – historia idei – perspektywa interdyscyplinarna, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 79–108. | pl_PL |
dc.references | Chylińska M. (2016b), O głównych dylematach filozofii twórczości. Ujęcie syntetyczne z uwzględnieniem badań współczesnych, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 108–141. | pl_PL |
dc.references | Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Cudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Cudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo UwB. | pl_PL |
dc.references | Czaja-Chudyba I. (2009) Jak rozwijać zdolności dziecka?, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Czaja-Chudyba I. (2013) Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczycieli w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 129–155. | pl_PL |
dc.references | Czelakowska D. (1996) Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Czelakowska D. J. (2005) Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Dobrołowicz W. (1982) Psychologia twórczości w zarysie, Kielce, Wydawnictwo WSP. | pl_PL |
dc.references | Dobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Domański C. W. (2004) „Metoda genealogiczna” w psychologii twórczości w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 147–153. | pl_PL |
dc.references | Drat-Ruszczak K. (1981) Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Fazlagić J. (2015) Kreatywni w biznesie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext. | pl_PL |
dc.references | Galewska-Kustra M. (2012) Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Giza T. (1998) Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce, WSP. | pl_PL |
dc.references | Golka M. (2008) Socjologia sztuki, Warszawa, Difin. | pl_PL |
dc.references | Góralski A. (1998) Wzorce twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | Góralski A. (2003) Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Groborz M., Nęcka E. (2003) Cognitive control and creativity: Explorations of generation and evaluation of ideas, “Creativity Research Journal”, 15, (2–3), s. 183–197. | pl_PL |
dc.references | Grochowski M. (2010) Sektor kreatywny w Warszawie, Warszawa, Creative Metropoles. | pl_PL |
dc.references | Grohman M. (2004) Wpływ informacji przypadkowych na proces twórczy: generowanie i interpretacja prostych form graficznych w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 113–124. | pl_PL |
dc.references | Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H. (2004) Kreatywność w biznesie, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. | pl_PL |
dc.references | Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (2003) Twórcze przewodzenie, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (2009a) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (2009b) Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (2011) Creativity, Giftedness & Education, Warszawa, Transgression Publishing House. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (red.) (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Warszawa, Wydawnictwo APS. | pl_PL |
dc.references | Kaufman J. C. (2016) Creativity 101, second ed., New York, Springer Publishing Company. | pl_PL |
dc.references | Kaufman J. C., Sternberg R. J. (eds.) (2010) The Cambridge Handbook of Creativity, New York, Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2008a) Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1 (7). | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2008b) Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji w: Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły... Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 57–68. | pl_PL |
dc.references | Kłosińska T. (2000) Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Kłosińska T. (2013) Postawy nauczycieli wobec twórczości w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–222. | pl_PL |
dc.references | Kocowski T. (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji, H. Sęk, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Konopczyński M. (2006) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kopciuch L. (2016) Kryzysy. Kreatywność i wartości, Lublin, Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Korniłowicz K. (1926/1976) Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej w: Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp i oprac. O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Kosieradzka A. (red.) (2013) Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków–Warszawa, Wydawnictwo edu-Libri. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (1996) Człowiek oświecony czy innowacyjny w: J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (1997) Transgresje i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Krasoń K. (2005) Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo UŚ. | pl_PL |
dc.references | Krasoń K. (2013) Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu, Kraków, Universitas. | pl_PL |
dc.references | Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2004) Przestrzenie sztuki dziecka, Katowice, Oficyna Wydawnicza „Librus”. | pl_PL |
dc.references | Kubicka D. (2000) Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3, s. 208–220. | pl_PL |
dc.references | Kubicka D. (2003) Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Kuczyński J. (1976) Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa, „Książka i Wiedza”. | pl_PL |
dc.references | Kujawiński J. (red.) (1990) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W. (2005) Badania nad reprezentacją poznawcza twórczości – test analogii w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–217. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W. (2017) Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Kraków, Wydawnictwo PETRUS. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (1984) Hipotetyczny model struktury uzdolnień plastycznych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 542–552. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Toruń, Wydawnictwo UMK. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń, Wydawnictwo UMK. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (2005) Wykorzystywanie metaforycznego myślenia w edukacji ku twórczości w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 93–123. | pl_PL |
dc.references | Lubińska-Kościółek E., Plutecka K. (red.) (2011) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Łukasik A. (1999) Zewnętrzne ograniczenia procesu twórczego, Rzeszów, Wydawnictwo WSP. | pl_PL |
dc.references | Magda-Adamowicz M. (2005) Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, Legnica, Wyższa Szkoła Menedżerska. | pl_PL |
dc.references | Magda-Adamowicz M. (2012) Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, wyd. II zm., Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Magyari-Beck I. (1990) An Introduction to the Framework of Creatology, “The Journal of Creative Behavior”, 3, s. 151–160. | pl_PL |
dc.references | Magyari-Beck I. (1996) Creativity as a New (and Perhaps the Basic) Paradigm of Economic Psychology, “Society and Economy”, 1, s. 142–154. | pl_PL |
dc.references | Magyari-Beck I. (1999) Creatology w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP. | pl_PL |
dc.references | Mendecka G. (2009) Ojciec a twórczy rozwój dziecka w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 216–225. | pl_PL |
dc.references | Mendecka G. (2015) Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza”, t. I (LXIV), nr 8, s. 88–105. | pl_PL |
dc.references | Nalaskowski A. (1998) Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, wyd. 2, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E. (1995) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006) Creativity Studies in Poland w: The International Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, s. 270–306. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (red.) (2016) Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Parys K. (2013) Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z. (1969) Myślenie twórcze, Warszawa, PZWS. | pl_PL |
dc.references | Piirto J. (2004) Understanding Creativity, Great Potential Press, Inc., Scottsdale. | pl_PL |
dc.references | Pikała A., Sasin M. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski K. T., Grohman M. (2003) „Zamot”, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 217–229. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Lublin, Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Plucker J. A. (red.) (2017) Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, Waco, Prufrock Press. | pl_PL |
dc.references | Płóciennik E. (2010) Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Płóciennik E. (2016a) Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcje i wskazówki metodyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Płóciennik E. (2016b) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Płóciennik E. (2016c) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Przyborowska B. (2007) Struktury innowacyjne w edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK. | pl_PL |
dc.references | Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK. | pl_PL |
dc.references | Pufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska. | pl_PL |
dc.references | Puślecki W. (1998) Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Rudowski T. (2014) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa, Difin S.A. | pl_PL |
dc.references | Runco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 2 ed., San Diego, Academic Press. | pl_PL |
dc.references | Sajdak A. (2008) Edukacja kreatywna, Kraków, Wydawnictwo WAM. | pl_PL |
dc.references | Sawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2 ed., New York, Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Schulz R. (1990) Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Schulz R. (1996) Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń, Wydawnictwo UMK. | pl_PL |
dc.references | Sokół A. (2015) Zarządzanie twórczością w organizacji. Koncepcja, metody i narzędzia, Warszawa, CeDeWu. | pl_PL |
dc.references | Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl_PL |
dc.references | Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo UAM. | pl_PL |
dc.references | Stróżewski W. (1983) Dialektyka twórczości, Kraków, PWM. | pl_PL |
dc.references | Stróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, wyd. 2, Kraków, Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | Strzałecki A. (1969), Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Strzałecki A. (1989) Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Strzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (1972) Labirynty współczesności, Warszawa, PIW. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (1975) Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, nr 10–11. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (1976) O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (1983) Twórczość – rzeczywistość, nadziej, wątpliwości w: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (1999) Skąd i dokąd idziemy, Warszawa, MUZA. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2005) Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych uzasadniających sens treningu twórczości w: Trening twórczości w szkole wyższej, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo WSHE, s. 13–24. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2009a) W kierunku „kreatologii”. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer) w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 34–46. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2009b) Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji w: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Kraków, OTE „Kangur”, s. 7–23. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (red.) (2009c) Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2011) Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności w: Podręczniki i poradniki. Konteksty – dyskursy – perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–162. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2017b) Referat pt. „Teoria klasy twórczej Richarda Floridy po 15 latach – krytyka i obrona”, wygłoszony na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Profesjonalizacja kreatywności” pt. „Kreatywne myślenie – kreatywne działanie”, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin, 25–26.04.17. | pl_PL |
dc.references | Szopiński J. (2004) Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Szulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin S.A. | pl_PL |
dc.references | Szuman S. (1927) Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa, Książnica Atlas. | pl_PL |
dc.references | Szuman S. (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz W. (1975) Dzieje sześciu pojęć, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Tokarz A. (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Tokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Tokarz A. (red.) (2005) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Trojanowska-Kaczmarska A. (1971) Dziecko i twórczość, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński J. (1978) Z badań nad uwarunkowaniami oryginalności myślenia, Wrocław, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Trzebiński J. (1981) Twórczość a struktura pojęć, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Ujwary-Gil A. (2004) Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz, WSB-NLU. | pl_PL |
dc.references | Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Wojnar I. (2008) Pedagogika twórczej aktywności w: I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 21–39. | pl_PL |
dc.references | Wojnar K. (2016) Polska klasa kreatywna, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury. | pl_PL |
dc.references | Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych, Warszawa, SGH. | pl_PL |
dc.references | Wróblewska M. (2005) Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. | pl_PL |
dc.references | Zborowski J. (1986) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Zwiernik J. (1988) Twórcze uczestnictwo w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | Zwiernik J. (1996) Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | krzysztof.szmidt@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.07.01 | |
dc.relation.volume | 7 | pl_PL |