Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFranczak, Karol
dc.date.accessioned2019-05-24T11:43:31Z
dc.date.available2019-05-24T11:43:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28645
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyse the “myth of origin” of the contemporary discourse of creativity and to reveal its constructed character. A sceptical look at the seemingly linear transformation of a popular idea reveals not only discontinuity and numerous ruptures in the process of changing the ways of understanding the concept, but also the unintended functions of contemporary explanations of the genesis of creativity. Analysis of ways of thematizing creativity in religious, artistic, philosophical and scientific discourse serves to answer the question, how creativity has become a core of the modernization narrative tied with the categories of innovation, creative industries, cultural economics and creative cities.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza „mitu pochodzenia” współczesnego dyskursu kreatywności i ujawnienie jego skonstruowanego charakteru. Sceptyczne spojrzenie na pozornie linearną transformację popularnej idei ujawnia nie tylko nieciągłość i liczne pęknięcia w procesie zmiany sposobów rozumienia pojęcia, ale także niezamierzone funkcje współczesnych objaśnień genezy kreatywności. Analiza sposobów tematyzowania kreatywności w dyskursie religijnym, artystycznym, filozoficznym i naukowym służy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kreatywność stała się współcześnie filarem narracji modernizacyjnej wiązanej z kategoriami innowacji, przemysłów kreatywnych, ekonomii kultury czy tworzeniem „kreatywnych miast”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej; 4
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcreativityen_GB
dc.subjectcreationen_GB
dc.subjectcreative industriesen_GB
dc.subjectdiscourseen_GB
dc.subjectdispositifen_GB
dc.subjecthistory of ideasen_GB
dc.subjecttransformation of conceptsen_GB
dc.subjectdemocratization of cultureen_GB
dc.subjectmodernizationen_GB
dc.subjectkreatywnośćpl_PL
dc.subjecttwórczośćpl_PL
dc.subjectprzemysły kreatywnepl_PL
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectdyspozytywpl_PL
dc.subjecthistoria ideipl_PL
dc.subjectprzemiana pojęćpl_PL
dc.subjectdemokratyzacja kulturypl_PL
dc.subjectmodernizacjapl_PL
dc.titleOd creatio ex nihilo do Cool Britannia. Ku źródłom dyskursu kreatywnościpl_PL
dc.title.alternativeFrom creatio ex nihilo to Cool Britannia. Towards the Sources of the Discourse of Creativityen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number104-125
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.contributor.authorBiographicalnoteKarol Franczak, socjolog i kulturoznawca, adiunkt w Zakładzie Badań Komunikacji Społecznej Instytutu Socjologii UŁ. Zajmuje się problematyką władzy i komunikacji, sfery publicznej oraz analizą działalności współczesnych elit symbolicznych. Autor książki Kalający własne gniazdo. Artyści i obrachunek z przeszłością (Universitas 2013). Publikuje w czasopismach naukowych oraz w prasie społeczno-kulturalnej, m.in. „Odrze” i „Tygodniku Powszechnym”.pl_PL
dc.referencesAdorno Theodor W., Horkheimer Max (1994) Dialektyka oświecenia. Przełożyła Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesBilton Chris (2010) Polityka kreatywności. Przełożyła Sandra Jacobson [w:] Andrzej Gwóźdź, red., Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 64−78.pl_PL
dc.referencesBoltanski Luc, Chiapello Ève (2005) The New Spirit of Capitalism. London, New York: Verso.pl_PL
dc.referencesBröckling Ulrich (2004) Kreativität [w:] Ulrich Bröckling, Susanne Krasmann, Thomas Lemke, hrsg., Glossar der Gegenwart. Frankfurt am Main: Suhrkamp, s. 139−144.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Marek (2013) Socjologia interpretatywna i metoda biograficzna: przemiana funkcji, antyesencjalistyczne wątpliwości oraz sprawa krytyki. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, tom 9, nr 4, s. 14−27.pl_PL
dc.referencesDrozda Jacek (2016) Rerum Novarum. Innowacyjność jako narzędzie dyskursywnej ofensywy neoliberalizmu [w:] Wojciech Józef Burszta, Piotr Jezierski, Michał Rauszer, red., Zwodnicze imaginarium. Antropologia neoliberalizmu. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 77−111.pl_PL
dc.referencesElias Norbert (2006) Mozart. Portret geniusza. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: W.A.B.pl_PL
dc.referencesEngell James (1981) The Creative Imagination: Enlihtenment to Romanticism. Cambridge: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesFlorida Richard (2010) Narodziny klasy kreatywnej. Przełożyli: Tomasz Krzyżanowski, Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2002) Porządek dyskursu. Przełożył Michał Kozłowski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2011) Narodziny biopolityki. Przełożył Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFranczak Karol (2015) Kultura jako źródło zysku? Etos kreatywności i współczesny dyskurs modernizacyjny. „Przegląd Socjologiczny”, nr 2, s. 89−112.pl_PL
dc.referencesFranczak Karol (2019) The Democratization of Creativity in the Age of Knowledge Economy. „Societas/Communitas” [w druku].pl_PL
dc.referencesKania Marta Matylda (2013) Ludologia z wyobraźnią, czyli Coleridge w bezkresnym lesie [w:] Emilia Januszek, Marcin Jarząbek, Maria Kobielska, red., Twórca – dzieło – badacz. Między dyscyplinami humanistyki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 59−69.pl_PL
dc.referencesKordjak Joanna (2016) Polska – kraj folkloru? [w:] Joanna Kordjak, red., Polska – kraj folkloru?. Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, s. 11−40.pl_PL
dc.referencesKoselleck Reinhart (2009) Historia pojęć i pojęcia historii [w:] tegoż, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesLeadbeater Charles (1999) Living on Thin Air. The New Economy. Londyn: Viking/Penguin.pl_PL
dc.referencesLorey Isabell (2014) Urządzanie i samoprekaryzacja. O normalizacji wytwórców kultury. „Praktyka Teoretyczna”, nr 4(14), s. 133−152.pl_PL
dc.referencesMannheim Karl (1964) Das Problem einer Soziologie des Wissens (1925) [w:] Kurt H. Wolff, hrsg., Wissenssoziologie. Berlin: Luchterhand, s. 308−387.pl_PL
dc.referencesNelson Camilla (2010a) The Invention of Creativity. The Emergence of a Discourse. „Cultural Studies Review”, vol. 16, no. 2, s. 49−74.pl_PL
dc.referencesNelson Camilla (2010b) Creativity and Contemporary Value. Paper presented at the Australian Association of Writing Programs’ 15th annual conference: Strange Bedfellows of Perfect Partners – The role of literary studies in creative writing programs, s. 1−20.pl_PL
dc.referencesNelson Camilla (2014) The Creative Child: Constructing Creativity Through Early Childhood Education in Modern America. „Knowlegde Cultures”, no. 2(3), s. 29−50.pl_PL
dc.referencesNelson Camilla (2016) Discourses of creativity [In:] Rodney H. Jones, eds., The Routledge Handbook of Language and Creativity. New York: Routledge, s. 170−187.pl_PL
dc.referencesNowicka Magdalena (2016) O użyteczności kategorii dyspozytywu w badaniach społecznych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 1, s. 170−191.pl_PL
dc.referencesPope Rob (2005) Creativity: History, Theory, Practice. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesRațiu Dan Eugen (2011) Artistic Critique and Creativity: How Do Artists Play in the Social Change?. „Studia Ubb. Philosophia”, vol. 3(56), s. 27−49.pl_PL
dc.referencesRaunig Gerald (2014) Przemysły kreatywne jako masowe oszustwo. „Praktyka Teoretyczna”, nr 4(14), s. 153−167.pl_PL
dc.referencesReckwitz Andreas (2017) Odkrycie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji. Przełożyły Katarzyna Kończal, Zofia Sucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl_PL
dc.referencesRose Nikolas (1999) Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesSzacki Jerzy (2002) Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWilliams Raymond (2015) Keywords. A Vocabulary of Culture and Society. Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesThomas William Isaac, Znaniecki Florian (1976) Chłop polski w Europie i Ameryce, t. 1−5, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz Władysław (2008) Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesZawadzka Anna (2011) Przymus kreatywności [w:] Jan Sowa, red., Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 227−237.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkarol.franczak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.14.4.06
dc.relation.volume14pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.