dc.contributor.author | Barańska-Szczepaniak, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-06-03T10:03:38Z | |
dc.date.available | 2019-06-03T10:03:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28763 | |
dc.description.abstract | Niniejsza dysertacja jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie czy eksplicytna instrukcja dotycząca fonologicznego oraz fonetycznego aspektu akcentu wyrazowego języka angielskiego jako języka drugiego, połączona z analizą kontrastywną różnic akcentowych pomiędzy językiem angielskim a polskim, jest efektywnym narzędziem pedagogicznym w procesie uczenia angielskiego akcentu wyrazowego zaawansowanych polskich studentów filologii angielskiej. Dodatkowo, istotnym celem dysertacji jest sprawdzenie czy wyżej wspomniana instrukcja wzbogacona implicytną informacją zwrotną od nauczyciela w formie sprzężenia zwrotnego (ang. recasts), skupionego na błędach w produkcji angielskiego akcentu wyrazowego analizowanych słów jest efektywną techniką pracy ze studentami nad poprawieniem ich błędnej produkcji akcentu wyrazowego języka drugiego.
Zasadnicza część dysertacji składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych poświęconych zjawisku akcentu wyrazowego w aspektach fonetycznym i fonologicznym oraz jego specyfice w językach angielskim i polskim, rozdziału trzeciego, przybliżającego problemy związane z uczeniem się i nauczaniem angielskiego akcentu wyrazowego, oraz czwartego, opisującego wyniki empirycznego podłużnego badania skuteczności nauczania akcentu wyrazowego z wykorzystaniem odniesień do wyizolowanych korelatów akustycznych akcentu wyrazowego, tj. czasu trwania samogłoski akcentowanej, intensywności oraz zmiany częstotliwości podstawowej.
Najważniejszym aspektem niniejszej dysertacji jest jej wymiar pedagogiczny, szczególnie istotny w kontekście angielskiego akcentu wyrazowego, uważanego przez rodzimych użytkowników języka polskiego za wybitnie trudny. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | aspekt fonetyczny angielskiego akcentu wyrazowego | pl_PL |
dc.subject | aspekt fonologiczny angielskiego akcentu wyrazowego | pl_PL |
dc.subject | analiza kontrastywna | pl_PL |
dc.subject | eksplicytna instrukcja | pl_PL |
dc.subject | implicytna informacja zwrotna | pl_PL |
dc.subject | nauczanie angielskiego akcentu wyrazowego | pl_PL |
dc.subject | Second Language Acquisition | pl_PL |
dc.title | Warunki nabywania angielskiego akcentu wyrazowego przez rodzimych użytkowników języka polskiego. | pl_PL |
dc.title.alternative | Conditions for the acquisition of English word-stress by native speakers of Polish. | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Agata Barańska-Szczepaniak | pl_PL |
dc.page.number | 260 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Anglistyki | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | baranskaa987@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Waniek-Klimczak, Ewa | |
dc.dissertation.reviewer | Porzuczek, Andrzej | |
dc.dissertation.reviewer | Witczak-Plisiecka, Iwona | |
dc.date.defence | 2019-06-19 | |