Antropologiczna analiza obrazu na przykładzie fotografii
Streszczenie
Artykuł porusza tematykę antropologicznej analizy obrazu, jakim jest fotografia,
który w interakcji z odbiorcą podlega interpretacji. W pierwszej części skupiłam
się na założeniach teoretycznych dotyczących problematyki antropologii obrazu,
a w szczególności semiologii. Następnie opisałam osoby badane, użyte
narzędzia - fotografie oraz techniki badawcze: definicje pól semantycznych,
mapę skojarzeń oraz model emocji Roberta Plutchika. Jedynym kryterium
formalnym doboru próby zdjęć było wspólne występowanie całości bądź
fragmentu człowieka i zwierzęcia. Materiał poddany analizie w tym artykule, a
uzyskany w trakcie wywiadów dotyczy fotografii Krzysztofa Hejke Łódzkie
podwórko z 1988 roku, która spośród dziesięciu analizowanych fotografii
najbardziej podobała się badanym. Analizowałam go m.in. pod kątem emocji i
skojarzeń wywołanych przez kontakt z tą fotografią oraz zbudowałam definicje
pól semantycznych pojęcia fotografia. Omówiłam także interpretacje fotografii,
której dokonali badani w kontekście intencji jej autora. W ostatniej części
niniejszego tekstu przedstawiam wnioski mogące stanowić podstawę dla
dalszych badań.
Collections