Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBędkowski, Krzysztof
dc.contributor.authorChabudziński, Łukasz
dc.contributor.authorGotlib, Dariusz
dc.contributor.authorKazimierski, Witold
dc.contributor.authorKunz, Mieczysław
dc.contributor.authorZwoliński, Zbigniew
dc.date.accessioned2019-05-24T11:09:24Z
dc.date.available2019-05-24T11:09:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28596
dc.description.abstractThe aim of the paper is to present the most important advantages of educational offers of Polish universities in the field of geoinformation or geoinformatics. Particular attention was paid to the similarities and specific characteristics at particular universities. Studies in geoinformation and geoinformatics have been conducted at seven Universities in Poland. The studies are run in the Bolognese system with bachelor՚s, engineering and master՚s degree. The number of teaching hours is varied and ranges from 1,890 to 2,524 hours for first-cycle studies and from 772 to 1,095 hours for second-cycle studies. Studies in the fields of geoinformation and geoinformatics are assessed as difficult, because they require a good mastery of issues that have been (and still are) the subject of several different types of studies: natural, geographic, geodetic, mathematical, statistical or IT. The objectives of studies can be generalized as follows: (1) knowledge necessary to understand the functioning of the geographical environment, (2) the ability to collect, process, analyze, interpret and visualize geodata using (3) modern computer techniques and methods and/or (4) creating IT tools that support these processes. The realized fields of study are not the same. Each university describes its graduate education goals in a slightly different way: some want them to have the knowledge and skills needed to measure space and phenomena, others – to get the data well processed using IT methods, and another – to use geoinformation and geoinformatics to learn about the mechanisms of functioning environment and society.en_GB
dc.description.abstractCelem opracowania jest przedstawienie najważniejszych atutów ofert dydaktycznych polskich uczelni na kierunkach studiów w zakresie geoinformacji lub geoinformatyki. Szczególną uwagę zwrócono na podobieństwa oraz specyficzne wyróżniki na poszczególnych uczelniach. Studia w zakresie geoinformacji i geoinformatyki są prowadzone w Polsce na siedmiu uczelniach, w systemie bolońskim o profilu licencjackim lub inżynierskim. Liczba godzin zajęć dydaktycznych jest zróżnicowana i wynosi od 1 890 do 2 524 godzin na studiach pierwszego stopnia oraz od 772 do 1 095 godzin na studiach drugiego stopnia. Studia na kierunkach geoinformacja i geoinformatyka są oceniane jako trudne, bowiem wymagają dobrego opanowania zagadnień, które dotychczas były (i nadal są) przedmiotem kilku różnych rodzajów studiów: przyrodniczych, geograficznych, geodezyjnych, matematycznych, statystycznych czy informatycznych. Cele studiów można uogólnić następująco: (1) wiedza niezbędna do zrozumienia funkcjonowania środowiska geograficznego, (2) umiejętności gromadzenia, przetwarzania, analizowania, interpretacji i wizualizacji danych geograficznych za pomocą (3) nowoczesnych technik i metod komputerowych lub/i (4) tworzenie narzędzi informatycznych wspierających te procesy. Realizowane kierunki studiów nie są jednakowe. Każda z uczelni nieco inaczej definiuje cele kształcenia swoich absolwentów: jednym zależy, aby posiadali oni wiedzę i umiejętności potrzebne do pomiaru przestrzeni i zjawisk, innym – aby zdobyte dane przestrzenne przetwarzali metodami informatycznymi, a jeszcze innym – aby stosowali geoinformację i geoinformatykę do poznawania mechanizmów funkcjonowania środowiska i społeczeństwa.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica; 34
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectgeoinformationen_GB
dc.subjectgeoinformaticsen_GB
dc.subjectGISen_GB
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjectuniversity studiesen_GB
dc.subjectgeoinformacjapl_PL
dc.subjectgeoinformatykapl_PL
dc.subjectGISpl_PL
dc.subjectkształceniepl_PL
dc.subjectstudia wyższepl_PL
dc.titleKształcenie na kierunkach studiów geoinformacja i geoinformatyka w wybranych uczelniach w Polscepl_PL
dc.title.alternativeEducation in geoinformation and geoinformatics at selected universities in Polanden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number25-43
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Zakład Geoinformacji
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Pracownia Geoinformacji
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Warszawska, Wydział Geodezji i Kartografii, Zakład Kartografii
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny, Instytut Geoinformatyki
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk o Ziemi, Katedra Geomatyki i Kartografii
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Instytut Geoekologii i Geoinformacji
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesAdamczewski Z., Parzyński Z., 2003, Problem przekazu wiedzy o systemach informacji przestrzennej w kształceniu geodetów, „Przegląd Geodezyjny”, 12: 8–10.pl_PL
dc.referencesBartelme N., 1995, Geoinformatik – Modelle, Strukturen, Funktionen, Springer Verlag, Berlin/Heidelberg.pl_PL
dc.referencesBędkowski K., 2004, Studium Podyplomowe „Zastosowanie Systemów Informacji Przestrzennej w Leśnictwie i Ochronie Przyrody”, „Roczniki Geomatyki”, II (3): 37–42.pl_PL
dc.referencesBędkowski K., 2006, Studium Podyplomowe „Zastosowanie Systemów Informacji Przestrzennej w Leśnictwie i Ochronie Przyrody” z perspektywy czterech lat, „Roczniki Geomatyki”, IV (4): 169–176.pl_PL
dc.referencesBędkowski K., Brach M., Hawryło P., Kwaśny Ł., Olenderek T., Strzeliński P., Szostak M., Szymański P., Tracz W., Wężyk P., 2015, Geomatics Education of Foresters at Agriculture Universities, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 36–59.pl_PL
dc.referencesBiałousz S., 2005, Stan obecny i koncepcja kształcenia w zakresie Systemów Informacji Przestrzennej, Politechnika Warszawska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBiałousz S., 2007, Kształcenie w zakresie systemów informacji przestrzennej dla administracji publicznej. Potrzeby, stan i rozwój, „Roczniki Geomatyki”, V, 6: 9–22.pl_PL
dc.referencesBiałousz S., 2015, Personalizacja kształcenia użytkowników informacji przestrzennej, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 193–199.pl_PL
dc.referencesBiałousz S., Chmiel J., Lady-Drużycka K., Fijałkowska A., 2015, Ewolucja programu nauczania na studiach podyplomowych SIP w Politechnice Warszawskiej, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 2 (68): 83–98.pl_PL
dc.referencesCzekaj D., 2017, My, geoinformatycy, „Geodeta”, 7 (266): 26–30.pl_PL
dc.referencesEckes K., 2015, Nauczanie GIS z wykorzystaniem naturalnych procesów poznawczych, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 2 (72): 183–191.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., 2005, Implikacje Dyrektywy INSPIRE, „Roczniki Geomatyki”, III, 3: 19–25.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., 2006, Zakres tematyczny dziedziny geoinformacji jako nauki i technologii, „Roczniki Geomatyki”, IV, 2: 15–27.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., 2009, Studia wyższe w dziedzinie geoinformacji: aspekty modernizacji w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 7–12.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., Bielecka E., Chrobak T., Eckes K., Iwaniak A., Kozak J., Michalak J., Olenderek H., Korpetta D., Pachelski W., Stepnowski A., Moszyński M., Szpor G., 2009, Opinie na temat koncepcji utworzenia kierunku studiów w dziedzinie geoinformacji, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 135–158.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., Gotlib D., Jażdżewska I., Zwoliński Z., 2018, Aktualne aspekty edukacji geoprzestrzennej w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, XVI, 3 (82): 235–240.pl_PL
dc.referencesGeoinformatyka również w Szczecinie, „Geodeta”, 8 (267): 43.pl_PL
dc.referencesHołub B., Chabudziński Ł., 2017, I Akademickie Mistrzostwa Geoinformatyczne – GIS Challenge 2017 w Lublinie, „Polski Przegląd Kartograficzny”, 49 (1): 144–145.pl_PL
dc.referencesInternetowy Leksykon Geomatyczny, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, https://www.ptip.info/leksykon.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., 2015a, GIS in Polish Higher Education – a Discussion, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 90–110.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I. (red.), 2015b, GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., 2016, Oferta edukacyjna geoinformacji na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego 2015/2016, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 351–362.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., Werner P., Zwoliński Z., 2015, Current State and Future Perspectives of University Education of GIS and Geoinformation in Poland, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 5–23.pl_PL
dc.referencesKBN, 2000, Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce, Komitet Badań Naukowych, Ministerstwo Łączności, Warszawa, 28 listopada 2000 r. (http://kbn.icm.edu.pl/cele/cele.html).pl_PL
dc.referencesKozak J., 2008, Nauczanie teorii i technologii informacji geograficznej na studiach geograficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim: uwarunkowania i perspektywy, „Roczniki Geomatyki”, VI, 5: 39–48.pl_PL
dc.referencesKozak J., 2013, Jerzy Bański: Jaka geografia? Uwarunkowania i spojrzenie w przyszłość: głos w dyskusji, „Przegląd Geograficzny”, 85 (3): 455–461.pl_PL
dc.referencesKozak J., Balon J., Gwosdz K., Piotrowicz K., Szablowska-Midor A., Trzepocz A., 2016, Nowe studia z gospodarki przestrzennej w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 375–386.pl_PL
dc.referencesKozak J., Szablowska-Midor A., 2009, Pożądane kompetencje absolwentów studiów geoinformatycznych: doświadczenia Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, VII, 6 (36): 73–80.pl_PL
dc.referencesKozak J., Werner P., Zwoliński Z., 2009, Kształcenie w zakresie geoinformatyki na kierunku geografia, „Roczniki Geomatyki”, 3 (33): 57–73.pl_PL
dc.referencesKunz M., 2011a, The International GIS Day – Analysis of Celebrations in Poland and its Importance to Geographic Education, „Prace i Studia Geograficzne”, 48: 197–209.pl_PL
dc.referencesKunz M., 2011b, Światowy dzień GIS – analiza obchodów w Polsce i jego znaczenie w edukacji geograficznej, „Roczniki Geomatyki”, IX, 4 (48): 93–103.pl_PL
dc.referencesKunz M., 2015, Geoinformacja środowiskowa w Toruniu – projekt edukacyjny zakończony sukcesem, „ArcanaGIS”, Magazyn dla użytkowników oprogramowania ESRI, Wiosna 2015, 15: 16–17.pl_PL
dc.referencesKunz M., 2017, Rozwój geokompetencji studentów Wydziału Nauk o Ziemi UMK w Toruniu, Edukacja, Esri Polska, Warszawa: 11–12.pl_PL
dc.referencesLangran G., 1993, Time in Geographical Information Systems, Taylor and Francis, London.pl_PL
dc.referencesMościcka A., Zwirowicz-Rutkowska A., 2015, Rozwijanie kompetencji miękkich w zakresie projektowania systemów geoinformacyjnych, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 255–264.pl_PL
dc.referencesNey B., 2005, Geoinformacja w społeczeństwie informacyjnym, „Roczniki Geomatyki”, III, 3: 11–18.pl_PL
dc.referencesOlenderek H., Korpetta D., Będkowski K., Czajko M., Nowicki A., 1995, ARC/INFO in GIS Education at The Faculty of Forestry, 10th European ARC/INFO User Conference, Prague, 2–4 October 1995: VI-5–VI-9.pl_PL
dc.referencesOlenderek H., Olenderek T., 2004, Kształcenie w zakresie geomatyki na wydziałach leśnych, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 27–30.pl_PL
dc.referencesOlenderek H., Olenderek T., 2009, Problematyka kształcenia w zakresie geoinformacji na kierunku leśnictwo, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 37–43.pl_PL
dc.referencesRóżycki S., Fijałkowska A., Marczak S., Radło-Kulisiewicz M., 2015, Nowa koncepcja nauczania podstaw systemów informacji przestrzennej na Wydziale Geodezji i Kartografii PW, „Roczniki Geomatyki”, XIII, 3 (69): 265–276.pl_PL
dc.referencesStateczny A., 2009, Koncepcja kierunku studiów w dziedzinie geoinformacji, „Roczniki Geomatyki”, VII, 3 (33): 125–134.pl_PL
dc.referencesStateczny A., 2016, Kształcenie w zakresie geoinformacji w Akademii Morskiej w Szczecinie, „Roczniki Geomatyki”, XIV, 2 (72): 213–219.pl_PL
dc.referencesStrzeliński P., 2004, Działalność naukowa i dydaktyczna w zakresie leśnej geomatyki na Wydziale Leśnym Akademii Rolniczej w Poznaniu, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 58–64.pl_PL
dc.referencesTobler W., 1970, A Computer movie Simulating Urban Growth in the Detroit Region, „Economic Geography”, 46: 234–240.pl_PL
dc.referencesTomlinson R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji dla Menadżerów, ESRI Polska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWężyk P., Kozioł K., 2004, Edukacja geoinformatyczna studentów Wydziału Leśnego Akademii Rolniczej w Krakowie, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 50–57.pl_PL
dc.referencesWidacki W., 2004, Systemy Informacji Geograficznej w programach edukacyjnych uniwersyteckich studiów przyrodniczych w Polsce, „Roczniki Geomatyki”, II, 3: 11–23.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z., 2003, Geoinformacja – studia uniwersyteckie, [w:] Ogólnopolskie Sympozjum Geoinformacji „Geoinformacja zintegrowanym narzędziem badań przestrzennych”, Wrocław–Polanica Zdrój, 15–17 września 2003, Streszczenia: 77.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z. (red.), 2009, GIS – platforma integracyjna geografii, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z., 2010, O homologiczności polskiej terminologii geoinformacyjnej, [w:] Zwoliński Z. (red.), GIS – woda w środowisku, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań: 21–30.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z., 2012, Geoinformacja, [w:] Dzieje nauk geograficznych i geologicznych na Uniwersytecie w Poznaniu, tom I: Historia, Praca zbiorowa, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 marca 2011 roku o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., 2011, nr 84, poz. 455).pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.bedkowski@geo.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmaillchabudzinski@poczta.umcs.lublin.pl
dc.contributor.authorEmaildariusz.gotlib@pw.edu.pl
dc.contributor.authorEmailw.kazimierski@am.szczecin.pl
dc.contributor.authorEmailmet@umk.pl
dc.contributor.authorEmailZbZw@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.34.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.