Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZalewska, Joanna
dc.date.accessioned2019-05-24T11:43:25Z
dc.date.available2019-05-24T11:43:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28638
dc.description.abstractThe aim of the article is to answer the question how domestication of television set has influenced the emergence of fashion regulating social practices in People’s Poland. The qualitative secondary data on ways of life have been analysed. The materials were gathered by Andrzej Siciński and his team in the years 1978-82 in four cities. It occurs that television set was the channel through which the patterns of fashion were transmitted. The families were wired to the fashion society, because the television set was on constantly nevertheless it was watched or not. The TV was watched by communities not by individuals: if the content was watched with awareness, it was discussed and negotiated within families and friends. Due to the domestication of the television set, watching TV has become the dominant social practice in the home. This domination was resisted by customary norm according to which the home is the place of the housework and the habits of women.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób udomowianie telewizora oddziaływało na kształtowanie się mody jako regulatora praktyk społecznych w okresie późnego PRL-u. Pozwoli to zrozumieć, jaka była rola telewizora i oglądania telewizji w procesie powstawania społeczeństwa konsumpcyjnego, w którym moda odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu ludzkich zachowań. Analizie poddano materiały zebrane w badaniach nad stylami życia pod kierunkiem Andrzeja Sicińskiego w latach 1978−1982 w czterech miastach. Telewizor jako przedmiot wpływał na przekształcanie układu przestrzeni mieszkania zgodnie z aktualnie lansowanymi wzorami. Telewizor „sprawiał”, że dom stawał się podporządkowany praktyce oglądania telewizji, stojąc w centralnym punkcie głównego pokoju, otoczony przez meble służące siedzeniu i oglądaniu. Dominacja telewizora oraz oglądania telewizji jako najważniejszej praktyki podejmowanej w domu wywoływała opór obyczaju – wyrażony przede wszystkim w nawykach kobiet, które nie mogły oglądać bezczynnie. Modzie jako regulatorowi codziennych praktyk stawiała opór również gospodarka niedoboru. Telewizor jako medium umożliwiał podłączenie pod społeczeństwo mody i odbiór przekazywanych przez telewizję wzorów zachowań. Ciągłe podłączenie, gdy telewizor działał nieoglądany, stanowiło stałe źródło nieświadomego przejmowania wzorów. Treści odbierane świadomie były dyskutowane i negocjowane w ramach grupy pierwotnej.pl_PL
dc.description.sponsorshipPrace nad artykułem były finansowane z grantu NCN/HS6/04811 Sonata „Rewolucja konsumpcyjna w Polsce”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej; 4
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectfashionen_GB
dc.subjectdomestication of technologyen_GB
dc.subjecttelevision seten_GB
dc.subjectsocial practicesen_GB
dc.subjectanalysis of qualitative secondary dataen_GB
dc.subjectmodapl_PL
dc.subjectudomowienie technologiipl_PL
dc.subjecttelewizorpl_PL
dc.subjectpraktyki społecznepl_PL
dc.subjectanaliza jakościowych danych zastanychpl_PL
dc.titlePodłączeni pod społeczeństwo mody: udomawianie telewizora a kształtowanie się mody w Polsce Ludowej. Analiza materiałów z badań nad stylami życia Andrzeja Sicińskiego (1978-82)pl_PL
dc.title.alternativeWired to Fashion Society: The Domestication of Television Set and the Emergence of Fashion in People’s Poland. Analysis of the Research Materials on Ways of Life (1978-82)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number190-218
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Filozofii i Socjologii WSNS, ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.contributor.authorBiographicalnoteJoanna Zalewska, doktor socjologii (listopad 2009), a także antropolożka kulturowa i psycholożka. Pracę doktorską pt. „Człowiek stary w kulturze młodości. Badania wielostanowiskowe wśród warszawskich seniorów” napisała pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Tarkowskiej. Od października 2010 pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Katedrze Socjologii Kultury Instytutu Filozofii i Socjologii. Jest laureatką nagrody PTS im. Stanisława Ossowskiego za 2016 rok za książkę „Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych” (Scholar, 2015). Obszar zainteresowań naukowych: kształtowanie się mody i rewolucja konsumpcyjna w Polsce, udomowianie technologii, problematyka starości w kontekście przemian kulturowych (przejście modernizacyjne i wyłanianie się późnej nowoczesności), przemiany więzi społecznych, życie codzienne, etnograficzne badania terenowe.pl_PL
dc.referencesAnderson Benedict (1997) Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Przełożył Stefan Amsterdamski. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesAng Ien (1985) Watching Dallas. Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen.pl_PL
dc.referencesAppadurai Arjun (2005) Nowoczesność bez granic. Przełożył Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesBarney Darin (2000) Prometheus Wired: The Hope for Democracy in the Age of Network Technology. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt, Halawa Mateusz, Wróbel Paulina (2008) Bauman o popkulturze: Wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesBishop Libby (2014) Re-using Qualitative Data: A Little Evidence, On-going Issues and Modest Reflections. „Studia Socjologiczne”, vol. 3(214), s. 167−176.pl_PL
dc.referencesCampbell Colin (1987) The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Blackwell Publishers.pl_PL
dc.referencesCrowley David, Reid Susan E. (2010) Pleasures in Socialism: Leisure and Luxury in the Eastern Bloc. Evanston: Northwestern University Press.pl_PL
dc.referencesDant Tim (2007) The Pragmatics of Material Interaction. „Journal of Consumer Culture”, vol. 8(1), s. 11−33.pl_PL
dc.referencesde Certeau Michel (1984) The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesDobrowolski Kazimierz (1958) Chłopska kultura tradycyjna. „Etnografia Polska”, vol. 1, s. 19−56.pl_PL
dc.referencesDyczewski Leon (1982) Kontynuacja i zmiana w stylach życia polskiego społeczeństwa. „Roczniki Nauk Społecznych”, vol. 10, s. 231−246.pl_PL
dc.referencesGauntlett David, Hill Annette (1999). TV Living: Television, Culture and Everyday Life. London, Nowy Jork: Routledge.pl_PL
dc.referencesGdula Maciej (2014) 4 czerwca 1989. Jak naród nie obalił komuny. „Krytyka Polityczna”, 4 czerwca 2014 [dostęp 6 sierpnia 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://krytykapolityczna.pl/kultura/historia/4-czerwca-1989-jak-narod-nie-obalil-komuny/pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2003) Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury [w:] Marian Kempny, Ewa Nowicka, red., Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Przełożył Sławomir Sikora. Warszawa: PWN, s. 35−58.pl_PL
dc.referencesGitelman Lisa (2006) Always Already New. Media, History, and the Data of Culture. Massachusetts and London: The MIT Press.pl_PL
dc.referencesGiza-Poleszczuk Anna (2002) Rodzina i system społeczny [w:] Mirosława Marody, red., Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 272−301.pl_PL
dc.referencesHalawa Mateusz (2006) Życie codzienne z telewizorem. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesHand Martin, Shove Elizabeth (2004) Orchestrating Concepts: Kitchen Dynamics and Regime Change in Good Housekeeping and Ideal Home, 1922-2002. „Home Cultures”, vol 1(3), s. 235−256.pl_PL
dc.referencesHand Martin, Shove Elizabeth (2007) Condensing Practices: Ways of living with a freezer. “Journal of Consumer Culture”, vol. 7(1), s. 79−104.pl_PL
dc.referencesHaranne Markku, Siciński Andrzej (1987) Changes of Life Styles in Finland and Poland [w:] Jeja-Pekka Roos, Andrzej Siciński, eds., Ways of Life in Finland and Poland. Comparative Studies on Urban Populations. Aldershot: Avebury, s. 12−35.pl_PL
dc.referencesJewdokimow Marcin (2008) Meblościanka i jej użytkowanie w polskich mieszkaniach [w:] Zbigniew Opacki, Dagmara Płaza-Opacka, red., Dom. Spotkanie przestrzeni prywatnej i publicznej na tle przemian cywilizacyjnych XIX i XX wieku. Zbiór studiów. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 285−300.pl_PL
dc.referencesKaufmann Jean-Claude (2004) Ego. Socjologia jednostki. Przełożył Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKaźmierska Kaja (2014) Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w kontekście archiwizacji narracji. „Studia Socjologiczne”, vol. 3(214), s. 221−238.pl_PL
dc.referencesKochanowski Jerzy (2010) Tylnymi drzwiami. Czarny rynek w Polsce 1944-89. Warszawa: Neriton.pl_PL
dc.referencesKrzeczkowska Eugenia, Ploch-Dzikowiecka Ewa (1979) Mały rocznik statystyczny 1979. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesKurz Iwona (2008) Konsumpcja: “coca-cola to jest to!”, [w:] Małgorzata Szpakowska, red., Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach. Warszawa: W.A.B., s. 145−157.pl_PL
dc.referencesLipovetsky Gilles (1987) L’Empire de l’éphémère: la mode et son destin dans les sociétés modernes. Paryż: Gallimard.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz Małgorzata (2008) Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesMateja-Jaworska Bogumiła (2013) Posttelewizja? Widzowie wobec przemian mediów. Niepublikowana praca doktorska. Poznań: UAM.pl_PL
dc.referencesMazurek Małgorzata (2010) Społeczeństwo kolejki. O doświadczeniach niedoboru 1945–1989. Warszawa: TRIO.pl_PL
dc.referencesMcKendrick Neil, Brewer John, Plumb John H. (1982) The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth-Century England. Bloomington, IN: Indiana University Press.pl_PL
dc.referencesMorley David (1986) Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. London: Comedia.pl_PL
dc.referencesMorley David (1992) Television, Audiences and Cultural Studies. London, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesMorley David, Silverstone Roger (1990) Domestic communication – technologies and meanings. “Media, Culture and Society”, vol. 12, s. 31−55.pl_PL
dc.referencesPleskot Patryk (2007) Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych. Warszawa: TRIO.pl_PL
dc.referencesPusnik Marusa, Starc Gregor (2008) An entertaining (r)evolution: the rise of television in socialist Slovenia. „Media, Culture & Society”, vol. 30/6, s. 777−793.pl_PL
dc.referencesRoos Jeja-Pekka, Siciński Andrzej, red., (1987) Ways of Life in Finland and Poland. Comparative Studies on Urban Populations. Aldershot: Avebury.pl_PL
dc.referencesSahakian Marlyne, Wilhite Harold (2013) Making practice theory practicable: Towards more sustainable forms of consumption. „Journal of Consumer Culture”, vol. 14/1, s. 25−44.pl_PL
dc.referencesSchmidt Filip, Skowrońska Marta (2016) Wyposażenie gospodarstw domowych, mieszkań i budynków w instalacje techniczne oraz przedmioty codziennego użytku w XX I XXI wieku. Niepublikowany raport przygotowany w ramach grantu NCN „Rewolucja konsumpcyjna w Polsce”.pl_PL
dc.referencesSiciński Andrzej, Wyka Anna (1988) Badania „rozumiejące” stylu życia: narzędzia. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesSilverstone Roger (1994) Television and Everyday Life. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesSzpakowska Małgorzata (2003) Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian. Warszawa: W.A.B.pl_PL
dc.referencesSzynkiewicz Sławoj (1976) Rodzina, [w]: Maria Biernacka, Bronisława Kopczyńska-Jaworska, Anna Kutrzeba-Pojnarowa i Wanda Paprocka, red., Etnografia Polska. Przemiany kultury ludowej, t. 1, Wrocław: Ossolineum, s. 477–501.pl_PL
dc.referencesWasiak Patryk (2015a) Wyposażenie wnętrz gospodarstw Polaków i społeczeństwo konsumpcyjne od gospodarki planowej do wolnego rynku, [w:] Katarzyna Stańczak-Wiślicz, Patryk Wasiak, Agnieszka Węglińska, red., Transformacje społeczne w Polsce na tle Europy: Nowoczesność – media – kultura materialna. Polkowice: Wydawnictwo Uczelni Jana Wyżykowskiego, s. 37−60.pl_PL
dc.referencesWasiak Patryk (2015b) Debating Consumer Durables, Luxury and Social Inequality in Poland during the System Transition. „Zeitschrift Für Ostmitteleuropa-Forschung”, vol. 64(4), s. 544−565.pl_PL
dc.referencesWedel Janine (2007) Prywatna Polska. Warszawa: TRIO.pl_PL
dc.referencesWiliams Raymond (1974) Television. Technology and Cultural Form. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesZalewska Joanna (2011) Nowe przedmioty a przemiany praktyk społecznych w doświadczeniu ludzi starych, [w:] Janusz Mucha, Łukasz Krzyżowski, red., Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki, Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 201−226.pl_PL
dc.referencesZalewska Joanna, Cobel-Tokarska Marta, red., (2014) Od obyczaju do mody: przemiany życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo APS.pl_PL
dc.referencesZalewska Joanna (2015) Rewolucja konsumpcyjna i kształtowanie się podmiotu emocjonalnego w perspektywie Norberta Eliasa. „Kultura i Społeczeństwo”, vol. 1, s. 115−136.pl_PL
dc.referencesZalewska Joanna (2017) Consumer Revolution in People’s Poland: Technologies in Everyday Life and the Negotiation between Custom and Fashion (1945-1980). „Journal of Consumer Culture”, vol. 17(2), s. 321−339.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.marta.zalewska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.14.4.10
dc.relation.volume14pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.