Show simple item record

dc.contributor.authorCudowska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-04T11:32:03Z
dc.date.available2019-04-04T11:32:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27423
dc.description.abstractIn the following article the author presents the main assumptions of the concept of creative life orientations. This category is described as a specific, personal and committed way of fulfilling everyday duties in life. The characteristics of people who prefer creative life orientations were defined. The philosophical, psychological and pedagogical theoretical sources of the concept and the previous studies on creative life orientations among high school students, students and teachers were presented. The methodological assumptions of recent research, carried out in a sample of Polish and Belorussian academic youth, were described. The results of these studies are presented in the scope of sociodemographic specifics of both groups, the diagnosis of the preferences of creative life orientations and dependencies between the analyzed variables. It was found that preferences for creative life orientations prevail among the surveyed students, but at a fairly low level of acceptance of the theorems Scale CLO. Significant statistical differences between the national groups in terms of the age of the respondents, the study year and the environment of origin were observed. The existence of a correlation between mothers’ education and preferences of creative life orientations of Polish students was confirmed.en_GB
dc.description.abstractW artykule przedstawiono główne założenia koncepcji twórczych orientacji życiowych. Opisano tę kategorię jako specyficzny, osobisty i zaangażowany sposób pełnienia codziennych obowiązków w życiu. Scharakteryzowano cechy osób preferujących twórcze orientacje życiowe. Zaprezentowano filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne źródła teoretyczne koncepcji oraz dotychczasowe badania twórczych orientacji życiowych wśród uczniów szkół średnich, studentów i nauczycieli. Opisano założenia metodologiczne ostatnich badań, zrealizowanych w próbie polskiej i białoruskiej młodzieży akademickiej. Przedstawiono wyniki tych badań w zakresie specyfiki socjodemograficznej obu grup, diagnozy preferencji twórczych orientacji życiowych i zależności między analizowanymi zmiennymi. Stwierdzono, że wśród badanych studentów dominują preferencje dla twórczych orientacji życiowych, ale na dość niskim poziomie akceptacji twierdzeń Skali TOŻ. Zaobserwowano istotne różnice statystyczne między grupami narodowymi pod względem wieku badanych, rocznika studiów i środowiska pochodzenia. Potwierdzono istnienie korelacji między wykształceniem matek i preferencjami twórczych orientacji życiowych polskich studentów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcreative life orientationsen_GB
dc.subjecteveryday creativityen_GB
dc.subjectstudenten_GB
dc.subjecttwórcza orientacja życiowapl_PL
dc.subjecttwórczość codziennapl_PL
dc.subjectstudentpl_PL
dc.titleTwórcze orientacje życiowe studentów. Studium porównawczepl_PL
dc.title.alternativeCreative life orientations of students. Comparative studyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number133-158
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku
dc.referencesAntonovsky A. (2005) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii.pl_PL
dc.referencesCraft A. (2001) Little c Creativity in: Creativity in Education, A. Craft, B. Jeffrey, M. Leibling (eds.) London–New York, Continuum, s. 45–61.pl_PL
dc.referencesCsikszentmihalyi M. (1991) Flow. The Psychology of Optimal Experience, New York, Harper Perennial.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (1997) Orientacje życiowe współczesnych studentów, Białystok, Trans Humana.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Trans Humana.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno- empiryczne, Białystok, Trans Humana.pl_PL
dc.referencesCudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M. (2006) Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesFromm E. (1959) The Creative Attitude w: Creativity and its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, H. H. Anderson (ed.), New York, Harper and Row, s. 44–54.pl_PL
dc.referencesHusserl E. (1967) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, tłum. D. Gierulanka, wstęp R. Ingarden, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesKorniłowicz K. (1976) Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp, wybór i opracowanie O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1997) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesMaslow A. H. (1959) Creativity in Self-actualizing People w: Creativity and its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, H. H. Anderson (ed.), New York, Harper and Row, s. 83–95.pl_PL
dc.referencesMay R. J. (1959) The Nature of Creativity in: Creativity and its Cultivation. Adresses Presented at The Interdisciplinary Symposia on Creativity, H. H. Anderson (ed.), New York, Harper and Row, s. 55–68.pl_PL
dc.referencesMiles M. B., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, tłum. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2013) Twórczość codzienna jako zasób wspierający dobrostan ludzi w: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 83–106.pl_PL
dc.referencesPerls F. S. (1969) Gestalt Therapy Verbatim, New York, Real People Press.pl_PL
dc.referencesRadlińska H. (1979) Oświata i kultura wsi polskiej: wybór pism, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesRichards R. (1999) Everyday Creativity w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press, s. 683–689.pl_PL
dc.referencesRichards R. (2007) Everyday Creativity: Our Hidden Potential w: Everyday Creativity and New Views of Human Nature. Psychological, Social, and Spiritual Perspectives, R. Richards (ed.), Washington D.C., American Psychological Association, s. 25–53.pl_PL
dc.referencesRogers C. R. (1954) Towards a Theory of Creativity, “ETC: A Review of General Semantics”, no. 11, s. 249–260.pl_PL
dc.referencesRunco M. A. (2005) Creativity Giftedness in: Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. Davidson (eds.), Cambridge, University Press, s. 295–311.pl_PL
dc.referencesSeligman M. E. P. (2005) Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnianie naszych możliwości trwałego spełnienia, tłum. A. Jankowski, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2013a) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolność – mądrość zespolone w: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–40.pl_PL
dc.referencesSzulakiewicz M. (2003) Dialog jako podstawa metafizyki. Od metafizyki fundamentu do metafizyki orientacji, „Filozofia Dialogu”, t. 1, Poznań, Wydział Teologiczny UAM, s. 11–27.pl_PL
dc.referencesTischner J. (1993) Myślenie według wartości, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesTischner J. (2000) Świat ludzkiej nadziei, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesZinker J. (1977) The Creative Process in Gestalt Therapy, New York, Vintage Books.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagata.c@friend.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.07
dc.relation.volume7pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.