Show simple item record

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof
dc.date.accessioned2019-04-17T14:41:07Z
dc.date.available2019-04-17T14:41:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27823
dc.description.abstractIn a synthetic manner, the article presents the significance and function of the altar in the post-council Mass liturgy. As is commonly known, the renewal of liturgy after the ecumenical council introduced certain alternations in the fashion in which the interior of achurch was managed and designed, which was particularly true regarding the presbytery. A crucial constituent of the implemented changes was the return to the ancient practices of placing the altar in the central part of the temple, where it was noticeably distanced from the wall of the presbytery and which resulted in the celebrant performing the Eucharist facing the gathered Lord’s People. The altar is supposed to rebecome a holy space and, at the same time, a place where the Eucharist is performed. During the Eucharist, the whole attention of the liturgic gathering is focused on the altar, which symbolises Christ, the sole mediator between God and man, between the redeemed community and the pilgrimaging Church. Thus, the altar is the keystone of the local congregation and the entire heavenly reality. It is where Heaven unites with Earth, and divine matters with human matters. Due to its symbolic meaning, the altar ought to be made of stone, granite, marble or rock, which symbolises Christ. This primarily refers to the altar stone (mensa), which – due to its privileged significance and deep symbolism – ought to be ofappropriate thickness and easily visible to all gathered. During the liturgy, the altar is granted a particular reverence and respect, expressed by such actions asa deep bow, kissing and incensing.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. SERIA NOWA; 1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.titleOłtarz w posoborowej liturgii mszalnej – znaczenie i funkcjapl_PL
dc.title.alternativeThe Altar in the Post-Council Mass Liturgy – Significance and Functionen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number45-54
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Teologiczny
dc.referencesSANCTI AURELII AUGUSTINI – Sancti Aurelii Augustini, Quaestiones evangeliorum cum appendice quaestionum XVI in Matthaeum. Liber primus. „Corpus Christianorum. Series Latina” 44B, red. Almut Mutzenbecher, Turnholti 1980. KKK – Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
dc.referencesKL – Soborowa Konstytucja o Liturgii Świętej Sacrosanctum concilium z dnia 4 grudnia 1963 r.
dc.referencesOWMR – Ogolne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Z trzeciego wydania Mszału Rzymskiego. Rzym 2002. Poznań 2004.
dc.referencesPontyfikał 2006 – Pontyfikał Rzymski odnowiony zgodnie z postanowieniem świętego Soboru Powszechnego Watykańskiego II wydany z upoważnienia papieża Pawła VI poprawiony staraniem papieża Jana Pawła II: Obrzędy poświęcenia kościoła i ołtarza, wydanie wzorcowe, Katowice 2006.
dc.referencesMszał 1986 – Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986.
dc.referencesARASZCZUK 2007 – Stanisława Araszczuk, Obrzędy poświęcenia kościoła i ołtarza w odnowionej liturgii Soboru Watykańskiego II, Opole 2007.
dc.referencesDECYK 1989 – Jan Decyk, Dedykacja kościoła i ołtarza, [w:] Mszał księgą życia chrześcijańskiego, red. Bogusław Nadolski, Poznań 1989, s. 181-195.
dc.referencesKONECKI 200 – Krzysztof Konecki, Symbolika obrzędow dedykacji kościoła, „Studia Włocławskie” 2000, t. 3, s. 133-147.
dc.referencesKONECKI 2016 – Krzysztof Konecki, Ołtarz miejscem liturgicznej grawitacji, „Anamnesis” 2016 (rok XXII), nr 4, s. 54-57.
dc.referencesLECH 1989 – Stanisław Lech, Budownictwo sakralne a duszpasterstwo przyszłości, „Ateneum Kapłańskie” 1989 (482), s. 37-49.
dc.referencesNADOLSKI 1992 – Bogusław Nadolski, Liturgika, Eucharystia. T. IV, Poznań 1992.
dc.referencesNADOLSKI 2008 – Bogusław Nadolski, Misterium chrześcijańskiego ołtarza, Krakow 2008.
dc.referencesROSIER-SIEDLECKA CR 2013 – S. Maria Ewa Rosier-Siedlecka CR, Teologiczna myśl i funkcja elementow wnętrza sakralnego, [w:] Sztuka w liturgii, red. Wacław Świerzawski, Zawichost-Krakow-Sandomierz, 2013, s. 125-174.
dc.referencesSNELA 1971 – Bogdan Snela, Ołtarz - święty stoł Pana, „Collectanea Theologica” 1971, z. 2, s. 114-118.
dc.referencesSNELA 1973 – Bogdan Snela, Przestrzeń kościelna, [w:] Liturgika ogolna, red. Franciszek Blachnicki, Lublin 1973, s. 171-245.
dc.referencesSYCZEWSKI 2004 – Tadeusz Syczewski, Teologia obrzędow poświęcenia kościoła i ołtarza, [w:] W Tym, ktory umacnia; Księga pamiątkowa ku czci J. E. Bp. Prof. zw. Edwarda Ozorkowskiego z okazji 25-lecia sakry biskupiej, 40-lecia kapłaństwa i 30-lecia pracy w AWSD w Białymstoku, red. Jozef Zabielski. Białystok 2004, s. 195-204.
dc.referencesW ALCZAK 1999 – Roman Walczak, Świątynia Chrześcijańska i jej wystroj w świetle soborowych i posoborowych dokumentow Kościoła, Kalwaria Zebrzydowska 1999.
dc.contributor.authorEmailkkkonecki@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.05.03


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.