Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOstrowicka, Helena
dc.date.accessioned2019-05-24T11:42:21Z
dc.date.available2019-05-24T11:42:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28628
dc.description.abstractThe text is the result of a targeted reading of the book edited by Marek Czyżewski, Michał Otocki, Tomasz Piekot, and Jerzy Stachowiak under the title “An Analysis of Public Discourse. A Review of Methods and Research Perspectives” against the background of the need to develop a problematizing research culture. In the context of other works in the field of discourse research methodology, the authoress of the essay focuses on the teaching usefulness of the publication, mapping selected elements of methodological knowledge. She devotes a great deal of space to the problems and analytical models in research on public discourse and to the identification of goals and objects of interest characteristic of the research perspectives presented in the book.en_GB
dc.description.abstractTekst jest efektem ukierunkowanego odczytania książki zredagowanej przez Marka Czyżewskiego, Michała Otrockiego, Tomasza Piekota i Jerzego Stachowiaka pt. Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych na tle rozważań o potrzebie rozwijania problematyzującej kultury badawczej. W kontekście innych prac z zakresu metodologii badań nad dyskursem, autorka eseju koncentruje się na dydaktycznej użyteczności publikacji, mapując wybrane elementy wiedzy metodologicznej. Szczególnie dużo miejsca poświęca problematyce i modelom analitycznym w badaniach nad dyskursem publicznym oraz identyfikacji celów i przedmiotów zainteresowań charakterystycznych dla zaprezentowanych w książce perspektyw badawczych.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja współfinansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” – projekt nr 11H 12 0305 81 (umowa nr 0027/NPRH2/H11/81/2012) pt. „Archiwum Danych Jakościowych przy IFiS PAN”, realizowany w latach 2012–2018 w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej; 1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectdiscourse analysisen_GB
dc.subjectmethodological knowledgeen_GB
dc.subjectmethodological trainingen_GB
dc.subjectproblematizing research cultureen_GB
dc.subjectanaliza dyskursupl_PL
dc.subjectwiedza metodologicznapl_PL
dc.subjectkształcenie metodologicznepl_PL
dc.subjectproblematyzująca kultura badawczapl_PL
dc.titleKsiążka Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych w optyce kartografii wiedzy metodologicznejpl_PL
dc.title.alternativeThe book under the title “An Analysis of Public Discourse. A Review of Methods and Research Perspectives” from the point of view of the cartography of methodological knowledgeen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number178-187
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego, ul. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.contributor.authorBiographicalnoteHelena Ostrowicka, dr habilitowana w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W badaniach koncentruje się na eksploracji perspektywy postfoucaultowskiej w analizach dyskursu, relacji wiedzy i władzy w trzech instytucjonalnych kontekstach: edukacji, polityki i mediów. Ostatnio zajmuje się problematyką dyskursywnych wymiarów reformowania szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce.pl_PL
dc.referencesBauman Teresa (2013) Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna [w:] Teresa Bauman, red., Praktyka badań pedagogicznych. Kraków: Impuls, s. 81−157.pl_PL
dc.referencesCzachur Waldemar, Kulczyńska Agnieszka, Kumięga Łukasz, red. (2016) Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Marek i in., red. (2017a) Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Marek i in., red. (2017b) Polskie sprawy 1945−2015. Warsztaty analizy dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Guattari Félix (1988) Kłącze. Przełożył Bogdan Banasiak. „Colloquia Communia”, nr 1−3, s. 221−238.pl_PL
dc.referencesOstrowicka Helena (wstęp, wybór i opracowanie) (2018) Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO.pl_PL
dc.referencesPiekarski Jacek (2016) Uwagi o praktyce kształcenia pedagogów w zakresie metod badawczych. „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 47−109.pl_PL
dc.referencesRybicka Elżbieta (2013) Mapy. Od metafory do kartografii krytycznej. „Teksty drugie”, nr 4, s. 30−47.pl_PL
dc.referencesSzmidt Krzysztof J. (2010) Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie [w:] Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 175−189.pl_PL
dc.referencesWhite Patrick (2013) Who’s afraid of research questions? The neglect of research questions in the methods literature and a call for question-led methods teaching. „International Journal of Research & Method in Education”, vol. 36 (3), s. 213−227, DOI: 10.1080/1743727X.2013.809413pl_PL
dc.referencesWodak Ruth, Krzyżanowski Michał, red. (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.pl_PL
dc.contributor.authorEmailhostrowicka@ukw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.15.1.10
dc.relation.volume15pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.