Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrady, John
dc.date.accessioned2020-12-03T08:33:37Z
dc.date.available2020-12-03T08:33:37Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationGrady, John (2009) “Badania wizualne na rozdrożu”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32680
dc.description.abstractAutor twierdzi, że metody wizualne znajdują się na rozdrożu. Mogą pozostać niszowe albo wejść do głównego nurtu kierując swoją ofertę do wszystkich, którzy wykorzystują materiały wizualne. W naukach społecznych metody wizualne obejmują fotografię, wideo i reprezentacje graficzne. Odnośnie samej wizualności, zwrócić należy uwagę, że wszystkie odczytania, które ontologicznie polegają na fotografii, wymagają dalszych interpretacji. „Patrzeć na” oznacza „być wykadrowanym przez”, i dotyczy to również autora zdjęcia, który także rozpatrywany jest jako widz. Ale obrazy, równie dobrze, co informacji o osobistych przemyśleniach, mogą dostarczać naukom społecznym osobistych zapisów przestrzeni i relacji społecznych. Na tej podstawie można zapytać: „jak przebiegają w czasie odchylenia od wzorca?”, „w jaki sposób zorganizowane są procesy społeczne?”, albo „jaka jest rola emocji w życiu społecznym?”. To są te zagadnienia, kontynuuje dalej autor, w które dane wizualne mogą wnieść swój wkład; warto dodać, że dyskusja metodologiczna, poza obszarem wytwarzania danych wizualnych, analiz i interpretacji, powinna zawierać również rozwiązania problemów dotyczących komunikowania wyników badań. Na niektóre z powyższych pytań można próbować odpowiedzieć stosując kontrolowaną foto-obserwację, techniki z wywołaniem fotograficznym (photo-elicitation) albo obrazy wykonane przez samych badanych. Pod koniec artykułu autor przechodzi do odpowiedzi na pytanie: co pozostaje do zrobienia? Szkicuje tu trzy główne obszary: (1) ewaluacja teoretycznej i pojęciowej bazy badań wizualnych; (2) tworzenie publicznych baz danych, które pomogą rozwijać i testować teorie; (3) definiowanie „najlepszych praktyk” dla badań wizualnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectmetody wizualnepl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectdane wizualnepl_PL
dc.subjectmetodologiapl_PL
dc.subjectprezentowanie wyników badańpl_PL
dc.subjectwywołanie fotograficznepl_PL
dc.subjectdane wideopl_PL
dc.subjectinterpretacjapl_PL
dc.titleBadania wizualne na rozdrożupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number82-117pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWheaton College, USApl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJohn Grady, prof. jego badania koncentrują się na: wpływie i znaczeniu materialnego świat natury oraz ludzkich artefaktów na społeczną organizację życia codziennego. W swoich badaniach wykorzystuje analizę wizualnego obrazowania przy użyciu filmów dokumentalnych. Jest byłym przewodniczącym International Visual Sociology Association (IVSA). Aktualnie piastuje stanowisko Visiting Scholar w Institute Salt for Documentary Studies w Portland, Maine, (< http://www.salt.edu >) oraz jest New Editor Media w Visual Studies.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył P. Biłos. Warszawa: Scholarpl_PL
dc.referencesBrown, Brian J. (2001) „Doing drag”. Visualn Socjology, 16 (1): 37 – 54pl_PL
dc.referencesCalcott, Steve (2006) Mexico city traffic. Dostęp: 2 październik 2008 (http://www.flickr.com/photos/stevec77/87374852/)pl_PL
dc.referencesCsikszentmihalyi, Mihaly i Eugene Roshberg – Halton (1987). The meaning of things Domestic symbols and the self. New York: Cambridge University Presspl_PL
dc.referencesDyer, Geogg (2005) The ongoing moment. New York: vintage bookspl_PL
dc.referencesElkins, James (2003) Visual studies: A skeptical Introduction. New York: Routledgepl_PL
dc.referencesFowles, Jib (1991) Startstruck: Celebrity performers and the American public. Washington, DC: Smithsonian Institution Presspl_PL
dc.referencesGombrich, Ernst H. (1996) “The visual image: Its place in communication.” S. 41-64 w The essential Gombrich, pod redakcją R. Woodfield. London: Phaidon Presspl_PL
dc.referencesHalle, David (1993) Inside culture: Art and class in the American home. Chicago: University of Chicago Presspl_PL
dc.referencesKunhardt, Dorothy Meserve i Philip B. Kunhardt (1993) Twenty days. New York: Castle Bookspl_PL
dc.referencesMaines, Rachel (1999) The technology of orgasm. Baltimore: Johns Hopkins Presspl_PL
dc.referencesMargolis, Eric (2007) Guest editor's introduction. Visual Studies, 22(1): 2 – 12pl_PL
dc.referencesRose, Gillian (2001) Visual methodologies. Thousand Oaks, CA: Sagepl_PL
dc.referencesSteibling, Megan (1999) Practicing gender in sports. Visual Sociology, 14: 125 – 142pl_PL
dc.referencesSteinberg, Cobbett (1978) Reel facts. New York: Random Housepl_PL
dc.referencesTufte, Edward (1983) The visual display of quantitative information. Cheshire, CN: Graphics Presspl_PL
dc.referencesWallace, Anthony F.C. (1961) Culture and personality. New York: Random Housepl_PL
dc.contributor.authorEmailJGrady@wheatoncollege.edupl_PL
dc.relation.volume5pl_PL
dc.contributor.translatorFrąckowiak, Maciej
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord