dc.contributor.author | Ostrowicka, Helena | |
dc.date.accessioned | 2019-05-24T11:42:21Z | |
dc.date.available | 2019-05-24T11:42:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28628 | |
dc.description.abstract | The text is the result of a targeted reading of the book edited by Marek Czyżewski, Michał Otocki, Tomasz Piekot, and Jerzy Stachowiak under the title “An Analysis of Public Discourse. A Review of Methods and Research Perspectives” against the background of the need to develop a problematizing research culture. In the context of other works in the field of discourse research methodology, the authoress of the essay focuses on the teaching usefulness of the publication, mapping selected elements of methodological knowledge. She devotes a great deal of space to the problems and analytical models in research on public discourse and to the identification of goals and objects of interest characteristic of the research perspectives presented in the book. | en_GB |
dc.description.abstract | Tekst jest efektem ukierunkowanego odczytania książki zredagowanej przez Marka Czyżewskiego, Michała Otrockiego, Tomasza Piekota i Jerzego Stachowiaka pt. Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych na tle rozważań o potrzebie rozwijania problematyzującej kultury badawczej. W kontekście innych prac z zakresu metodologii badań nad dyskursem, autorka eseju koncentruje się na dydaktycznej użyteczności publikacji, mapując wybrane elementy wiedzy metodologicznej. Szczególnie dużo miejsca poświęca problematyce i modelom analitycznym w badaniach nad dyskursem publicznym oraz identyfikacji celów i przedmiotów zainteresowań charakterystycznych dla zaprezentowanych w książce perspektyw badawczych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja współfinansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” – projekt nr 11H 12 0305 81 (umowa nr 0027/NPRH2/H11/81/2012) pt. „Archiwum Danych Jakościowych przy IFiS PAN”, realizowany w latach 2012–2018 w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej; 1 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | discourse analysis | en_GB |
dc.subject | methodological knowledge | en_GB |
dc.subject | methodological training | en_GB |
dc.subject | problematizing research culture | en_GB |
dc.subject | analiza dyskursu | pl_PL |
dc.subject | wiedza metodologiczna | pl_PL |
dc.subject | kształcenie metodologiczne | pl_PL |
dc.subject | problematyzująca kultura badawcza | pl_PL |
dc.title | Książka Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych w optyce kartografii wiedzy metodologicznej | pl_PL |
dc.title.alternative | The book under the title “An Analysis of Public Discourse. A Review of Methods and Research Perspectives” from the point of view of the cartography of methodological knowledge | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 178-187 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, ul. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz | |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Helena Ostrowicka, dr habilitowana w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W badaniach koncentruje się na eksploracji perspektywy postfoucaultowskiej w analizach dyskursu, relacji wiedzy i władzy w trzech instytucjonalnych kontekstach: edukacji, polityki i mediów. Ostatnio zajmuje się problematyką dyskursywnych wymiarów reformowania szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. | pl_PL |
dc.references | Bauman Teresa (2013) Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna [w:] Teresa Bauman, red., Praktyka badań pedagogicznych. Kraków: Impuls, s. 81−157. | pl_PL |
dc.references | Czachur Waldemar, Kulczyńska Agnieszka, Kumięga Łukasz, red. (2016) Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Marek i in., red. (2017a) Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Marek i in., red. (2017b) Polskie sprawy 1945−2015. Warsztaty analizy dyskursu. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO. | pl_PL |
dc.references | Deleuze Gilles, Guattari Félix (1988) Kłącze. Przełożył Bogdan Banasiak. „Colloquia Communia”, nr 1−3, s. 221−238. | pl_PL |
dc.references | Ostrowicka Helena (wstęp, wybór i opracowanie) (2018) Analiza dyskursu w badaniach szkolnictwa wyższego. Warszawa: Wydawnictwo SEDNO. | pl_PL |
dc.references | Piekarski Jacek (2016) Uwagi o praktyce kształcenia pedagogów w zakresie metod badawczych. „Ruch Pedagogiczny”, nr 2, s. 47−109. | pl_PL |
dc.references | Rybicka Elżbieta (2013) Mapy. Od metafory do kartografii krytycznej. „Teksty drugie”, nr 4, s. 30−47. | pl_PL |
dc.references | Szmidt Krzysztof J. (2010) Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie [w:] Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 175−189. | pl_PL |
dc.references | White Patrick (2013) Who’s afraid of research questions? The neglect of research questions in the methods literature and a call for question-led methods teaching. „International Journal of Research & Method in Education”, vol. 36 (3), s. 213−227, DOI: 10.1080/1743727X.2013.809413 | pl_PL |
dc.references | Wodak Ruth, Krzyżanowski Michał, red. (2011) Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | hostrowicka@ukw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.15.1.10 | |
dc.relation.volume | 15 | pl_PL |