Show simple item record

dc.contributor.authorŻaglewski, Tomasz
dc.date.accessioned2019-05-24T11:43:32Z
dc.date.available2019-05-24T11:43:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28646
dc.description.abstractThe article stands as a proposition of a methodological clarification of the so called transmedial narratology as a comparative studies. By using the existing applications and understandings of transmedial narratology the author is suggesting a necessity of broadening the dominant models with a historical (diachronical) perspective connected with a transmedial archeology approach to a given narratives. The author is trying to illustrate his project by showing a comparative look at some of the Captain America’s fictional narratives with theirs different ideological and political meanings according to a changing (trans)medial and temporal realities.en_GB
dc.description.abstractArtykuł stanowi propozycję metodologicznego doprecyzowania tzw. narratologii transmedialnej jako projektu badań o charakterze komparatystycznym. Wychodząc od istniejących zastosowań i ujęć narratologii transmedialnej, autor sugeruje konieczność poszerzenia dominujących wzorców przede wszystkim o perspektywę historyczną (diachroniczną), związaną z docelowym uprawianiem swego rodzaju transmedialnej archeologii wobec wybranych narracji. Autor obrazuje postulowany przez siebie projekt na przykładzie komparatystycznego spojrzenia na wybrane narracje towarzyszące fikcyjnej postaci Kapitana Ameryki, z uwagi na uzależnione od zmieniających się realiów (trans)medialnych oraz czasowych ich znaczenia ideologiczno-polityczne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej; 4
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjecttransmedial narratologyen_GB
dc.subjecttransmedial archeologyen_GB
dc.subjectmedia comparative studiesen_GB
dc.subjectcomic booksen_GB
dc.subjectCaptain Americaen_GB
dc.subjectnarratologia transmedialnapl_PL
dc.subjecttransmedialna archeologiapl_PL
dc.subjectkomparatystyka medialnapl_PL
dc.subjectkomikspl_PL
dc.subjectKapitan Amerykapl_PL
dc.titleWprowadzenie do narratologii transmedialnej jako projektu kulturoznawczo-medioznawczej archeologii. Casus politycznych narracji Kapitana Amerykipl_PL
dc.title.alternativeAn Introduction to a Transmedial Narratology as an Archeology of Culture and Media. The Case of Captain America’s Political Narrativesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number126-149
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Kulturoznawstwa, Wydział Nauk Społecznych, ul. Szamarzewskiego 89A, 60-568 Poznań
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.contributor.authorBiographicalnoteTomasz Żaglewski, kulturoznawca, dr, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, sekretarz redakcji pisma „Studia Kulturoznawcze”. Zajmuje się badaniami nad komiksem jako zjawiskiem społecznym, kulturowym oraz medialnym. Ostatnio opublikował: Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego (PWN 2017).pl_PL
dc.referencesBechmann Pedersen Anja (2009) Crossmedia: Innovationsnetvoerk for traditionelle medieorganisiationer. Diss: Arhaus University.pl_PL
dc.referencesBoumans Jelle (2015) Taking Stock of the Toolkit. „Digital Journalism”, vol. 4, no. 1, s. 8−23.pl_PL
dc.referencesCarpenter Greg (2014) The Politics of Captain America: The Winter Soldier [dostęp: 12 listopada 2017]. Dostępny w Internecie: http://sequart.org/magazine/41559/the-politics-of-captainamerica-the-winter-soldier/pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1977) Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesGitelman Lisa (2006) Always Already New. Media, History and the Data of Culture. Cambridge: The MIT Press.pl_PL
dc.referencesHatfield Charles (2005) Alterantive Comics: An Emerging Literature. Jackson: University of Mississippi Press.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2012) Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2016) Komparatystyka intermedialna. „Rocznik Komparatystyczny”, nr 7, s. 9−23.pl_PL
dc.referencesJeffrey-Poulter Stephen (2003) Creating and Producing Digital Content across Platforms. „Journal of Media Practice”, vol. 3, no. 3, s. 155−164.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2006) Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Przełożyli Mirosław Filiciak i Małgorzata Bernatowicz. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesKaczmarczyk Katarzyna (2015) Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania. „Tekstualia”, nr 4(43), s. 3−16.pl_PL
dc.referencesKinder Marsha (1991) Playing with Power in Movies, Television and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesKlastrup Lisbeth, Tosca Susana (2014) Game of Thrones: Transmedial Worlds, Fandom, and Social Gaming [w:] Marie-Laure Ryan, Jan-Noël Thon, eds., Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press, s. 295−314.pl_PL
dc.referencesKopecka-Piech Katarzyna (2017) Media Saturation as a Techno-Social Phenomenon. Selected Examples of Smartphonisation in Social Life. „Studia Kulturoznawcze”, nr 3(13), s. 99−108.pl_PL
dc.referencesKosińska Marta (2014) Durée as reproduction. Cultural-historical analysis [w:] Andrzej Bełkot, Stanisław Kandulski, Marta Kosińska, eds., Cultural theory and history: The Change and everyday life. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, s. 73−106.pl_PL
dc.referencesMarshall David (2002) The new intertextual commodity. London: British Film Institute.pl_PL
dc.referencesMcLuhan Marshall (2004) Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Przełożyła Natalia Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.pl_PL
dc.referencesMoraczewski Krzysztof (2014) Cultural Theory and History: Theoretical Issues. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2006) Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego [w:] Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, red., Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Kraków: Universitas, s. 5−40.pl_PL
dc.referencesOwczarek Bogdan (2001) Od poetyki do antropologii opowiadania [w:] Bogdan Owczarek, Zofia Mitosek, Wincenty Grajewski, red., Praktyki opowiadania. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesRegiewicz Adam (2014) Komparatystyka jako sposób badania nowych mediów. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 49−70.pl_PL
dc.referencesRyan Marie-Laure (2004) Introduction [w:] Marie-Laure Ryan, ed., Narrative across Media. London: Lincoln, s. 1−41.pl_PL
dc.referencesScolari Carlos A., Ibrus Indrek (2014) Transmedia Critical: Empirical Investigations into Multiplatform and Collaborative Storytelling. „International Journal of Communication”, vol. 8, s. 2191−2200.pl_PL
dc.referencesScolari Carlos, Bertetti Paolo, Freeman Matthew (2014) Introduction: Towards an Archeology of Transmedia Storytelling [w:] Carlos Scolari, Paolo Bertetti, Matthew Freeman, eds., Transmedia Archeology. Storytelling in the Borderlines of Science Fiction, Comics and Pulp Magazines. New York: Palgrave, s. 1−14.pl_PL
dc.referencesSteinmetz Christian (2009) A Genealogy of Evil: Captain America vs. the Shadows of the National Imagined Community [w:] Robert G. Weiner, ed., Captain America and the Struggle of the Superhero. Jefferson: McFarland & Company, s. 190−203.pl_PL
dc.referencesTabaszewska Justyna (2013) Wędrujące pojęcia. Koncepcja Mieke Bal – przykład inter- czy transdyscyplinarności? „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 8, s. 113−130.pl_PL
dc.referencesTuszyńska Kamila (2016) Narracja w powieści graficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWoollacott Janet, Bennett Tony (2009) The Moments of Bond [w:] Christoph Linder, ed., The James Bond Phenomenon. A Critical Reader. Manchester: Manchester University Press, s. 13−34.pl_PL
dc.referencesZielinski Siegfried (2010) Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzaglewski.tomasz@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.14.4.07
dc.relation.volume14pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.