dc.contributor.author | Dziewierski, Marek | |
dc.date.accessioned | 2020-11-27T08:28:30Z | |
dc.date.available | 2020-11-27T08:28:30Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Marek Dziewierski (2008) “Duchowość i etnosymbolika.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom IV Numer 1. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32631 | |
dc.description.abstract | Tekst stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o związek pomiędzy duchowością a
praktykami symbolicznymi odwołującymi się do narodowego kontekstu. W tym
celu analizowane będą działania charakterystyczne dla duchowości
grekokatolickiej i ukraińskiej tożsamości narodowej – obserwowane na poziomie
światów lokalnych. Dość powszechnie bowiem uznaje się fakt strukturalnego
odrodzenia Kościoła Katolickiego Obrządku Biznatyjsko–Ukraińskiego za
czynnik stabilizujący sytuację mniejszościową Ukraińców w Polsce. Jak zatem,
na terenach autochtonicznych oraz obszarach diaspory, w tradycji wschodniego
katolicyzmu zostają aktualnie zapośredniczone wątki nacjonalne. Dotyczy to
zwłaszcza takich reprezentacji, jak krajobraz ideologiczny, pamięć i mit etniczny,
konstrukcja miejsca martyrologii jako miejsca świętego. W tekście wykorzystuję
dane pochodzące z badań etnograficznych, wyniki obserwacji uczestniczącej
oraz dokumentację fotograficzną stanowiącą wizualizację opisywanego
problemu. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;1 | |
dc.subject | Grekokatolicyzm | pl_PL |
dc.subject | mniejszość ukraińska | pl_PL |
dc.subject | krajobraz ideologiczny | pl_PL |
dc.subject | miejsce święte | pl_PL |
dc.subject | mit etniczny | pl_PL |
dc.subject | praktyki znaczące | pl_PL |
dc.subject | mobilizacja etniczna | pl_PL |
dc.title | Duchowość i etnosymbolika | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 4-35 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marek Dziewierski – doktor socjologii, zatrudniony w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Swoje zainteresowania koncentruje wokół problematyki etniczności, antropologii kultury oraz metodologii badań terenowych. Członek zespołu redakcyjnego "Przeglądu Socjologii Jakościowej" (2005-2007), współautor książki Dylematy tożsamości (1992), autor kilkunastu artykułów poświęconych problematyce etnicznej w Polsce. Prowadzi badania terenowe nad sytuacją mniejszościową Łemków i Ukraińców. | pl_PL |
dc.references | Raport dla Sekretarza Generalnego Rady Europy z realizacji przez Rzeczpospolitą Polską postanowień Konwencji Ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych (2002) Warszawa | pl_PL |
dc.references | Watra (1997), 4 | pl_PL |
dc.references | Andersen, Benedic (1997) Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Przełożył S. Amsterdamski. WarszawaKraków: Znak, Fundacja im. S.Batorego. | pl_PL |
dc.references | Barker, Chris (2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Przełożyła A. Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | pl_PL |
dc.references | Beba, Bożena, Hrywna Igor (1996) „Aspiracje społeczno-kulturowe Ukraińców na Warmii i Mazurach”. S. 96-108 w: Ewa Frątczak, Zbigniew Strzelecki (red.). Demografia i społeczeństwo Ziem Zachodnich i Północnych 1945 – 1995. Próba bilansu. Warszawa: Polskie Towarzystwo Demograficzne. Fundacja Fridricha Berta. | pl_PL |
dc.references | Bursza, Wojciech J., Jaskułowski Krzysztof (2005) „Nacjonalizm jako myślenie metonimiczne.” S. 7-21 w: Sprawy Narodowościowe. Seria nowa z.27. | pl_PL |
dc.references | Cassirer, Ernst (1971) Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Przełożyła A. Staniewska. Warszawa: Czytelnik. | pl_PL |
dc.references | Čolowic`, Ivan (2001) Polityka symboli. Przełożyła M. Petryńska. Kraków: TAiWPN Universitas. | pl_PL |
dc.references | Edensor, Tim (2002) Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Przełożyła A. Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Eliade, Mircea(1966) Traktat o historii religii. Przekłożył J. Wierusz- Kowalski. Warszawa: Ksiązka i Wiedza . | pl_PL |
dc.references | ------, (1993) Sacrum, mit, historia. Przełożył A. Tatarkiewicz. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | ------, (2001) Moje życie. Fragmenty dziennika 1941-1985. Przełożył I. Kania. Warszawa: Wydawnictwo RK | pl_PL |
dc.references | Halbwachs, Maurice (1969) Społeczne ramy pamięci. Przełożył M. Król. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kavanagh, Gaynor (1999) “Making Histories, Making Memories.” S. 1-14 w: Gaynor Kavanagh (Red.). Making Histories in Museums. London and New York: Leicester University Press. | pl_PL |
dc.references | Kula, Marcin (2004) Krótki raport o użytkowaniu historii. Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Łukowski, Wojciech (2002) Społeczne tworzenie ojczyzny. Studium tożsamości mieszkańców Mazur. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. | pl_PL |
dc.references | Marciniak, Tomasz (1999) „Symbole naszego świata.” S. 227-248 w: Masovia 2. | pl_PL |
dc.references | Mokry, Włodzimierz (1984) „Krzyż Łemków.” S.2-4 w: Tygodnik Powszechny 36. | pl_PL |
dc.references | Ossowski, Stanisław (1984) O ojczyźnie i narodzie. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Smith, Anthony D. (1986) The Ethnic Origins of Nation. Oxford: Basil Blackwell Publishers | pl_PL |
dc.references | Tuan, Yi – Fu (1987) Przestrzeń i miejsce. Przełożyła A. Morawińska. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Tuner, Victor (2005) Gry społeczne, pola i metafory. Przełożył W. Usakiewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | dziewierski@neostrada.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 4 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |