dc.contributor.author | Grady, John | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T08:33:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T08:33:37Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Grady, John (2009) “Badania wizualne na rozdrożu”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32680 | |
dc.description.abstract | Autor twierdzi, że metody wizualne znajdują się na rozdrożu. Mogą
pozostać niszowe albo wejść do głównego nurtu kierując swoją ofertę do
wszystkich, którzy wykorzystują materiały wizualne. W naukach
społecznych metody wizualne obejmują fotografię, wideo i reprezentacje
graficzne. Odnośnie samej wizualności, zwrócić należy uwagę, że
wszystkie odczytania, które ontologicznie polegają na fotografii, wymagają
dalszych interpretacji. „Patrzeć na” oznacza „być wykadrowanym przez”,
i dotyczy to również autora zdjęcia, który także rozpatrywany jest jako widz.
Ale obrazy, równie dobrze, co informacji o osobistych przemyśleniach,
mogą dostarczać naukom społecznym osobistych zapisów przestrzeni
i relacji społecznych. Na tej podstawie można zapytać: „jak przebiegają
w czasie odchylenia od wzorca?”, „w jaki sposób zorganizowane są
procesy społeczne?”, albo „jaka jest rola emocji w życiu społecznym?”. To
są te zagadnienia, kontynuuje dalej autor, w które dane wizualne mogą
wnieść swój wkład; warto dodać, że dyskusja metodologiczna, poza
obszarem wytwarzania danych wizualnych, analiz i interpretacji, powinna
zawierać również rozwiązania problemów dotyczących komunikowania
wyników badań. Na niektóre z powyższych pytań można próbować
odpowiedzieć stosując kontrolowaną foto-obserwację, techniki
z wywołaniem fotograficznym (photo-elicitation) albo obrazy wykonane
przez samych badanych. Pod koniec artykułu autor przechodzi do
odpowiedzi na pytanie: co pozostaje do zrobienia? Szkicuje tu trzy główne
obszary: (1) ewaluacja teoretycznej i pojęciowej bazy badań wizualnych;
(2) tworzenie publicznych baz danych, które pomogą rozwijać i testować
teorie; (3) definiowanie „najlepszych praktyk” dla badań wizualnych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | metody wizualne | pl_PL |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | dane wizualne | pl_PL |
dc.subject | metodologia | pl_PL |
dc.subject | prezentowanie wyników badań | pl_PL |
dc.subject | wywołanie fotograficzne | pl_PL |
dc.subject | dane wideo | pl_PL |
dc.subject | interpretacja | pl_PL |
dc.title | Badania wizualne na rozdrożu | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 82-117 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wheaton College, USA | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | John Grady, prof. jego badania koncentrują się na: wpływie i znaczeniu materialnego świat natury oraz ludzkich artefaktów na społeczną organizację życia codziennego. W swoich badaniach wykorzystuje analizę wizualnego obrazowania przy użyciu filmów dokumentalnych. Jest byłym przewodniczącym International Visual Sociology Association (IVSA). Aktualnie piastuje stanowisko Visiting Scholar w Institute Salt for Documentary Studies w Portland, Maine, (< http://www.salt.edu >) oraz jest New Editor Media w Visual Studies. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył P. Biłos. Warszawa: Scholar | pl_PL |
dc.references | Brown, Brian J. (2001) „Doing drag”. Visualn Socjology, 16 (1): 37 – 54 | pl_PL |
dc.references | Calcott, Steve (2006) Mexico city traffic. Dostęp: 2 październik 2008 (http://www.flickr.com/photos/stevec77/87374852/) | pl_PL |
dc.references | Csikszentmihalyi, Mihaly i Eugene Roshberg – Halton (1987). The meaning of things Domestic symbols and the self. New York: Cambridge University Press | pl_PL |
dc.references | Dyer, Geogg (2005) The ongoing moment. New York: vintage books | pl_PL |
dc.references | Elkins, James (2003) Visual studies: A skeptical Introduction. New York: Routledge | pl_PL |
dc.references | Fowles, Jib (1991) Startstruck: Celebrity performers and the American public. Washington, DC: Smithsonian Institution Press | pl_PL |
dc.references | Gombrich, Ernst H. (1996) “The visual image: Its place in communication.” S. 41-64 w The essential Gombrich, pod redakcją R. Woodfield. London: Phaidon Press | pl_PL |
dc.references | Halle, David (1993) Inside culture: Art and class in the American home. Chicago: University of Chicago Press | pl_PL |
dc.references | Kunhardt, Dorothy Meserve i Philip B. Kunhardt (1993) Twenty days. New York: Castle Books | pl_PL |
dc.references | Maines, Rachel (1999) The technology of orgasm. Baltimore: Johns Hopkins Press | pl_PL |
dc.references | Margolis, Eric (2007) Guest editor's introduction. Visual Studies, 22(1): 2 – 12 | pl_PL |
dc.references | Rose, Gillian (2001) Visual methodologies. Thousand Oaks, CA: Sage | pl_PL |
dc.references | Steibling, Megan (1999) Practicing gender in sports. Visual Sociology, 14: 125 – 142 | pl_PL |
dc.references | Steinberg, Cobbett (1978) Reel facts. New York: Random House | pl_PL |
dc.references | Tufte, Edward (1983) The visual display of quantitative information. Cheshire, CN: Graphics Press | pl_PL |
dc.references | Wallace, Anthony F.C. (1961) Culture and personality. New York: Random House | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | JGrady@wheatoncollege.edu | pl_PL |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Frąckowiak, Maciej | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |