dc.contributor.author | Leszczyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2020-01-08T07:55:52Z | |
dc.date.available | 2020-01-08T07:55:52Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31137 | |
dc.description.abstract | Wśród historyków prawa istnieje przeświadczenie, że w Europie istnieje dość jednolita tradycja prawna. To przekonanie o jednolitości tradycji wynika z badań nad recepcją prawa rzymskiego przez różne kraje Europy i przyjęcie prawa rzymskiego jako podstawy dla prawa kanonicznego. Prawo rzymskie uważane jest zatem za faktyczny, historyczny fundament różnych porządków prawnych. W tym sensie, prawo rzymskie przejmuje funkcję, przypisywaną mu już w średniowieczu, ratio scripta, zbliżoną w treści do funkcji prawa natury. Co więcej, odwoływanie się do jednolitej tradycji prawnej, prowadzić może do wyrażania anachronicznych opinii o sytuacji politycznej w Europie. W artykule stawiam tezę, że prawo rzymskie nie powinno stanowić odpowiedniego punktu odniesienia dla budowania porządku prawnego w Europie, mimo oczywistych powodów, dla których mogłoby nim być. | pl_PL |
dc.description.abstract | Some legal historians believe that there is a fairly uniform legal tradition in Europe. That conviction is brought about by the research of Roman law’s reception in different countries and its function for canon law. Hence, Roman law is considered to be an actual, historical foundations of different legal orders. In that sense, Roman law takes over a function, already attributed to it in Middle Ages, of ratio scripta. In content it is similar to natural law. What is more, constant reference to the uniform legal tradition can lead to anachronistic opinions on political situation in Europe. In the article I venture an opinion that Roman law should not be a valid reference point for a construction of legal order in Europe – despite the obvious reasons why it could be. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;42 | |
dc.subject | Berman | pl_PL |
dc.subject | prawo rzymskie | pl_PL |
dc.subject | historia prawa | pl_PL |
dc.subject | ius commune | pl_PL |
dc.subject | prawo naturalne | pl_PL |
dc.subject | Agamben | pl_PL |
dc.subject | Roman law | pl_PL |
dc.subject | history of law | pl_PL |
dc.subject | ius commune | pl_PL |
dc.subject | natural law | pl_PL |
dc.title | Rzym, Europa, świat – prawo rzymskie jako ratio scripta | pl_PL |
dc.title.alternative | Rome, Europe, World – Roman Law as the Ratio Scripta | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2018 | pl_PL |
dc.page.number | 56-71 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Agamben, Giorgio (2013a). „Imperium łacińskie” kontra niemieckie supermocarstwo, http://www.voxeurop.eu/pl/content/article/3593571-imperium-lacinskie-kontra-niemieckie-supermocarstwo/ | pl_PL |
dc.references | Agamben, Giorgio (2013b). Die endlose Krise ist ein Machtinstrument, http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/bilder-und-zeiten/giorgio-agamben-im-gespraech-die-endlose-krise-ist-ein-machtinstrument-12193816.html/ | pl_PL |
dc.references | Berman, Harold Joseph (1974). The Interaction of Law and Religion, Nashville, TN: Abingdon Press. | pl_PL |
dc.references | Berman Harold Joseph, Greiner William R., Saliba Samir Nicolas (1995a). The Nature and Functions of Law, Westbury, NY: The Foundation Press. | pl_PL |
dc.references | Berman, Harold Joseph, (1995b). Prawo i rewolucja. Kształtowanie się zachodniej tradycji prawnej, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Böckenförde, Ernst-Wolfgang (1996). Szkoła historyczna w nauce prawa i prolem historyczności prawa, [w:] S. Czerniak, J. Rolewski (red.) Studia z filozofii niemieckiej. Szkoła Rittera. T. 2, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.references | Borucka-Arctowa, Maria (1957). Prawo natury jako ideologia antyfeudalna. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Bucholc, Marta (2014). Imperium łacińskie. http://www.przegladpolityczny.pl/artykul/171/imperium-acinskie-marta-bucholc.html/ | pl_PL |
dc.references | Giaro, Tomasz (2011). Rzymskie prawdy prawnicze. Eksperyment myślowy, [w:] Aurea Praxis Aurea Theoria. Księga Pamiątkowa Ku Czci Profesora Tadeusza Erecińskiego. t. I, Warszawa: LexisNexis. | pl_PL |
dc.references | Giaro, Tomasz (2008). Roman Law Always Dies with a Codification, [w:] A. Dębiński, M. Jońca (red.), Roman Law and European Culture, 18. | pl_PL |
dc.references | Kaube, Jürgen (2013). Berlusconis Philosoph liebt krude Thesen. http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/geisteswissenschaften/bald-lateineuropa-berlusconis-philosoph-liebt-krude-thesen-12183986-p2.html | pl_PL |
dc.references | Kuryłowicz, Marek (2001). Prawo rzymskie jako fundament europejskiej kultury prawnej, Zeszyty Prawnicze UKSW, 1. | pl_PL |
dc.references | Kuttner, Stephen (1960). Harmony from Dissonanace: An Interpretation of Medieval Canon Law. Latrobe, Penn.: St. Vincent Archabbey Press. | pl_PL |
dc.references | Le Goff, Jacques (1986). Histoire medievale et histoire du droit: un dialogue difficile, [w:] P. Grossi (red.), Storia sociale e dimensione giuridica. Milano: Giuffrè Editore. | pl_PL |
dc.references | Markowski, Mieczysław (2003). Pierwowzory uniwersytetów. Olecko: Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej. | pl_PL |
dc.references | Rosenstock-Huessy, Eugen (2013). Out of revolution. Autobiography of Western Man. Eugene, OR: Wipf and Stock Publishers. | pl_PL |
dc.references | Toulmin, Stephen (2005). Kosmopolis. Ukryty projekt nowoczesności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Wołodkiewicz, Witold (2009). Europa i prawo rzymskie. Szkice z historii europejskiej kultury prawnej. Warszawa: Wolters Kluwer. | pl_PL |
dc.relation.volume | 3 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |