dc.contributor.author | Żaglewski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2019-05-24T11:43:32Z | |
dc.date.available | 2019-05-24T11:43:32Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28646 | |
dc.description.abstract | The article stands as a proposition of a methodological clarification of the so called transmedial narratology as a comparative studies. By using the existing applications and understandings of transmedial narratology the author is suggesting a necessity of broadening the dominant models with a historical (diachronical) perspective connected with a transmedial archeology approach to a given narratives. The author is trying to illustrate his project by showing a comparative look at some of the Captain America’s fictional narratives with theirs different ideological and political meanings according to a changing (trans)medial and temporal realities. | en_GB |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi propozycję metodologicznego doprecyzowania tzw. narratologii transmedialnej jako projektu badań o charakterze komparatystycznym. Wychodząc od istniejących zastosowań i ujęć narratologii transmedialnej, autor sugeruje konieczność poszerzenia dominujących wzorców przede wszystkim o perspektywę historyczną (diachroniczną), związaną z docelowym uprawianiem swego rodzaju transmedialnej archeologii wobec wybranych narracji. Autor obrazuje postulowany przez siebie projekt na przykładzie komparatystycznego spojrzenia na wybrane narracje towarzyszące fikcyjnej postaci Kapitana Ameryki, z uwagi na uzależnione od zmieniających się realiów (trans)medialnych oraz czasowych ich znaczenia ideologiczno-polityczne. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej; 4 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | transmedial narratology | en_GB |
dc.subject | transmedial archeology | en_GB |
dc.subject | media comparative studies | en_GB |
dc.subject | comic books | en_GB |
dc.subject | Captain America | en_GB |
dc.subject | narratologia transmedialna | pl_PL |
dc.subject | transmedialna archeologia | pl_PL |
dc.subject | komparatystyka medialna | pl_PL |
dc.subject | komiks | pl_PL |
dc.subject | Kapitan Ameryka | pl_PL |
dc.title | Wprowadzenie do narratologii transmedialnej jako projektu kulturoznawczo-medioznawczej archeologii. Casus politycznych narracji Kapitana Ameryki | pl_PL |
dc.title.alternative | An Introduction to a Transmedial Narratology as an Archeology of Culture and Media. The Case of Captain America’s Political Narratives | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 126-149 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Kulturoznawstwa, Wydział Nauk Społecznych, ul. Szamarzewskiego 89A, 60-568 Poznań | |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Tomasz Żaglewski, kulturoznawca, dr, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, sekretarz redakcji pisma „Studia Kulturoznawcze”. Zajmuje się badaniami nad komiksem jako zjawiskiem społecznym, kulturowym oraz medialnym. Ostatnio opublikował: Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego (PWN 2017). | pl_PL |
dc.references | Bechmann Pedersen Anja (2009) Crossmedia: Innovationsnetvoerk for traditionelle medieorganisiationer. Diss: Arhaus University. | pl_PL |
dc.references | Boumans Jelle (2015) Taking Stock of the Toolkit. „Digital Journalism”, vol. 4, no. 1, s. 8−23. | pl_PL |
dc.references | Carpenter Greg (2014) The Politics of Captain America: The Winter Soldier [dostęp: 12 listopada 2017]. Dostępny w Internecie: http://sequart.org/magazine/41559/the-politics-of-captainamerica-the-winter-soldier/ | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1977) Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Gitelman Lisa (2006) Always Already New. Media, History and the Data of Culture. Cambridge: The MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Hatfield Charles (2005) Alterantive Comics: An Emerging Literature. Jackson: University of Mississippi Press. | pl_PL |
dc.references | Hejmej Andrzej (2012) Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Hejmej Andrzej (2016) Komparatystyka intermedialna. „Rocznik Komparatystyczny”, nr 7, s. 9−23. | pl_PL |
dc.references | Jeffrey-Poulter Stephen (2003) Creating and Producing Digital Content across Platforms. „Journal of Media Practice”, vol. 3, no. 3, s. 155−164. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry (2006) Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Przełożyli Mirosław Filiciak i Małgorzata Bernatowicz. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Kaczmarczyk Katarzyna (2015) Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania. „Tekstualia”, nr 4(43), s. 3−16. | pl_PL |
dc.references | Kinder Marsha (1991) Playing with Power in Movies, Television and Video Games: From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Klastrup Lisbeth, Tosca Susana (2014) Game of Thrones: Transmedial Worlds, Fandom, and Social Gaming [w:] Marie-Laure Ryan, Jan-Noël Thon, eds., Storyworlds across Media: Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln: University of Nebraska Press, s. 295−314. | pl_PL |
dc.references | Kopecka-Piech Katarzyna (2017) Media Saturation as a Techno-Social Phenomenon. Selected Examples of Smartphonisation in Social Life. „Studia Kulturoznawcze”, nr 3(13), s. 99−108. | pl_PL |
dc.references | Kosińska Marta (2014) Durée as reproduction. Cultural-historical analysis [w:] Andrzej Bełkot, Stanisław Kandulski, Marta Kosińska, eds., Cultural theory and history: The Change and everyday life. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, s. 73−106. | pl_PL |
dc.references | Marshall David (2002) The new intertextual commodity. London: British Film Institute. | pl_PL |
dc.references | McLuhan Marshall (2004) Zrozumieć media: przedłużenia człowieka. Przełożyła Natalia Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. | pl_PL |
dc.references | Moraczewski Krzysztof (2014) Cultural Theory and History: Theoretical Issues. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (2006) Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego [w:] Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, red., Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Kraków: Universitas, s. 5−40. | pl_PL |
dc.references | Owczarek Bogdan (2001) Od poetyki do antropologii opowiadania [w:] Bogdan Owczarek, Zofia Mitosek, Wincenty Grajewski, red., Praktyki opowiadania. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Regiewicz Adam (2014) Komparatystyka jako sposób badania nowych mediów. „Teksty Drugie”, nr 2, s. 49−70. | pl_PL |
dc.references | Ryan Marie-Laure (2004) Introduction [w:] Marie-Laure Ryan, ed., Narrative across Media. London: Lincoln, s. 1−41. | pl_PL |
dc.references | Scolari Carlos A., Ibrus Indrek (2014) Transmedia Critical: Empirical Investigations into Multiplatform and Collaborative Storytelling. „International Journal of Communication”, vol. 8, s. 2191−2200. | pl_PL |
dc.references | Scolari Carlos, Bertetti Paolo, Freeman Matthew (2014) Introduction: Towards an Archeology of Transmedia Storytelling [w:] Carlos Scolari, Paolo Bertetti, Matthew Freeman, eds., Transmedia Archeology. Storytelling in the Borderlines of Science Fiction, Comics and Pulp Magazines. New York: Palgrave, s. 1−14. | pl_PL |
dc.references | Steinmetz Christian (2009) A Genealogy of Evil: Captain America vs. the Shadows of the National Imagined Community [w:] Robert G. Weiner, ed., Captain America and the Struggle of the Superhero. Jefferson: McFarland & Company, s. 190−203. | pl_PL |
dc.references | Tabaszewska Justyna (2013) Wędrujące pojęcia. Koncepcja Mieke Bal – przykład inter- czy transdyscyplinarności? „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 8, s. 113−130. | pl_PL |
dc.references | Tuszyńska Kamila (2016) Narracja w powieści graficznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Woollacott Janet, Bennett Tony (2009) The Moments of Bond [w:] Christoph Linder, ed., The James Bond Phenomenon. A Critical Reader. Manchester: Manchester University Press, s. 13−34. | pl_PL |
dc.references | Zielinski Siegfried (2010) Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zaglewski.tomasz@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.14.4.07 | |
dc.relation.volume | 14 | pl_PL |