Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu
Streszczenie
Tekst dotyczy problematyki ukrytego programu fizycznej przestrzeni,
w której realizowana jest edukacja uniwersytecka. W pierwszej części
podejmę próbę zdefiniowania pojęcia ukrytego programu w kontekście
interesującego mnie obszaru studiów – fizycznej pozadydaktycznej
przestrzeni uniwersytetu. W tym celu odwołam się do wybranych autorów
i opracowań poświęconych tej problematyce. Następnie przedstawię
niektóre, głównie anglojęzyczne, przykłady badań w tym obszarze. Kolejna
część tekstu poświęcona będzie zagadnieniom metodologicznym.
Rozpocznę od określenia problemów badawczych – pytań o ukryty
program organizacji wybranych elementów fizycznej pozadydaktycznej
przestrzeni uniwersytetu, tj. wejścia do budynku, klatek schodowych,
korytarzy oraz holi. Następnie omówię wybrany typ oraz sposób badania,
czyli jakościową orientację badawczą, w której odwołam się do aktywności
fotografowania w celu zgromadzenia materiału badawczego. Analiza
danych wizualnych dostarczy mi podstaw do sformułowania wniosków
z badań, stanowiących próbę odpowiedzi na pytania badawcze.
Collections