Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzmidt, Krzysztof J.
dc.date.accessioned2019-04-04T11:31:55Z
dc.date.available2019-04-04T11:31:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27411
dc.description.abstractThe article presents the characteristics of various trends (approaches) in creativity research, which together form creatology – an integrated resource of knowledge about creativity and creative man. The author discusses in turn the trends in psychology of creativity, pedagogy, management and marketing theory, geography and philosophy, pointing to their main research problems and achievements, and postulating the direction of future research. These trends are demonstrated in a concise manner in Table 1, and the author presents his own approach at the end, listing 10 theoretical and research assumptions of the Lodz School of Pedagogy of Creativity.en_GB
dc.description.abstractW artykule przedstawiono charakterystykę różnorodnych nurtów badań nad twórczością, które wspólnie tworzą kreatologię – zintegrowany zasób wiedzy o twórczości i człowieku twórczym. Autor kolejno omawia nurt badań psychologii twórczości, pedagogiki, teorii zarządzania i marketingu, geografii oraz filozofii, wskazując na ich główne problemy badawcze i dokonania oraz postulując kierunki przyszłych badań. Nurty te w zwięzły sposób przedstawia tabela 1, a stanowisko własne autor prezentuje w zakończeniu, wymieniając 10 założeń teoretyczno-badawczych Łódzkiej Szkoły Pedagogiki Twórczości.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcreatologyen_GB
dc.subjectcreativityen_GB
dc.subjectcreativity research approachesen_GB
dc.subjectkreatologiapl_PL
dc.subjecttwórczośćpl_PL
dc.subjectkreatywnośćpl_PL
dc.subjectnurty badań nad twórczościąpl_PL
dc.titleTeoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologiipl_PL
dc.title.alternativeTheoretic-research trends in Polish creatologyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number8-43
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu
dc.referencesAdamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesAntoszkiewicz J. (1990) Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa, PWE.pl_PL
dc.referencesAntoszkiewicz J. D. (1998) Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Warszawa, Poltext.pl_PL
dc.referencesBałachowicz J., Adamek I. (red.) (2017) Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa, Wydawnictwo APS.pl_PL
dc.referencesBastek A. (2000) Mit homo creatora. Rzecz o złudzeniach nowożytnego humanizmu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl_PL
dc.referencesBernacka R. E. (2004) Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin, Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesBernacka R. E. (2017) Predyktory nonkonformizmu pozornego, Lublin, Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesBonar J. (2008) Rozwijanie kreatywności uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesBrzeziński M. (2009) Organizacja kreatywna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCałek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesCałek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesChmielińska A. (2016) Portret beyonder jako inspiracja do badań biograficznych w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 59–69.pl_PL
dc.referencesChmielińska A. (2017), Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesChruszczewski M. H. (2009) Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Warszawa, Wydawnictwo UW.pl_PL
dc.referencesChruszczewski M. H. (2013) Zdolności w akcji, Warszawa, Wydawnictwo UW.pl_PL
dc.referencesChybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo UG.pl_PL
dc.referencesChylińska M. (2016a) Wprowadzenie do filozofii twórczości. Uwagi pojęciowe – historia idei – perspektywa interdyscyplinarna, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 79–108.pl_PL
dc.referencesChylińska M. (2016b), O głównych dylematach filozofii twórczości. Ujęcie syntetyczne z uwzględnieniem badań współczesnych, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 108–141.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo UwB.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2009) Jak rozwijać zdolności dziecka?, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2013) Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczycieli w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 129–155.pl_PL
dc.referencesCzelakowska D. (1996) Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesCzelakowska D. J. (2005) Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesDobrołowicz W. (1982) Psychologia twórczości w zarysie, Kielce, Wydawnictwo WSP.pl_PL
dc.referencesDobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesDomański C. W. (2004) „Metoda genealogiczna” w psychologii twórczości w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 147–153.pl_PL
dc.referencesDrat-Ruszczak K. (1981) Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesFazlagić J. (2015) Kreatywni w biznesie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext.pl_PL
dc.referencesGalewska-Kustra M. (2012) Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesGiza T. (1998) Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce, WSP.pl_PL
dc.referencesGolka M. (2008) Socjologia sztuki, Warszawa, Difin.pl_PL
dc.referencesGóralski A. (1998) Wzorce twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesGóralski A. (2003) Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesGroborz M., Nęcka E. (2003) Cognitive control and creativity: Explorations of generation and evaluation of ideas, “Creativity Research Journal”, 15, (2–3), s. 183–197.pl_PL
dc.referencesGrochowski M. (2010) Sektor kreatywny w Warszawie, Warszawa, Creative Metropoles.pl_PL
dc.referencesGrohman M. (2004) Wpływ informacji przypadkowych na proces twórczy: generowanie i interpretacja prostych form graficznych w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 113–124.pl_PL
dc.referencesJerzyk E., Leszczyński G., Mruk H. (2004) Kreatywność w biznesie, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.pl_PL
dc.referencesJózefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (2003) Twórcze przewodzenie, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (2009a) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (2009b) Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (2011) Creativity, Giftedness & Education, Warszawa, Transgression Publishing House.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (red.) (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Warszawa, Wydawnictwo APS.pl_PL
dc.referencesKaufman J. C. (2016) Creativity 101, second ed., New York, Springer Publishing Company.pl_PL
dc.referencesKaufman J. C., Sternberg R. J. (eds.) (2010) The Cambridge Handbook of Creativity, New York, Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2008a) Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1 (7).pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2008b) Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji w: Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły... Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 57–68.pl_PL
dc.referencesKłosińska T. (2000) Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKłosińska T. (2013) Postawy nauczycieli wobec twórczości w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–222.pl_PL
dc.referencesKocowski T. (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji, H. Sęk, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesKonopczyński M. (2006) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKopciuch L. (2016) Kryzysy. Kreatywność i wartości, Lublin, Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesKorniłowicz K. (1926/1976) Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej w: Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp i oprac. O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesKosieradzka A. (red.) (2013) Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków–Warszawa, Wydawnictwo edu-Libri.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1996) Człowiek oświecony czy innowacyjny w: J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1997) Transgresje i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKrasoń K. (2005) Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesKrasoń K. (2013) Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu, Kraków, Universitas.pl_PL
dc.referencesKrasoń K., Mazepa-Domagała B. (2004) Przestrzenie sztuki dziecka, Katowice, Oficyna Wydawnicza „Librus”.pl_PL
dc.referencesKubicka D. (2000) Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3, s. 208–220.pl_PL
dc.referencesKubicka D. (2003) Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesKuczyński J. (1976) Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa, „Książka i Wiedza”.pl_PL
dc.referencesKujawiński J. (red.) (1990) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesLigęza W. (2005) Badania nad reprezentacją poznawcza twórczości – test analogii w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–217.pl_PL
dc.referencesLigęza W. (2017) Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Kraków, Wydawnictwo PETRUS.pl_PL
dc.referencesLimont W. (1984) Hipotetyczny model struktury uzdolnień plastycznych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 542–552.pl_PL
dc.referencesLimont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Toruń, Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesLimont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń, Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesLimont W. (2005) Wykorzystywanie metaforycznego myślenia w edukacji ku twórczości w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 93–123.pl_PL
dc.referencesLubińska-Kościółek E., Plutecka K. (red.) (2011) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŁukasik A. (1999) Zewnętrzne ograniczenia procesu twórczego, Rzeszów, Wydawnictwo WSP.pl_PL
dc.referencesMagda-Adamowicz M. (2005) Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, Legnica, Wyższa Szkoła Menedżerska.pl_PL
dc.referencesMagda-Adamowicz M. (2012) Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, wyd. II zm., Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesMagyari-Beck I. (1990) An Introduction to the Framework of Creatology, “The Journal of Creative Behavior”, 3, s. 151–160.pl_PL
dc.referencesMagyari-Beck I. (1996) Creativity as a New (and Perhaps the Basic) Paradigm of Economic Psychology, “Society and Economy”, 1, s. 142–154.pl_PL
dc.referencesMagyari-Beck I. (1999) Creatology w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press.pl_PL
dc.referencesMendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.pl_PL
dc.referencesMendecka G. (2009) Ojciec a twórczy rozwój dziecka w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 216–225.pl_PL
dc.referencesMendecka G. (2015) Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza”, t. I (LXIV), nr 8, s. 88–105.pl_PL
dc.referencesNalaskowski A. (1998) Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, wyd. 2, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (1995) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesNęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006) Creativity Studies in Poland w: The International Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, s. 270–306.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (red.) (2016) Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesParys K. (2013) Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z. (1969) Myślenie twórcze, Warszawa, PZWS.pl_PL
dc.referencesPiirto J. (2004) Understanding Creativity, Great Potential Press, Inc., Scottsdale.pl_PL
dc.referencesPikała A., Sasin M. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesPiotrowski K. T., Grohman M. (2003) „Zamot”, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 217–229.pl_PL
dc.referencesPopek S. (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Lublin, Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesPopek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesPopek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesPlucker J. A. (red.) (2017) Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, Waco, Prufrock Press.pl_PL
dc.referencesPłóciennik E. (2010) Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesPłóciennik E. (2016a) Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcje i wskazówki metodyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesPłóciennik E. (2016b) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesPłóciennik E. (2016c) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesPrzyborowska B. (2007) Struktury innowacyjne w edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesPrzyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.pl_PL
dc.referencesPufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.pl_PL
dc.referencesPuślecki W. (1998) Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesRudowski T. (2014) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa, Difin S.A.pl_PL
dc.referencesRunco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 2 ed., San Diego, Academic Press.pl_PL
dc.referencesSajdak A. (2008) Edukacja kreatywna, Kraków, Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesSawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2 ed., New York, Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1990) Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1996) Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń, Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesSokół A. (2015) Zarządzanie twórczością w organizacji. Koncepcja, metody i narzędzia, Warszawa, CeDeWu.pl_PL
dc.referencesSołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl_PL
dc.referencesStasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo UAM.pl_PL
dc.referencesStróżewski W. (1983) Dialektyka twórczości, Kraków, PWM.pl_PL
dc.referencesStróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, wyd. 2, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesStrzałecki A. (1969), Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesStrzałecki A. (1989) Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesStrzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1972) Labirynty współczesności, Warszawa, PIW.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1975) Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, nr 10–11.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1976) O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1983) Twórczość – rzeczywistość, nadziej, wątpliwości w: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1999) Skąd i dokąd idziemy, Warszawa, MUZA.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2005) Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych uzasadniających sens treningu twórczości w: Trening twórczości w szkole wyższej, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo WSHE, s. 13–24.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2009a) W kierunku „kreatologii”. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer) w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 34–46.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2009b) Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji w: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Kraków, OTE „Kangur”, s. 7–23.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (red.) (2009c) Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2011) Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności w: Podręczniki i poradniki. Konteksty – dyskursy – perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–162.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2017b) Referat pt. „Teoria klasy twórczej Richarda Floridy po 15 latach – krytyka i obrona”, wygłoszony na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Profesjonalizacja kreatywności” pt. „Kreatywne myślenie – kreatywne działanie”, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin, 25–26.04.17.pl_PL
dc.referencesSzopiński J. (2004) Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesSzulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin S.A.pl_PL
dc.referencesSzuman S. (1927) Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa, Książnica Atlas.pl_PL
dc.referencesSzuman S. (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (1975) Dzieje sześciu pojęć, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesTokarz A. (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesTokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesTokarz A. (red.) (2005) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesTrojanowska-Kaczmarska A. (1971) Dziecko i twórczość, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (1978) Z badań nad uwarunkowaniami oryginalności myślenia, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (1981) Twórczość a struktura pojęć, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesUjwary-Gil A. (2004) Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz, WSB-NLU.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesWojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesWojnar I. (2008) Pedagogika twórczej aktywności w: I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 21–39.pl_PL
dc.referencesWojnar K. (2016) Polska klasa kreatywna, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.pl_PL
dc.referencesWojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych, Warszawa, SGH.pl_PL
dc.referencesWróblewska M. (2005) Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesWróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesZborowski J. (1986) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesZwiernik J. (1988) Twórcze uczestnictwo w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesZwiernik J. (1996) Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.szmidt@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.01
dc.relation.volume7pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.