Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobińska, Gabriela
dc.contributor.authorCieślikowska-Ryczko, Angelika
dc.date.accessioned2019-04-04T11:31:58Z
dc.date.available2019-04-04T11:31:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27415
dc.description.abstractThe fast pace of life and confronting the current social dilemma “to have or to be” generate stressful situations for young people who are expected to meet the demands and expectations of modern times. The authors reflect on the place and importance of effective relaxation in the process of education and upbringing. The presented terminological and conceptual cross-section was based on the analysis of available scientific, didactic and popular science literature. To enrich the presented content, a reconnaissance was made among teachers, educators and students of pedagogy. The aim of the following considerations is a symbolic “invitation to the discussion” on the role and value of relaxation in the educational space. The authors attempt to characterize the basic methods of relaxation, displaying them against the background of art-therapy activities, more popular in the discourse of science and practice. Finally, they present a sketch of their own methodological proposal as an example of flexible and creative use of the existing techniques.en_GB
dc.description.abstractSzybkie tempo życia oraz zmierzenie się z aktualnym dylematem społecznym „mieć czy być” generują sytuacje stresowe u młodych ludzi, od których oczekuje się sprostania wymaganiom i oczekiwaniom współczesności. Autorki w obliczu tych wyzwań poddają refleksji miejsce oraz znaczenie efektywnego odprężania się w procesie edukacji i wychowania. Zaprezentowany przekrój terminologiczno-koncepcyjny został zbudowany w oparciu o analizę dostępnej literatury naukowej, dydaktycznej oraz popularnonaukowej. Dla wzbogacenia przedstawianych treści poczyniono rozpoznanie wśród nauczycieli, wychowawców oraz praktykujących studentów pedagogiki. Celem poniższych rozważań jest symboliczne „zaproszenie do dyskusji” na temat roli oraz wartości relaksacji w przestrzeni edukacyjno-wychowawczej. Autorki dokonują próby scharakteryzowania podstawowych metod relaksacyjnych, ukazując je na tle innych, bardziej popularnych w dyskursie nauki i praktyki, aktywności arteterapeutycznych. Ostatecznie prezentują szkic własnej propozycji metodycznej jako przykład elastycznego oraz twórczego wykorzystania zastanych technik.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectrelaxationen_GB
dc.subjectrelaxen_GB
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjectcreativityen_GB
dc.subjectcivilization threatsen_GB
dc.subjectstressen_GB
dc.subjectrelaksacjapl_PL
dc.subjectrelakspl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjecttwórczośćpl_PL
dc.subjectzagrożenia cywilizacyjnepl_PL
dc.subjectstrespl_PL
dc.titleMiędzy twórczością, edukacją a wychowaniem. Miejsce relaksacji w praktyce pedagogicznejpl_PL
dc.title.alternativeBetween creativity, education and upbringing. A place of relaxation in pedagogical practiceen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number237-251
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnej
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnej
dc.referencesBaduń-Karolczuk E. (2013) Radzenie sobie z emocjami i stresem, „Remedium”, nr 7, s. 1–7.pl_PL
dc.referencesBaranowska-Jojko E., Wiechuła A., Fronczak A. (2018) Arteterapia w przedszkolu. Scenariusze zajęć, Warszawa, Wydawnictwo Forum Raabe.pl_PL
dc.referencesCungi Ch., Limousin S. (2010) Jak się relaksować stosując odpowiednią metodą, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesDaszykowska J. (2009) „Shopping” jako nowy sposób spędzania czasu wolnego w: Czas wolny. Przyszłość – teraźniejszość – przyszłość, J. Daszykowska, R. Pelczar (red.), Stalowa Wola, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 193–201.pl_PL
dc.referencesFurmanik-Celejewska A. (2016) Muzolandia przedszkolaka. Scenariusze zajęć dla nauczycieli rytmiki i wychowania przedszkolnego, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesGąsienica-Szostak A. (2014) Muzykoterapia w rehabilitacji i praktyce, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.pl_PL
dc.referencesGładyszewska-Cylulko J. (2007) Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesGładyszewska-Cylulko J. (2011) Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesHerbert M. (2004) Rozwój społeczny ucznia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesHeszen I. (2013) Psychologia stresu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesJelonkiewicz I., Kosińska-Dec K. (2004) Spostrzegane zasoby, a doświadczanie stresu rodzinnego i szkolnego wśród młodzieży w: Rozwój, zdrowie, choroba. Aktualne problemy psychosomatyki, K. Kosińska-Dec, L. Szewczyk (red.), Warszawa, Bel Studio Sp. z.o.o., s. 71–90.pl_PL
dc.referencesJózefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl_PL
dc.referencesKomorowska M. (2008) Radzenie sobie ze stresem a uzależnienie wśród nastolatków, „Remedium”, nr 6, s. 4–6.pl_PL
dc.referencesKonieczna A. (2010) Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKonieczna E. J. (2013) Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesKulmatycki L. (1993) Stres Joga, Relaksacja. Podręcznik ćwiczeń, Wrocław, Wydawnictwo W. Bagiński i Synowie.pl_PL
dc.referencesKulmatycki L. (1995) Ćwiczenia relaksacyjne. Praktyczne techniki antystresowe dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Agencja Promo-Lider.pl_PL
dc.referencesKulmatycki L., Torzyńska K. (2013) Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji, Wrocław, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.pl_PL
dc.referencesKunikowski S. (2014) Edukacja kulturalna wobec wyzwań cywilizacyjnych, „Zeszyty Naukowe WSHE, Nauki Pedagogiczne”, nr 2, s. 20–25.pl_PL
dc.referencesLazarus R. (1986) Paradygmat stresu i radzenia sobie, „Nowiny Psychologiczne”, nr 3–4, s. 2–39.pl_PL
dc.referencesMarek E. (2004) Arteterapia jako metoda wspomagająca pracę wychowawczą w: Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik, W. Sacher (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2010) Kategoria pomocy w rozwoju – analiza z punktu widzenia pedagogiki społecznej w: Rozwój i jego wspieranie w perspektywie nauk o człowieku – teoria i rozwiązania praktyczne, K. Baranowicz, A. Sobczak, M. Znajmiecka-Sikora (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 9–18.pl_PL
dc.referencesMularska M. (2001) Uczeń i stres, „Lider”, 1 (131), s. 9–10.pl_PL
dc.referencesNikitorowicz J. (2003) Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo, „Chowanna”, nr 1, s. 50–66.pl_PL
dc.referencesOgińska-Bulik N. (2016) Wiem co jem – psychologia nadmiernego jedzenia i odchudzania się, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesOlechnicki K. (2009) Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesPracojło-Maj A. (2015) Cyberprzemoc jako zagrożenie dla rozwoju współczesnej młodzieży w: Zagrożenia dla rozwoju współczesnej młodzieży, W. Walc (red.), Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 94–101.pl_PL
dc.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2018) Psychologia rozwojowa człowieka, Tom I. Zagadnienia ogólne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPyżalski J. (2012) Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesRozmysłowicz P. (2006) Arteterapia jako metoda korygowania zaburzeń emocjonalnych w: Wczesna edukacja dziecka, J. Bałachowicz, A. Kowalska (red.), Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 65–73.pl_PL
dc.referencesSasin M., Pikała A. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSędłak D., Wycech B. (2014) Zabawy relaksacyjne i wyciszające na zajęciach terapeutycznych, Warszawa, Wydawnictwo Raabe.pl_PL
dc.referencesSiek S. (1990) Treningi relaksacyjne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.pl_PL
dc.referencesStegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M. (2013) Arteterapia dla dzieci i młodzieży, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1990) Horyzonty edukacji kulturalnej. Wychowanie mimo wszystko, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne i Przedszkolne.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (1999) Media. Szkice z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSzulc W. (2012) Arteterapia: narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesSzyszko-Bohusz A. (1979) Funkcja ćwiczeń odprężających w nowoczesnym systemie kształcenia, Kraków, Wydawnictwo Ossolineum.pl_PL
dc.referencesTalik E. (2011) Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nimi przez młodzież w wieku dorastania, „Horyzonty Psychologii”, t. 1/1, s. 127–137.pl_PL
dc.referencesTyszkowa M. (1986) Zachowanie się dzieci szkolnych w sytuacjach trudnych, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesWitkin G. (2000) Stres dziecięcy. Czym jest, jak się przejawia, jak mu zaradzić, tłum. N. Radomski, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.pl_PL
dc.referencesZubrzycka-Maciąg T. (2016) Wychowanie w praktyce szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV–VI szkoły podstawowej, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgabriela.dobinska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailangelika.cieslikowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.13
dc.relation.volume7pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.