dc.contributor.author | Borowiecki, Artur | |
dc.date.accessioned | 2019-07-25T07:09:43Z | |
dc.date.available | 2019-07-25T07:09:43Z | |
dc.date.issued | 2019-05-01 | |
dc.identifier.issn | 1730–7775 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/29641 | |
dc.description.abstract | Modern television series are a product of quality television and thus significantly differ from the models that have been deeply rooted in serial culture since the very beginning of the media’s existence. At that time, the dominating category constituted series with an episodic structure closed within one episode. Nowadays, the dominant format is the narrative continuity
The text aims to show the series in which the creators used innovative solutions as a result of which a new narrative paradigm was formed, described as a „narrative complexity”. The article briefly analyzes various series genres: soap operas, sitcoms and postmodernist series. All the examples cited represent a different types of multi-threaded balance, that affects the evolution of narrative patterns | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Panoptikum;20 | |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | * |
dc.subject | współczesny serial | pl_PL |
dc.subject | narracyjna złożoność | pl_PL |
dc.subject | telewizja jakościowa | pl_PL |
dc.subject | serializacja | pl_PL |
dc.subject | modern drama series | pl_PL |
dc.subject | narrative complexity | pl_PL |
dc.subject | quality drama | pl_PL |
dc.subject | continuing series | pl_PL |
dc.title | Rozwój złożonej narracyjności w amerykańskich serialach | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | Artur Borowiecki | pl_PL |
dc.page.number | 83-94 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | doktorant UŁ | pl_PL |
dc.references | Bal, M. (2013). Narratologia . Wprowadzenie do teorii narracji (przekład zespołowy pod redakcją E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Borowiecki, A. (2017). Trzyaktowa budowa głównych wątków serialowych jako podstawowy element konstrukcji współczesnego serialu dramatycznego . „Kultura i historia”, nr 32. | pl_PL |
dc.references | Feuer, J. (1986). Narrative Form in American Network Television , [w]: C. MacCabe (red.), High Theory/Low Culture . Manchester: Manchester University Press. | pl_PL |
dc.references | Feuer,J.(2007). Defining Quality Aesthetics, Form, Content HBO and the Concept , [w]: J. McCabe, K. Akass (red.), Quality TV: Contemporary American Television and Beyond . Londyn: I.B. Tauris | pl_PL |
dc.references | Hagedorn, R. (1995). Doubtless to be Continued. A Brief History of Serial Narrative , [w]: R.C. Allen (red.), To Be Continued... Soap Operas around the World . New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Mittell, J (2006). Narrative Complexity in Contemporary American Television . „The Velvet Light Trap: A Critical Journal of Film and Television”, no. 58. | pl_PL |
dc.references | Mittell, J. (2015). Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling . New York: University Press | pl_PL |
dc.references | Mittell, J. (2011). Złożoność narracyjna we współczesnej telewizji amerykańskiej , (tłum. D. Kuźma), [w:] T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek (red.), Zmierzch telewizji? Przemiany medium . Antologia . Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Newman, M. Levine, E. (2012). Legitimating Television: Media Convergence and Cultural Status. NY: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Potts K. (2014). 25 Things You Never Knew About ‘Hill Street Blues. One of TV’s Most Influential Dramas .https://www.yahoo.com/entertainment/blogs/tv-news/25-things-you- never-knew-about--hill-street-blues---one-of-tv-s-most-influential-dramas-234540506. html (dostęp: 15.10.2018). | pl_PL |
dc.references | Racięski, B. (2016). W poprzednim sezonie... Krótka historia amerykańskiego serialu telewi- zyjnego . „Zeszyty Prasoznawcze” T. 59, nr 1 (225). | pl_PL |
dc.references | Thompson, K. (2003). Storytelling in Film and Television . Cambridge: Harvard Universi- ty Press. | pl_PL |
dc.references | Thompson, R. (1997) . Television’s Second Golden Age: From Hill Street Blues to ER . New York: The Continuum. | pl_PL |
dc.references | Uszyński, J. (2004). Telewizyjny pejzaż genologiczny . Warszawa: Akademia Telewizyjna. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | devision7@o2.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.26881/pan.2018.20.05 | |