dc.contributor.author | Frąckowiak, Maciej | |
dc.date.accessioned | 2020-11-30T08:41:16Z | |
dc.date.available | 2020-11-30T08:41:16Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Maciej Frąckowiak (2008) “Zjawisko „fotografii fotografii”, czyli interpretacja zdjęć, które komentują same siebie.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom IV Numer 3. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32646 | |
dc.description.abstract | W niniejszym artykule krytyczna analiza fotografii Thomasa Strutha -
zawarta w części pierwszej - staje się pretekstem do socjologicznej
interpretacji specyficznego sposobu fotografowania. Tematem
rozważanych zdjęć staje się fotografia w świecie społecznym - użytki, które
się z niej czyni, relacje i zniekształcenia, którym podlega przedstawiana za
jej pośrednictwem rzeczywistość. Z perspektywy socjologii wizualnej ta
tematyczna zmiana wydaje się jednak prawdziwie interesującą dopiero
wtedy, gdy rozważyć ją również na planie współczesnego statusu samych
zdjęć, a więc interpretować ją na tle przemian w funkcjach i sposobach, w
jakich je dziś używamy i teoretyzujemy o nich. Takim refleksjom
poświęcona jest druga cześć tego tekstu. Przyglądam się w niej fotografii w
teorii, albumie, galerii, reklamie i krytyce, analizując produkty tych praktyk w
optyce - wypracowywanej w trakcie niniejszych rozważań - kategorii
„fotografii fotografii”; kategorii, którą proponuję potraktować nie tylko jako
lakmus współczesnego porządku wizualnego, ale także jako stabilizator
tego porządku. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny. Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;Numer 3, Tom IV | |
dc.subject | Thomas Struth | pl_PL |
dc.subject | fotografia fotografii | pl_PL |
dc.subject | fotografia postmodernistyczna | pl_PL |
dc.subject | socjologia wizualna | pl_PL |
dc.subject | regulacyjne funkcje fotografii | pl_PL |
dc.subject | patrzenie „od” obrazu | pl_PL |
dc.subject | reklama | pl_PL |
dc.subject | fotografia rodzinna | pl_PL |
dc.subject | krytyka fotografii | pl_PL |
dc.title | Zjawisko „fotografii fotografii”, czyli interpretacja zdjęć, które komentują same siebie | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 50-74 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Polska | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Maciej Frąckowiak – student V roku socjologii UAM Poznań, związany z Pracownią Socjologii Wizualnej oraz Kołem Naukowym Studentów Socjologii, Koordynator Ruchomych Warsztatów SKN PTS. Zainteresowania: wizualność - produkty, znaczenie, regulacje i sposoby ich wytwarzania; narzędzia analiz obrazu. Aktualnie pisze pracę magisterską o fotografii jako praktyce społecznej i uczestniczy w projekcie "Niewidzialne Miasto". | pl_PL |
dc.references | Barthes, Roland (1979) „Wykład.” Teksty 47(5): 9-29. | pl_PL |
dc.references | ------, (1986) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR | pl_PL |
dc.references | ------, (2000) Mitologie. Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | ------, (2006) „Retoryka obrazu.” S. 139-158 w Ut pictura poesis, (Red.) M. Skwara, S. Wysłouch. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria. | pl_PL |
dc.references | Baudrillard, Jean (2005) Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic! | pl_PL |
dc.references | ------, (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic! | pl_PL |
dc.references | Bazin, Andrē (1963) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 9-17 w tegoż, Film i rzeczywistość, wybór B. Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl_PL |
dc.references | Becker, Howard S. (1995) „Backup of Visual Sociology, Documentary Photography and Photojournalism: It’s (Almost) All a Matter of Context.” Visual Sociology 10 (1-2): 5-14. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre i Loïc J.D. Wacquant (2001) Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Deleuze Gilles i Felix Guattari (2000) Co to jest filozofia? Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria. | pl_PL |
dc.references | Drozdowski, Rafał i Marek Krajewski (2005) „Czego nie widzimy, a co można zobaczyć uważnie się przyglądając?” Referat zaprezentowano podczas konferencji Instytutu Socjologii UAM, b.d., Kołobrzeg, Polska. | pl_PL |
dc.references | Drozdowski Rafał (2006) Obraza na obrazy. Strategie oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Flusser, Villém (2004) Ku filozofii fotografii. Katowice: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach. | pl_PL |
dc.references | Giddens, Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Hirsch Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Ingarden, Roman (1958) „O budowie obrazu.” S. 7-111 w tegoż: Studia z estetyki, tom II. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robię zdjęcia.” Ikonosfera 1. Dostęp: 28 grudnia 2007. (http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48). | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk, Iza (2006) „’Click Doubleclick’- wystawa fotografii w Brukseli.”, Obieg. Dostęp: 28 grudnia 2007, (http://www.obieg.pl/text/ik_bruksela.php). | pl_PL |
dc.references | Krajewski, Marek (2006) „Społeczne jako wirtualne. O starym i nowym typie symulowania realności.” W: Człowiek pomiędzy rzeczywistością realną a wirtualną, (Red.) J. Węglarz. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN. | pl_PL |
dc.references | Rancière, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Artystycznej. | pl_PL |
dc.references | Reeves, Byron i Clifford Nass (2000) Media i ludzie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Rorty, Richard (1994) Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Fundacja Aletheia – Wydawnictwo Spacja | pl_PL |
dc.references | ------, (1996) Przygodność, ironia, solidarność. Warszawa: Wydawnictwo Spacja | pl_PL |
dc.references | Rouillé, André (2007) Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Siegel, Lee (2003) „Truth or DareTaking a closer look at Thomas Struth's objectivity.” Slate. Dostęp: 15 sierpnia 2007. (http://www.slate.com/id/2080362/). | pl_PL |
dc.references | Tuchman, Phyllis (b.d.) „On Thomas Struth's ‘Museum Photographs’.”, Artnet. Dostęp: 28 grudnia 2007. (https://www.artnet.com/Magazine/features/tuchman/tuchman7-8-03.asp). | pl_PL |
dc.references | Urry John (2007) Spojrzenie turysty. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Welsch, Wolfgang (2005) Estetyka poza estetyką. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | b) Materiały wizualne Struth, Thomas (1992) Galleria dell' Accademia I, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWorkcgroupid=999999961&workid=21006& searchid=8964&tabview=image). | pl_PL |
dc.references | ------, (1989) National Gallery I, London. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?cgroupid=999999961&workid=21005 &searchid=8964&tabview=image). | pl_PL |
dc.references | ------, (2005) Hermitage 1, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.nytimes.com/imagepages/2007/04/10/arts/10stru_CA1ready.html). | pl_PL |
dc.references | ------, (2005) Hermitage 2, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.artnet.com/artwork/425010680/295/thomas-struth-hermitage-2-stpetersburg.html). | pl_PL |
dc.references | ------, (2005) Hermitage 6, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.artnet.com/artwork/425010777/295/thomas-struth-hermitage-6-stpetersburg.html). | pl_PL |
dc.references | ------, (2005) Hermitage 6, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.artnet.com/artwork/425010777/295/thomas-struth-hermitage-6-stpetersburg.html). | pl_PL |
dc.references | ------, (2002) The Richter Family I, Cologne. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.guggenheimcollection.org/site/artist_work_lg_149A_2.html). | pl_PL |
dc.references | ------, (2006) Paradise 34, The Big Island. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.artnet.com/artwork/425291504/460/thomas-struth-paradise-34-thebig-island-hawaiian-islands.html) | pl_PL |
dc.references | ------, (1978) Crosby Street, New York. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.metmuseum.org/explore/artists_view/images/crosby_st.jpg). | pl_PL |
dc.references | ------, (1995) San Zaccaria, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.metmuseum.org/special/depth/images/depth_13.L.jpg). | pl_PL |
dc.references | Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVIII 2005 - Grande Galerie. Dostęp 1 stycznia 2008 (http://www.artecapital.net/uploads/16_2.jpg). | pl_PL |
dc.references | ------, (2005) Musée du Louvre Paris XI 2005 - Galerie d’Apollon. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.artecapital.net/uploads/12_5.jpg). | pl_PL |
dc.references | ------, (2005) Musée du Louvre Paris XVI 2005 - Peinture française. Dostęp 1 stycznia.(http://a1692.g.akamai.net/f/1692/2042/7d/lunettesrouges.blog.lemond e.fr/files/2006/11/hofer-1bis.jpg). | pl_PL |
dc.references | Sultan, Larry (1999-2003) The Valley. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.wirtzgallery.com/works/sultan/2004-2/sultan_2004_frame.html). | pl_PL |
dc.references | Dijkstra, Rineke (1999) Almeriaa Wormer, The Netherlands, June 23, 1996. Dostęp 1 stycznia 2008. ("http://www.artnet.com/artwork/424887713/741/rineke-dijkstraalmeriaa-wormer-the-netherlands-june-23-1996.html). | pl_PL |
dc.references | ------, (b.d.) Amit. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.artnet.com/artwork/424401135/424175658/rineke-dijkstraamit.html). | pl_PL |
dc.references | Gurholt, Crispin (2001) Torpedo. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.gallerik.com/index.php?pn=artists&id=81&exhibition_id=90). | pl_PL |
dc.references | Missirkov, Boris (2001) The Bold and the Beautiful. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.noorderlicht.com/eng/fest03/global/missirkov/index.html). | pl_PL |
dc.references | Fotoprix, Perfect pictures for an imperfect world. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.youtube.com/watch?v=kJ8NZZc9Wa8). | pl_PL |
dc.references | DOVE, Pro-age campaign. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.youtube.com/watch?v=vilUhBhNnQc). | pl_PL |
dc.references | ------, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.churchmarketingsucks.com/graphics/2004_10_10dovewomen.jpg). | pl_PL |
dc.references | ------, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.youtube.com/watch?v=RADYaTvTGts). | pl_PL |
dc.references | ------, Campaign for real esteem. Dostęp 1 stycznia 2008. (http://www.youtube.com/watch?v=ySgtLofMU5g). | pl_PL |
dc.references | Matrix (1999) reż. Larry i Andy Wachowscy; prod. Australia, USA. | pl_PL |
dc.references | Traavik, Morten (b.d.) Miss Landmine. Dostęp 1 stycznia 2008. (www.misslandmine.org). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | Kontakt: adv@3made.eu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |