dc.contributor.author | Bania, Zbigniew | |
dc.date.accessioned | 2019-04-17T14:41:09Z | |
dc.date.available | 2019-04-17T14:41:09Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27827 | |
dc.description.abstract | The most commonly applied compositional motif in Polish Baroque altarsis an aedicula, variously transformed – in the Berninian spirit – with an intermittent or curved finial, and multiple side pillars. I believe that it would be advisable to distinguish a set of solutions that stem from the idea Francesco Borromini applied while designing the bays within the pillars of the nave in the Archbasilica of St. John [in] Lateran in Rome. This composition refers to the concept of tempiettoson a circular plan, and the modification there lies in its extensive transformation: lowering the frontal pillars, and giving it an oval plan with an intermittent finial. Thus, what we have there is an attempt to design a pillared canopy that opens towards the interior of the church and which contains either sculptures or a painting composition. | en_GB |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. SERIA NOWA; 1 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.title | Owalne tempietta w małej architekturze sakralnej w Polsce | pl_PL |
dc.title.alternative | Oval Tempiettos in Small Sacred Architecture in Poland | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 133-146 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Historii Sztuki | |
dc.references | POZZO 1693 – Prospettiva de pittori e architetti d’Andrea Pozzo della compagnia di Gesu. Parte prima, Roma 1693. | |
dc.references | POZZO 1700 – Perspectiva pictorum et architectorum Andreae Putei e Societate Jesu. Pars secunda, Roma 1700. | |
dc.references | GUMIŃSKI 1972 – Samuel Gumiński, Domus Sapientiae Svidnicensis, [w:] Funkcja dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historykow Sztuki, Szczecin, listopad 1970, Warszawa 1972, s. 243-260. | |
dc.references | GUMIŃSKI 1985 – Samuel Gumiński, O ideowej koncepcji poźnobarokowego ołtarza głownego w toruńskim kościele NP Marii, „Biuletyn Historii Sztuki” 1985 (47), nr 1-2, s. 15-44. | |
dc.references | KALINOWSKI 1986 – Konstanty Kalinowski, Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986. | |
dc.references | KARPOWICZ 1986 – Mariusz Karpowicz, Piękne nieznajome. Warszawskie zabytki XVII i XVIII wieku, Warszawa 1986 (rozdział: Wieczyste teatrum, s. 147-170). | |
dc.references | KZSwP 2015 – Katalog Zabytkow Sztuki w Polsce. Wojewodztwo podlaskie (białostockie). Miasto Białystok, pod red. Marcina Zglińskiego i Anny Oleńskiej, opracowanie autorskie: Katarzyna Kolendo-Korczak, Zbigniew Michalczyk, Anna Oleńska, Dorota Piramidowicz, Katarzyna Uchowicz, Marcin Zgliński, Warszawa 2015. | |
dc.references | KOWALCZYK 1975 – Jerzy Kowalczyk, Andrea Pozzo a poźny barok w Polsce. Cz. I. Traktat i ołtarze, „Biuletyn Historii Sztuki” 1975 (37), nr 2, s. 162-178. | |
dc.references | KOWALCZYKOWA 1975 – Elżbieta Kowalczykowa, Kościoł Św. Krzyża, Warszawa 1975. | |
dc.references | MITKOWSKA 1984 – Anna Mitkowska, Wambierzyce, Wrocław-Warszawa-Krakow-Gdańsk-Łodź 1984. | |
dc.references | MOSSAKOWSKI 1962 – Stanisław Mossakowski, Kaplica elektorska przy katedrze we Wrocławiu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 1962, z. 45, „Prace z Historii Sztuki”, z. 1, s. 195-221. | |
dc.references | MOSSAKOWSKI 1973 – Stanisław Mossakowski, Tylman z Gameren. Architekt polskiego baroku, Wrocław-Warszawa-Krakow-Gdańsk 1973. | |
dc.references | RASPE 1994 – Martin Raspe, Das Architektursystem Borrominis, Munchen-Berlin 1994. | |
dc.references | SITO 2010 – Jakub Sito, Nagrobek kardynała Michała Stefana Radziejowskiego (1645 – 1722) około 1719-1722, [w:] Serce miasta. Kościoł Świętego Krzyża w Warszawie, red. Kazimierz Starbałło, Michał Wardzyński, Warszawa 2010, s. 222-225. | |
dc.references | SITO 2013 – Jakub Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej: modele kariery, formacja artystyczna, organizacja produkcji, Warszawa 2013. | |
dc.references | THIEME-BECKER 32 – Allgemeines Lexikon der bildenden Kunstler von der Antike bis zur Gegenwart. Begrundet von Ulrich Thiemeund Felix Becker, t. 32, Lipsk 1938. | |
dc.contributor.authorEmail | baniazbigniew@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.05.07 | |