Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDziewierski, Marek
dc.date.accessioned2020-11-27T08:28:30Z
dc.date.available2020-11-27T08:28:30Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationMarek Dziewierski (2008) “Duchowość i etnosymbolika.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom IV Numer 1. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32631
dc.description.abstractTekst stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o związek pomiędzy duchowością a praktykami symbolicznymi odwołującymi się do narodowego kontekstu. W tym celu analizowane będą działania charakterystyczne dla duchowości grekokatolickiej i ukraińskiej tożsamości narodowej – obserwowane na poziomie światów lokalnych. Dość powszechnie bowiem uznaje się fakt strukturalnego odrodzenia Kościoła Katolickiego Obrządku Biznatyjsko–Ukraińskiego za czynnik stabilizujący sytuację mniejszościową Ukraińców w Polsce. Jak zatem, na terenach autochtonicznych oraz obszarach diaspory, w tradycji wschodniego katolicyzmu zostają aktualnie zapośredniczone wątki nacjonalne. Dotyczy to zwłaszcza takich reprezentacji, jak krajobraz ideologiczny, pamięć i mit etniczny, konstrukcja miejsca martyrologii jako miejsca świętego. W tekście wykorzystuję dane pochodzące z badań etnograficznych, wyniki obserwacji uczestniczącej oraz dokumentację fotograficzną stanowiącą wizualizację opisywanego problemu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectGrekokatolicyzmpl_PL
dc.subjectmniejszość ukraińskapl_PL
dc.subjectkrajobraz ideologicznypl_PL
dc.subjectmiejsce świętepl_PL
dc.subjectmit etnicznypl_PL
dc.subjectpraktyki znaczącepl_PL
dc.subjectmobilizacja etnicznapl_PL
dc.titleDuchowość i etnosymbolikapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number4-35pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarek Dziewierski – doktor socjologii, zatrudniony w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Swoje zainteresowania koncentruje wokół problematyki etniczności, antropologii kultury oraz metodologii badań terenowych. Członek zespołu redakcyjnego "Przeglądu Socjologii Jakościowej" (2005-2007), współautor książki Dylematy tożsamości (1992), autor kilkunastu artykułów poświęconych problematyce etnicznej w Polsce. Prowadzi badania terenowe nad sytuacją mniejszościową Łemków i Ukraińców.pl_PL
dc.referencesRaport dla Sekretarza Generalnego Rady Europy z realizacji przez Rzeczpospolitą Polską postanowień Konwencji Ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych (2002) Warszawapl_PL
dc.referencesWatra (1997), 4pl_PL
dc.referencesAndersen, Benedic (1997) Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Przełożył S. Amsterdamski. WarszawaKraków: Znak, Fundacja im. S.Batorego.pl_PL
dc.referencesBarker, Chris (2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Przełożyła A. Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiegopl_PL
dc.referencesBeba, Bożena, Hrywna Igor (1996) „Aspiracje społeczno-kulturowe Ukraińców na Warmii i Mazurach”. S. 96-108 w: Ewa Frątczak, Zbigniew Strzelecki (red.). Demografia i społeczeństwo Ziem Zachodnich i Północnych 1945 – 1995. Próba bilansu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Demograficzne. Fundacja Fridricha Berta.pl_PL
dc.referencesBursza, Wojciech J., Jaskułowski Krzysztof (2005) „Nacjonalizm jako myślenie metonimiczne.” S. 7-21 w: Sprawy Narodowościowe. Seria nowa z.27.pl_PL
dc.referencesCassirer, Ernst (1971) Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Przełożyła A. Staniewska. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesČolowic`, Ivan (2001) Polityka symboli. Przełożyła M. Petryńska. Kraków: TAiWPN Universitas.pl_PL
dc.referencesEdensor, Tim (2002) Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Przełożyła A. Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesEliade, Mircea(1966) Traktat o historii religii. Przekłożył J. Wierusz- Kowalski. Warszawa: Ksiązka i Wiedza .pl_PL
dc.references------, (1993) Sacrum, mit, historia. Przełożył A. Tatarkiewicz. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.references------, (2001) Moje życie. Fragmenty dziennika 1941-1985. Przełożył I. Kania. Warszawa: Wydawnictwo RKpl_PL
dc.referencesHalbwachs, Maurice (1969) Społeczne ramy pamięci. Przełożył M. Król. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKavanagh, Gaynor (1999) “Making Histories, Making Memories.” S. 1-14 w: Gaynor Kavanagh (Red.). Making Histories in Museums. London and New York: Leicester University Press.pl_PL
dc.referencesKula, Marcin (2004) Krótki raport o użytkowaniu historii. Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesŁukowski, Wojciech (2002) Społeczne tworzenie ojczyzny. Studium tożsamości mieszkańców Mazur. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.pl_PL
dc.referencesMarciniak, Tomasz (1999) „Symbole naszego świata.” S. 227-248 w: Masovia 2.pl_PL
dc.referencesMokry, Włodzimierz (1984) „Krzyż Łemków.” S.2-4 w: Tygodnik Powszechny 36.pl_PL
dc.referencesOssowski, Stanisław (1984) O ojczyźnie i narodzie. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSmith, Anthony D. (1986) The Ethnic Origins of Nation. Oxford: Basil Blackwell Publisherspl_PL
dc.referencesTuan, Yi – Fu (1987) Przestrzeń i miejsce. Przełożyła A. Morawińska. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesTuner, Victor (2005) Gry społeczne, pola i metafory. Przełożył W. Usakiewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmaildziewierski@neostrada.plpl_PL
dc.relation.volume4pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord